Jump to content

Røykrør for Dickison Newport ovn

LENB

Recommended Posts

Vet ikke hvordan det er med fliser. Det som er viktig, er vel temperaturen på unnerlaget bak og hva det er laget av. Jeg har syrefaste plater med 2cm luftspalte bak, og treverket innenfor blir ikke varmt i det heletatt. Hvis du legger gips bak flisene, burde det ikke bli noe problem. Det er bare de øverste 20 cm og røykrøret som blir varmt. Vil anbefale gitter rundt røykrøret, da det er fort gjort å brenne seg her. Om du må ha noe mot omgivelsene rundt, kjenner du når du begynner å fyre. Det finnes også en varmeveksler til røykrøret, med vifte, så du kan spre varmen fra ovnen gjennom slangen. Har en slik, og den fungerer utmerket. Varmer akterkabinen og forpiggen hos meg.

http://www.dickinsonmarine.com/shop5/categories-heaters.asp

Litt ned på siden. :smiley:

luftspalte bak,

luftspalte kan være lurt. På oljeovnen min virker det som det blir mest varme i taket rundt gjennomføringen. Og faktisk ikke så mye rundt ovnen. I taket har jeg i tillegg til skikkelig gjennomføring laget et varmeskjold av en gipsplate på ca 30x30cm. Den er kledd inn med 0,7mm rustfri plate. 4 lange skruer inni noen kopperrørbiter holder avstanden.

Hei

Når det gjelder overgang mellom gjennomføring og pipa så ville eg tatt ein tur til ein blikkenslagar. Eg er rimeleg trygg på at ein flink blikkenslagar kan laga ei god løysing.

Ellers så er det rimlegare å få laga røyr enn å kjøpa dei hjå Dickinson. Eg kan òg stadfesta at den norske importøren av Dickinson er håplaus å få tak i.

Eg har ei syrefast plata bak Newporten. Denne startar to cm frå dørken og endar ca. 2 cm frå oppunder dekk.

Distansen frå skottet er sikra ved at langsidene (loddrett) er knekt 90 grader på kvar sida. Det gir ei luftspalta på eit par cm og syt for at det ikkje er nokre skarpe kantar å falla mot.

Eg trur ikkje denne syrefaste plata er naudsynt i det heile, men det blir svært varmt over omnen oppunder dekk.

Ask

Alt løser seg for den snille! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...