Jump to content

Halvplanere, hva er gleden med å ha en slik båt?

Fred

Recommended Posts

Hvis det er mine sterke følelser på IM du sikter til (jeg spurte bare hvor du har denne testen fra!), så begrunnes de ganske enkelt med at du farer med påstander som du ikke kan dokumentere!

Ta kontakt med Båtliv/Seilas og de vil hjelpe deg med dette.

På den annen side kan man jo lure på hvor objektive båttester er, og skrog modifiseres gjerne noe etterhvert, med faste flaps ol. Ellers er det kanskje greit å spare åpne forum for slike "diskusjoner", selv om jeg kun har sitert fra tester og ikke har noe dokumentasjonsproblem meg bekjent. :rolleyes:

Jeg har i hovedsak skammet meg over hekkbølgene jeg har gravd opp

Det er desverre ikke alle som gjør det samme....

I Nord Norge har vi et begrep som heter "skamvett" Det kan mewd fordel brukes her, har man ikke noe vett så skjemmes man ikke heller.

For øvrig så er vel gleden med halvplanere det samme som gleden med andre båter, men kommer seg på sjøen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis det er mine sterke følelser på IM du sikter til (jeg spurte bare hvor du har denne testen fra!), så begrunnes de ganske enkelt med at du farer med påstander som du ikke kan dokumentere!

Ta kontakt med Båtliv/Seilas og de vil hjelpe deg med dette.

På den annen side kan man jo lure på hvor objektive båttester er, og skrog modifiseres gjerne noe etterhvert, med faste flaps ol. Ellers er det kanskje greit å spare åpne forum for slike "diskusjoner", selv om jeg kun har sitert fra tester og ikke har noe dokumentasjonsproblem meg bekjent. :rolleyes:

Du kommer med bløffe-historier om at Elwaro 815 er testet av Båtliv/Praktisk Båtliv eller Båtmagasinet (du har endret dine kilder underveis :crazy: ). Jeg har fått svar fra begge magasiner at de IKKE har testet eller omtalt Elwaro 815. Hvis du kaller det å ikke ha dokumentasjonsproblemer så vet ikke jeg!.

Men du hevder vel fortsatt at "særtrykk" av testene kan bestilles fra disse bladene selv om de ikke eksisterer??? :confused:

Jeg syns absolutt at dette er en aktuell diskusjon i åpent forum, når det viser seg at du bare farer med tull-prat og løgn!

Senior-du er min helt!

Oj-Oj-Oj! Dette kan ligne på sterke følelser ja. Merkelig at du ikke kan få disse særtrykkene, når jeg fikk tak i dem. De er riktignok ca 20 år gamle, men det er bare 3-4 år siden jeg fikk dem.

Hvorfor i all verden skulle jeg koke sammen resultater fra båttester? Hva slags motiv skulle jeg ha for å gjøre noe så sært? Jeg er bare en helt alminnelig båteier i denne sammenhengen. At jeg har forvekslet bladene har jeg faktisk beklaget pr IM. Jeg synes denne debatten begynner å ligne på IM-stilen din, og det betyr at du kanskje burde besinne deg litt.

Generelt synes jeg erfaringsutveksling rundt skrog og ulike egenskaper er veldig interessant, uansett båttype. Fordi sjøegenskapene er vanskeligere å endre enn køyeplassering f.eks. Jeg ville sannsynligvis valgt halvplaner en gang til etter 3 år med hekksjø, hadde det ikke vært for at jeg tror jeg er i ferd med å konvertere til seil. I forbindelse med det gjør jeg nøyaktig det samme som ved forrige båtbytte: Jeg bestiller særtrykk av en haug med tester, og sammenligner. Det er forøvrig lettere nå, da jeg orienterer meg mot nyere båttyper. Som jeg tidligere har utttalt; man skal kanskje ikke stole blindt på testernes objektivitet, men hvis man kombinerer med brukernes erfaringer blir det litt tryggere.

Spinner: Jeg har forøvrig aldri henvist til Praktisk Båtliv. Tror ikke en gang det var etablert så tidlig (80-tallet). Sjekk evt med Båtliv, hvis det betyr så mye å få dette dokumentert fra kilden. Lykke til!

Til alle andre: Beklager avsporing i tråden.

Hvorfor i all verden skulle jeg koke sammen resultater fra båttester? Hva slags motiv skulle jeg ha for å gjøre noe så sært?

Hva dine motiver er, er egentlig uinteressant, det som er interessant er å få se kopi av disse særtrykkene som du henviser til. For mange uker siden skrev du at du hadde dem på jobben, deretter skrev du at det kunne være en annen modell fra Elwaro, deretter skrev du at testene ikke var gjort av Båtmagasinet, testene var gjort av Båtliv.... :rolleyes:

Hva er egentlig sant??? For mitt vedkommende kan du fortsette med eventyrfortellingene dine andre steder enn på et seriøst båtforum!

Senior-du er min helt!

Spinner: Jeg har forøvrig aldri henvist til Praktisk Båtliv. Tror ikke en gang det var etablert så tidlig (80-tallet). Sjekk evt med Båtliv, hvis det betyr så mye å få dette dokumentert fra kilden. Lykke til!

Til alle andre: Beklager avsporing i tråden.

Det er fra Båtliv jeg har fått bekreftet at de ikke har testet denne båten, så din febrilske roing nytter nok ikke! (enten du gjør det med eller uten seil og hekkbølger)

Senior-du er min helt!

Komm. fra moderator:

Må be om at man omgående modererer seg i personkarakteristikker.

Personlig kan jeg legge til at jeg også husker at en halvplanende "snekke" fra Elwaro fikk elendig omtale for sine sjøegenskaper. Mener at produksjonen ble innstilt da produsenten også innså et dette ikke holdt mål.

Men jeg husker ikke hvilken modell det var, heller ikke om det sto i BM eller Seilas. Mulig at det ikke var en formell test, men en omtale av båten.

Personlig kan jeg legge til at jeg også husker at en halvplanende "snekke" fra Elwaro fikk elendig omtale for sine sjøegenskaper. Mener at produksjonen ble innstilt da produsenten også innså et dette ikke holdt mål.

Det er akkurat disse ryktene jeg prøver å finne ut av, men de (du er den andre) som hevder dette vet ikke hvilken modell, eller hvor de har det fra. For oss som eier en Elwaro er det ganske interessant å finne ut av. Hvis det er mine innlegg du oppfatter som personangrep så beklager jeg det, men det må være lov å (til og med her), å stille litt skarpe spørsmål når kildene det henvises til bekrefter skriftelig at de ikke er kilden!

Senior-du er min helt!

Jeg hadde for meg at det var i BM jeg leste det. Det er iallfall snakk om enten BM eller Seilas.

Hos BM kan man søke tilbake til 1995 og artikkelen er eldre enn det.

Og det er helt sikkert at det var en Elwaro "snekke" og at sjøegenskapene til båten ble slaktet på en måte som jeg aldri har sett, verken før eller siden.

Eneste Elwaro som JEG kan se er "testet" i BM er Elwaro 9000 i nr. 1 i 1985 (side 75) "Nye båter"....

Og SELVSAGT var det det eneste BM jeg IKKE har :cryin:

BM har testet Elwaro 9000 og Elwaro 30, ingen andre i følge dem selv.

Senior-du er min helt!

Båtmagasinet hadde en ny båt test av Elwaro 9000 når den kom. Mener det var i 1986. Her ble sjøegenskapene nærmest slaktet.

De hadde en brukt båt test av en noe nyere modell på begynnelsen av 2000 tallet (tror det var i 2002). Her ble det skrevet at etter at Elwaro hadde gjort noen små forandringer på skroget så var båtene betraktlig bedre i sjøen. Mener det ble nevnt at forandringen var gjort rundt 1990.

Er det disse testene som her er blitt tillegnetElwaro 815?

Jeg har ikke testene her så ta årstallene med en klype salt.

Hadde en 9000 med strak aksel selv. båten var helt grei i sjøen opp til ca 20 knop. da begynte den å ri på kjølen og ble veldig rank. De med agregat har selvfølgelig ikke det problemet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg synes det bør vises en edrulighet når det gjelder å vise til tester der båter er "slaktet". Det bør i hvertfall henvises til artikkel. Ellers blir det litt for enkelt. Man kan godt mene at enkelte båter er dårlig, meningen kan ingen ta fra deg.

Dette er min mening og den kan ingen ta fra meg :smiley: .

Vi sees!

Jeg mener faktisk å huske det samme, Ingar, men jeg har sjekket arkivet til BM og kan ikke finne dette der. Merkelig :rolleyes: Det kan jo ha vært et annet blad.

Jeg mener ellers at "slaktet" gikk ut på at båten ble fullstendig uregjerlig i litt høyere hastigheter. Red på kjølen og skar ut til sidene. Hvorvidt skroget ble trukket fra markedet eller modifisert i ettertid husker jeg ikke, men jeg mener bestemt at Elwaro tok tak i problemet slik at akkurat dette skroget ikke kom på markedet mer.

mvh tuffff

Som jeg skrev så mener jeg at produksjonen av den aktuelle modellen ble stoppet pga de forholdene som ble avdekket.

Mener også å huske at jeg var borti en noe negativ omtale av Elwaro 815 for mange år siden.

Jeg tror det var i bladet Sjøsport, men kan ikke huske om det var av disse testen var utført,

eller om det bare var diskusjon i dette bladet i forb. med testen. Jeg mener at det var på første halvdel av 80 tallet.

Husker dette da jeg noen få år senere var eier av en Elwaro 785 Combi!

Elwaro 9000 har jeg ALDRI sett eller hørt noen negativt om.

Skal sjekke dette i gamle båtblader når jeg får et ledig øyeblikk

SPINNER, hva er dine erfaringer med båten?

Min erfaring så langt er positiv. Jeg har hatt flere snekker tidligere (Biam 800, Joda 8100 TC, Polar 770, Elwaro 30, samt prøvekjørt/leid Skapnes 30 og Agder 840), så jeg mener derfor at jeg har litt å bidra med når det gjelder diskusjoner rundt dette temaet. Det som forundret meg var "Wannskrækk" sine bastante uttalelser om at Elwaro 815 hadde et mislykket skrog man skulle holde seg unna. Jeg var derfor svært interessert i hvilket blad og hvilken journalist som hadde skrevet dette.

Jeg må jo innrømme at min oppfattning av dette skroget er positivt, og at jeg ville være på total kollisjonskurs med den eventuelle journalisten som eventuelt har skrevet den påståtte omtalen. En halvplanende snekke er i utgangspunktet et kompromiss av dimensjoner, men jeg mener at Elwaro 815 føyer seg pent inn i rekken av de båtene jeg har testet/eid i denne kategorien, og er blant de 3 beste... (selvsagt min subjektive mening...)

Senior-du er min helt!

Jeg har ikke peiling på Elwaro 815, men generelt kan man vel si at norske båttbyggere er ivrige på å gjenbruk av skrog som oppfattes som gode. Både med hensyn innredning og sjøegeskaper. Nye plugger ble veldig sjelden laget.

Har sett litt etter hvor Elwaro 815 skroget har tatt veien uten å finne det ut. Noen som vet?

Redigert av OLPI (see edit history)

Ser ikke ut til at båtmagasinet har testet den, hvis det er rette båten de sikter til. Man kan iallefall konkludere med at de er innom og smugleser her :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...