Jump to content

Halvplanere, hva er gleden med å ha en slik båt?


Fred

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg gleden med å ha en slik båt? Sånn kjøremessig så forstår jeg ikke vitsen med å dytte halve sjøen foran seg, og samtidig lage et h...... for en god del andre på sjøen. I tillegg forurenser man mye, og man bruker unødvendig mange kroner i fuel..

 

Nei takke meg til planende båter, seilbåter eller snekker som går rolig og stille..

 

Noen snekker går jo også veldig fort.. kan ikke være festlig.. kjøreegenskaper som ei gravid ku?

Link to post

Det vel slik at en halvplaner går bedre når det er noe sjø. Helplanere har en tendes til slå en del i motsjø. I tilegg så er det en fordel og ha noe kjøl både med hensyn til avdrift (vind), retningstabilitet og beskyttelse av propellaksel. Det er sikkert andre som har flere fordeler.

 

Men det er mange som hiver alt for store motorer opp i halvplanere synes jeg, f.eks Scan Baltic. Halvplanere bør marsje på ca 20 knop.

Link to post

Jeg mener at halvplaner er en god kompromissløsning for oss som gjerne kjører langsomt av og samtidig vil kunne komme relativt fort avsted når det er nødvendig.

 

Jeg har valgt halvplaner (marsjfart 16-18 knop) fordi jeg vil ha en båt for fritid og fisking, ikke minst dorging. Men med båtplass i Oslo er det greit å kunne gi på litt for å komme lengere ut i fjorden på relativt kort tid, og ikke minst komme raskt hjem om kvelden. Jeg har fordelen av stor kjøl og ror som gir gode styreegenskaper ved lav fart, men selvfølgelig går på bekostning av topphastigheten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

vi har halv planer. den går mye bedre i sjøen enn en planer. som blue dragon sier har vi bedre beskyttelse rundt propellen.

i tilleg har vi bedre plass enn i en helplaner.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post

Jeg har nå helplaner og har hatt halvplanende snekke(Joda (8100) og deplacement(Windy 26SN) Det er etter min mening ingen tvil om halvplaneren er best når motsjøen topper seg. Vi får adskillig mer bank i planeren. I medsjø vil jeg holde en knapp på planeren. Det er lettere å finne bølgefarten med den iom. at farten er høyere. Men det er jo stor forskjell på halvplanere også. Mange sliter med for liten motor og må gå i 10-12 knop og da er de et lite hel... spesiellt i side og aktersjø. På helplaneren har jeg gleden av hekkagreat som gir meg muligheten til å trimme båten opp og ut av sjøen, noe du ikke kan med akslingbåter med kun flaps. Dette er effektivt i medsjø. Flapsen blir helst brukt til å korrigere ballansen sideveis og for å presse ned baugen i motsjø.

 

Hva som er best? Seilbåt vil jeg tro. De stresser ikke mot naturkreftene på samme måte som motorbåter. Men det vil ikke kjerringa være med på.

Link to post
.Jeg har fordelen av stor kjøl og ror som gir gode styreegenskaper ved lav fart, men selvfølgelig går på bekostning av topphastigheten.

 

Gode styreegenskaper sa du ?? Du har vel omtrent NULL slike egenskaper ved bakking etc. På dette området er det vel ikke noe som er bedre enn hekkaggregat, som jo normalt benyttes på planende båter av litt størrelse. eller :confused: :confused:

Forøvrig vil høy hastighet på kompromissbåten "halvplaner" medføre at båten rir på kjølen ved for stor motor ( høy hastighet). Jfr: visse snekketyper, og som nevnt over, Scand Baltic. Og DA er det vel ikke akkurat stabiliteten satt i høysetet, men KUN fartspotensialet. Alt skal jo gå så fordømmade FORT nu for tiden... :nonod: :nonod:

Link to post
Gode styreegenskaper sa du ?? Du har vel omtrent NULL slike egenskaper ved bakking etc. På dette området er det vel ikke noe som er bedre enn hekkaggregat, som jo normalt benyttes på planende båter av litt størrelse. eller :confused: :confused:

 

Nå bakker jeg sjelden når jeg dorger, da.

Ellers er jeg motstander av hekkaggregat av mange grunner.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Sitter her og føler at noen har lyst til "fyre opp et nytt bål".

Trodde dette skulle få være et forum hvor takhøyden var stor og meningsutvekslinger skulle hjelpe hverandre med problemer og kunnskap. Dette er jo tråd nr.2 hvor noen synes det er gøy å rakke ned på oss fritidsbåteiere. :boxing:

 

Kan noen fortelle meg gleden med å ha en slik båt?
Ja - god plass, fornuftige priser selv ved kjøp av større båt. Det er ikke bare hestekreftene som bestemmer hvor mye jeg skal / kan nyte en tur på sjøen.

 

Sånn kjøremessig så forstår jeg ikke vitsen med å dytte halve sjøen foran seg, og samtidig lage et h...... for en god del andre på sjøen

Det å dytte sjøen foran seg er greit nok hvis vi absolutt skal kjøre fort men vi som eier halvplanere har det ikke så h....tes travelt som de med myyye motor og som absolutt må vise at de har det. Da er det greit å dra opp en eller fire hekkbølger kun for at du skal få satt ned farten din. Ser ofte at de som kjører fort gjerne gjør dette i områder hvor vi andre har vett til å ta det rolig. Har du ikke tatt hintet enda :confused:

 

I tillegg forurenser man mye, og man bruker unødvendig mange kroner i fuel..
Jeg forurenser mindre enn de med mye motor og hestekrefter. I tillegg bruker min båt 10 liter i timen på marsjfart og gode hekkbølger. De med stor motor forurenser myyyye mer da forbruket er vesentlig høyere pga ekstra krefter og stor fart.

 

Noen snekker går jo også veldig fort.. kan ikke være festlig.. kjøreegenskaper som ei gravid ku?

Hvilke erfaringer har du her???? Helplanere kan vel også ha samme tendensen. Har jo sett eksempler på flere som har havnet på skjær. Kan dette ha noe med kjøreegenskapene til båten å gjøre også

 

Nei takke meg til de som har kunnskaper. Dette er jo bare tull :sleep::sleep:

Link to post
Rune Viksund sa det veldig bra, en halvplaner er en dårlig planende båt

 

Kanskje begrepret "halvplaner" burde forlates. Det burde muligens ha skjedd allerede da en Scand Baltic for første gang marsjet på mer enn 15 knop? Det er antakelig bedre å tale om planende skrog og heller differensiere med hensyn til hvordan/hvor godt de planer. Det er i hvert fall ikke meningsfylt å tro at halvplanere generelt er bedre i motsjø enn helplanere -- det er skrogets egenskaper som avgjør, ikke hvilken "bås" båten hører hjemme i.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Jeg kan godt skjønne gleden med å ha en halvplaner.

 

Et hav av plass, og så er ikke farten så aller verst.

 

Men mange båter av denne typen har en tendens til å lage vanvittige hekkbølger, der de ligger i 12-14-16 knops fart. Og mange ser ut til å holde denne farten nær sagt over alt (men dette gjelder selvsagt ikke baatplassens lesere :wink:)

Link to post

Er det ingen som syntes at trebåt (deplasementskrog) er kult æ. :wink::lol::lol:

7-8 knops marsjfart med små knæsje bølger som fuglene lager, og topp og dørje i. Kunne ikke dy meg :cool::fishing:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post

Halvplaner er en form for kompromiss..... Vanligvis gode sjøegenskaper og sterke båter, sammen med godt fartspotensiale, gjør dem førstevalget som redningskryssere verden over.

 

resubmit_this_picture.58438.jpg

 

OK, de fleste av oss vil helst ikke oppleve dette, men jeg kan garantere deg at jeg ikke ville ha vert her med en helplaner ... uansett størrelse. Denne halvplaneren er 47 fot....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

For de som finner glede av å ha en halvplaner dreier det seg sikkert ikke bare om en glede men om flere gleder.

 

Vår forrige båt, en Scand Atlantic 3500 med aktermontert ror og 340 hk Yanmar gjorde på gode dager 26 knop maks, men vi kjørte mest i 22 knop.

 

På store havstrekninger var det knyttet med glede å kunne marsje avgårde med denne farten og kjenne at båten "fløt" på vannet.

 

Den største enkeltgleden var imidlertid å kjøre med akterlig sjø.

 

Båter som er brgrenset av sin skrog-fart som øvre fartsområde, kan med hurtig og stor akterlig sjø kunne oppleve at båten skjærer i sjøen - et fenomen som av noen kalles broaching. Dersom skrogfarten og medsjøen har samme fart kan man oppleve at båten "mister" styringen og kan bli svært lite manøvrerbar. Flere har opplevd at båten da kan få tendens til å vri seg kraftig til siden.

 

Med halvplanende båt går det som regel an å kjøre fra medsjøen og på den måten få styrefart.

 

Har man en lengre strekning som skal seiles, f.eks. fra Smøgen til Skagen, som anslagsvis er 36 nm, og det kan bli litt ugreie værforhold, har det ganske stor betydning for gleden til de andre ombord om man seiler med skrogfart eller halvplaningsfart.

 

Men, det er vel like mange synspunkter på dette som det er fritidsbåteiere, og i tillegg kan jeg ha mer enn en mening..

Link to post

En helplaner passer som sommerbåt som ikke er i bruk vinterhalvåret.

Jeg som bruker båten året rundt sverger til halvplaner med fast aksel.

Prøv å fiske i litt vind og bølger med en helplaner,avdrift som er vanvittig.

Ellers så er hekkbølger gøy.................å lage :crazy: ........

Link to post

Ikke for å rakke ned på halvplanere eller starte en "jeg er best krig" Men du forurenser ikke mindre enn en planede båt som går dobbelt så langt på samme tiden som du. En planende båt bruker en del mindre brennstoff på mila enn en halvplaner. Min forrige båt Joda 8100 med en 128 hk brukte over 2liter/mila, mens min 31 fots planende båt bruker 1.6 på mila. Men jeg syntes Jodaen var veldig grei for det.

Link to post

Helt enig med dere som liker halvplanere. og på hekkbølgene er tube og wakeboard gøy, ekstremt store hopp. Nytt wakeboard skal kjøpes her i gården lånte et ifjord skikkelig gøy.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Halvplaner er en form for kompromiss..... Vanligvis gode sjøegenskaper og sterke båter, sammen med godt fartspotensiale, gjør dem førstevalget som redningskryssere verden over.

 

Kommer disse egenskapene av at en båt er halvplaner, eller er det slik at båten er halvplaner som en konsekvens av konstruktørens valg mht skrogform og motorisering?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Som de sikkert vet Herr W, så henger alt sammen med konstruktørens valg, som igjen er et kompromiss av bruksområder av fartøyet...

 

Et halvplanende skrog er et skrog hvor en har forsøkt å kombinere atributtene av et displasement skrog, og planende skrog. Et halvplanende skrog vil ikke plane fult ut, men krever en flate som kan løfte skroget opp på baug bølgen. Strengt sagt så vil en halvplaner altid gå i oppoverbakke på sin egen baugbølge, og krever rå motorstyrke for å gå fortere, noe som gjør drivstoff forbruk et annet assosiert emne. Båten vil vanligvis bygges tyngre enn en helplaner, samt vil ha mer dybde når en sammenligner med et planende skrog av samme størrelse.

 

Skrogformene kan enderes av konstruktøren avhengig av hvilket bruksområde og krav som settes til båten slik at det "rette" kompromisset for bruksområde, fart, og egenskaper skal finnes. Noen skrog kan være spiss V fremme og flatere bak (løfteflaten ovenfor) og se livbåten ovenfor, mens andre kan ha løfteflaten fremme .... og V eller U form lengre bak. .... alt avhengig av hva men vil oppnå, og hva som vil være "komfort" farten under hvilke forhold.... en båt som vil tilbringe mesteparten av tiden i displasement mode, med noe fartspotensiale kan være rundere i baugen (løfteflate fremme), og derfor mer skrogplass inne enn en båt som skal brukes til å komme så fort fort frem som mulig uansett værforhold.

 

De båtene som vi diskuterer her ovenfor er gjerne de to ekstreme ytterpunktene og er ikke Scand osv... men Scand, og de andre som har funnet et balansepunkt som de er fornøyde med, og bør annerkjennes for et design som gir et suksessfult kompromiss som mange i Skandinavia er fornøyde med..... uansett, hekkbølger lager de alle når de overskrider skrogets displasement fart.... god seilas alle :cheers:

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...