Jump to content

Halvplanere, hva er gleden med å ha en slik båt?

Fred

Recommended Posts

BM arkivet går vel ikke lenger enn 1995? Jeg mener dette var på 80-tallet.
hvilket arkiv er det du tenker på da?

Mener at det vi får hver januar går helt tilbake til første blad.

så gjennom stabelen jeg har fremme nå... Ser ut til at det er slutt på dette :rolleyes:

Man kan iallefall konkludere med at de er innom og smugleser her :yesnod:
Det var vel kanskje veldig på din oppfordring da men :wink: Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg tenker på det bladarkivet deres som er søkbart på nettet.

Men som tidligere nevnt er jeg ikke så sikker på at dette dreier seg om en test i vanlig forstand. Mulig at det bare var en artikkel om prøvekjøring av en ny modell. Og det kan ha vært Seilas, ikke BM.

At den skal være basert på en trebåt virker rart. Eller finnes det halvplanende tresnekker?

Smugleser? :confused:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...f4?OpenDocument

Hvem av oss er forvirra nå?

:sailing:

Ja, ja skulle vel puttet på en slik en :wink: Det var jo ment som en spøk må skjønne Mouche

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

4funny.gif

Redaktøren på BM blir av en person om å gå inn på BP og sette seg inn i en problemstilling.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...f4?OpenDocument

Redaktøren på BM er en høflig og korrekt mann og gjør som han blir bedt om for om mulig hjelpe til med aktuelle problem. Svarer her.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...0D?OpenDocument

Takk for hjelpen får redaktøren av BM her, av samme person som han forsøkte å hjelpe....

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=353976

Ser ikke ut til at båtmagasinet har testet den, hvis det er rette båten de sikter til. Man kan iallefall konkludere med at de er innom og smugleser her

Noen bedre?

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Linken til hvordan jeg takker for hjelpen fører bare til forsiden så ejg kan bare ane hvilket innlegg du mener. Om det er noen bedre har jeg ingen mening om. De andre innleggene er ment med glimt i øyet og jeg syntes det var bra og sporty av redaktøren å svare på innlegget selv om det nok haddde hvert enda bedre om han hadde meldt seg inn som medlem og svart direkte i forumet her. Tja hvem vet kanskje han allerede er medlem under et annet navn :yesnod::wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Man kan iallefall konkludere med at de er innom og smugleser her :yesnod:

Ja.... kan ikke tenke meg noen grunn til at ikke herr Due & co skulle være leser av baatplassen.no

på samme måte som resten av oss :yesnod: :yesnod: Er man interessert i båt og båtliv, skulle det egentlig bare mangle..Men "smuglesing" ...nope..her skummes nok det meste med stoor interesse vil jeg tro :wink: :wink:

Kan noen fortelle meg gleden med å ha en slik båt? Sånn kjøremessig så forstår jeg ikke vitsen med å dytte halve sjøen foran seg, og samtidig lage et h...... for en god del andre på sjøen. I tillegg forurenser man mye, og man bruker unødvendig mange kroner i fuel..

:discuss: Hallooooo!

På tide å få denne på rett kjøl igjen?

Gleden av å ha en halvplaner sier seg vel selv......

Gode sjøegenskaper innenfor sitt fartsområde, altså ikke opp mot fartsområdet til en halvplaner.

God plass ombord.

Selv har jeg hatt seilbåt, snekke, helplaner m/agregat og nå venter vi på en ny båt (Saga 315)

Jeg har hatt fantastisk fine turer i seilbåten.

Den slenger fælt i lite vind og bølger fra siden (bølger ofte laget av motorbåter som passerte litt i nærmeste laget)

Vil ikke si at den var en dårlig båt av den grunn.

Snekken, en Årø 28 AC, reiste vi på lange fine turer i.

Den rullet så det holdt, men husket man å sjøsikre før man la fra kai var ikke dette noe problem.

Den oppførte seg jo slik den var konstruert for.

Helplaneren var en artig sak på 27 fot, med en marsjhastighet på 25 kts.

Den kunne være ubehagelig i motsjø i litt for høy fart, så da måtte farten ned.

Kan ikke si at helplanere er dårlige båter av den grunn, for båten var sjøsterk den.

Det var verre for mannskapet, vi hadde trengt sikkerhetsseler.

Nå gleder vi oss til å hente vår nye halvplaner som egentlig er et godt kompromiss.

Grei fart (16-17kts i marsj) det er jo hyggelig å se seg litt rund også da.

God plass på de 30 føttene vi har til rådighet, og en avslappende jobb for skipperen.

Du skal være ganske skjerpet for å føre båt i 25-30 kts.

At den har aksling og ror ser jeg heller ikke på som noen bakdel.

Vi lever etter mottoet: Det å være underveis, er en del av turen.

Ellers synes vi skal oppføre oss her inne på forumet, slik vi gjør ute i havnene.

Der sitter vi ikke å krangler på denne måten, ikke i vestlanske båthavner i alle fall.

Har blitt kjent med masse hyggelige mennesker de 20 årene jeg har fartet rund.

Gleder meg stort til sesongen starter for fullt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Godt sagt AmfeaII !!

Gleden ved å ha en halvplaner sier seg vel selv. Den er akkurat like stor som gleden ved å ha en hvilken som helst annen båt. Det kalles båtglede og den er på oppadgående når kalenderen viser 15.mars.................

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Hvorfor skal man komme så fort fram,da er jo turen slutt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er glad det er flere båttyper å se når jeg ferdes,mangfold,hadde vært kjedelig hvis vi alle hadde samme båter.Ingen å utveksle meninger da.Men vi trives med snekkefart,har ikke brukt mange penger for å komme meg fort til en brygge å gå der å sparke :rolleyes: Erfaringsmessig så treffer jeg de samme folkene på brygga jeg ankommer på ettermiddagen de samme som passerte meg for flere timer.Så hver mann/kvinne sin båt,det er ikke hva de andre trives med-men hva JEG trives med

Da har redaksjonen hos båtmagasinet langt inn 1 svar til angående elwaroen

Hvilke andre båter vurderte du?

Vi drømte en stund om Nimbus 34 Comander, men den ble litt drøy i prisen.

Hadde egentlig lyst på båt med flybridge, men du må jo opp i over 34 fot før flyen blir litt plass på.

Flem 340 er jo et godt eksempel her.

Etter å ha oppdaget Saga'en, var der egentlig aldri noen tvil.

Forelskelse ved første blikk. :wink:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Skal jeg først ha plast er nimbus commander 34 førstevalget, men så var det pengeboka mi da :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...