Jump to content

Vaske kalesje


my lady

Recommended Posts

Ja jeg vasker iallefall i badekaret. Bløtlegges i lunkent vann. Ligger over natten. Gjentas om nødvendig.

 

Vinduene blir skinnende rene!! :yesnod:

 

 

Hørte et tips om å legge i bløt med bio tex i den blå dunken (Her er den blå dunken papiravfallet.)

Da har de tatt av vinduene. Det inneholder visst et eller annet som kan skade dem.

Resultatet ble kjempebra!!

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kontaktet produsenten av kalesjen vi har og fikk da opplyst at Biotex og lunket vann i f.eks. et badekar gjorde susen. Noen timer med bløtlegging og deretter vask med en klut eller en myk børste, både innsiden og utsiden. Vaske over flere ganger. Så var det skylle og atter skylle (til det kjedsommelige) for å få vekk all såpen og evt. skitt fra vaskevannet. Tørkes skikkelig, for så å påføre egnet impregnering.

Jeg synes servicen fra produsenten var så bra at jeg like godt hoppet på og kjøpte både impregnering og et kjemikalie til å påføre vinduene for å holde de myke og beskytte "plasten" mot UV stråling. Kostet kanskje noen kroner mer enn hos div. båt og bilsjapper, men det var disse produktene som produsenten anbefalte på duken de bruker....

Venter bare på litt bedre vær nå, så skal kalesjen av....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Drøbak klaget min kone over at plastikkvinduene i båten ble så skitne, med belegg av salt, etc.

Da tipset nabobåten om at han hadde benyttet klar skokrem på vinduene. Det skulle både holde skitten borte og øke levetiden på vinduene. Plastvinduene hans skinte som nyvaskede glassvinduer.

 

Er det noen som har hørt om dette rådet?

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interesant og hørt noen erfaringer angående vinduer ja.

Vi har sprayhood på vår seilebåt med stoooore vinduer, disse er så stramme og fine når den er oppslått og jeg er redd de skal bli ødelagte nå vi slår spr ned ved seiling.

 

Derfor er det noe gode tips erfaringer angående vedlikehold/beskyttelse/impregnering ev vinduene i kallesjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år gjort følgende:

 

1. Legge kalesje utover gårdsplassen

2. Brukt høyttrykkspyler til å legge på shipshape (blir da iblandet). Dette foregår under svært lavt trykk. Egentelig isteden for å bruke kjemikalesprøyte.

3. Lar det virke i 10 min

4. Tar en skurebørste og skurer lett over, og litt ekstra der det er ekstra møkk.

5. Bruker høyttrykkspyleren til å ta det av. Sette på det laveste trykket (rundt 80 bar) og holder god avstand.

 

Blir altid fin for meg, og har flere ganger fått kommentar at den ble fin med tanke på utgangspunktet. (Kjøpte nylig ny båt hvor tidligere eier hadde strevd. Ble veldig så bra og lurte veldig på hvordan jeg fikk til det).

 

Er noen som klager på at shipshape tar sømmene, men jeg har ikke hatt det problemet, til tross for at jeg har brukt dette i flere år. Men å være forsiktig med høyttrykkspyleren er et muste....

Link to post
Share on other sites

Derfor er det noe gode tips erfaringer angående vedlikehold/beskyttelse/impregnering ev vinduene i kallesjen.

Jeg har blitt anbefalt å bruke lampeolje innvendig og utvendig på vinduene , har ikke fått prøvd selv enda ,

men har sett resultatet og kommer til å gjøre det neste gang jeg vasker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...