Jump to content

Bensinforbruk på en Suzuki DF90?

GP760

Recommended Posts

Har i dag vært og sett på min nye båt Capelli 18 med Suzuki Df 90 i Son.

Har tidligere hatt tilsvarende motor med 115Hk. Gjorde aldri noen målinger på forbruk av drivstoff.

Er det noen som har noen formening av hva jeg kan forvente meg?

Jeg har hatt en slik motor i 8 år. Er meget godt fornøyd med motoren. Meget lettstartet, selv etter vinterlagring. Ved 3000 omdreininger er forbruket ca. 0,8 -0,9/mila, og da gjør jeg ca 22 knop. Motoren står på en Rana 18 cabin. Toppfart ca 32 knop.

Jeg har hatt en slik motor i 8 år. Er meget godt fornøyd med motoren. Meget lettstartet, selv etter vinterlagring. Ved 3000 omdreininger er forbruket ca. 0,8 -0,9/mila, og da gjør jeg ca 22 knop. Motoren står på en Rana 18 cabin. Toppfart ca 32 knop.

Synes 0,8 til 0,9 /nmil høres litt mye ut i litt lav marsjfart (22 knop) for en DF90 på en 18-foter jeg..... men det er mulig båttype/skrog har en del å si? Selv har jeg hatt samme motorblokken, men som 115 Hk (fra 2001) og deretter 140 Hk utgaven (fra 2004) og begge disse på en 22-foter. Med 140 hesteren på en 22-foter har ikke jeg større forbruk enn du oppgir ved 22 (25 knop) - heller mindre faktisk.