chiko Startet 5.Februar.2007 Del på Facebook Startet 5.Februar.2007 Har tenkt å gå til anskaffelse av en jolle i år.Ungene har etterhvert blitt store nok til å kunne boltre seg litt på egenhånd, samt at det er jo litt tryggere å ha med seg en "ekstrabåt" på tur. Vi har daviter på båten (Ind. Lambertseter med sveiv), så den saken er klar. Men jeg er veldig usikker på om jeg skal gå for gummibåt eller f.eks. en Steady. En gummibåt er lett og enkel å håndtere, men krever litt mer vedlikehold og tåler mindre. En Steady veier mer, men er sikker og holdbar. Hva ville dere valgt? Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Jolle. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Gummibåt! Rett og slett pga vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Jeg ville valgt River. Har hatt gummibåt, og synes det var noe herk. Tåler ikke særlig barnelek, ubrukelig å ro, vanskelig å få ut sand og stein som havner under platedørk, og gror fort rur som er vanskelig å fjerne. Har steady 320 som er veldig stødig, tung og lei å ro, men bærer mye last. Ulempe med at den lener seg den fordømte veien i svinger og blir derfor ustabil å kjøre i høy fart. River 290 er en del mindre, men har bedre egenskaper for motor og lettere å ro med. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Gummibåt, vet ikke om davitene er sterke nok, og jeg er skeptisk til å begynne å sage i den plasten steady er laget av, og dessuten så er det skjelden båten som er problemet hvis noe skulle gå galt, det er ofte undervannshus og propell som får kjenne det... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Gummibåt p.gr.a vekt og fleksibilitet - uten tvil! Kjøper du med oppblåsbar (høytrykk) kjøl slipper du enda litt vekt + problemet som nevnes med sand under dørkplater. Det å ha en jolle som er "naturlig fendret" er også veldig greit framfor en hardplastjolle som dunker og slår i skroget når den fortøyes til båten. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Hvilken båt som passer best i daviteren skal jeg ikke legge meg ut i,men det virker like viktig att podene skal ha noe å boltre seg med.Da har jeg selv en River 350 med 15 hk,og den er ypperlig for store og små.Med meg på 80kg.har den blitt målt i 22 knop.Den er fin å fiske fra og for barna kan leke seg om dagene når de voksne er kjedelige...... Den drar også fint de små på tube Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Jeg tilhører gummibåt sympatisørene. Ved rom sjø betyr noen kilo mindre ytterst på daviteren ganske mye på de kreftene som virker ved daviternes innfesting. Har selv en med oppblåsbar dørk og oppblåsbar kjøl, så å komme til under dørken og feste dørken igjen er gjort på kun et par minutter. Det er vel slik at det lettere kan gå hull i en gummibåt, men flere av produsentene har f.eks dobbel duk under pongtongene der de tar mot grunner, og dobbel duk på andre typiske slitasje-områder, så jeg er ikke så veldig bekymret for hva gummibåten tåler eller ikke (burde jeg vært det?). Om uhellet er ute når barna herjer i den så er det jo relativt rask å lappe - men det har jeg ikke hatt behov for ennå selvom den fylles med både sand og stein om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Ville valgt gummibåt. Hadde tidligere en lettjolle i glassfiber. Ikke noe særlig å ha den liggende ved siden og dunke innat "moderskipet". Dette i tillegg til øvrige argumenter i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Karla Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Jeg ville uten tvil ha valgt gummibåten pga av mindre vekt. Når du går i stor sjø får du stor belastning på davitenes innfesting, og Steadyens ekstra vekt på på davitene kan være for mye for innfestingen av disse. Uansett bør du sjekke at du har solid mothold der davitene er boltet i båten K Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Gummi. RIB Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 Forøvrig synes jeg det er direkte feil å endre tittel på dette innlegget. Han spør om generelle meninger om joller, ikke om jolle i daviter spesiellt. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Februar.2007 Del på Facebook Svart 5.Februar.2007 (redigert) Han spør direkte hva vi ville valgt for slags jolle i daviter - gummibåt eller Steady!!! Hvordan i huleste vil du gjøre overskrifta bedre?? Forbanna flisespikkeri! Redigert 5.Februar.2007 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Hei Eg har hatt gummibåtar i davidtar. Dette både med og utan oppblåsbar dørk. Eg har òg hatt steadyjolla i davidtar, men har bytta denne ut med ein River 350. I tillegg til div. overnevnte fordeler med gummibåtar så bør det ikkje undervurderast fordelen ved å kunne pakka desse ned. Td. før havkryss og untanom sesongen. På minussida kjem at dersom båten heng ute store deler av året er den eksponert for uv-stråling. Gummibåtar eg òg attraktive tjuveriobjekt og har dårleg annanhandsverdi. Dersom det er typen med oppblåsbar dørk er det vanskeleg å montera festepunkt, for davidtane, nede og framme i båten. Sist men ikkje minst er gummibåtar ustabile. Særleg med barn i sterk vind. I fjor solgte eg steadyen (260) og ein Achilles gummibåt. (Steadyen var desidert lettast å selga.) Dette for å kjøpa ein River 350. Det avgjerande var plassen (på steadyen) og at hardplastjoller er mykje sterkare og tryggare enn gummibåtar. Spesielet ved barn sin leik. Ulempen er vekta (113 kg). Overnevnte problem med dunking mot moderskipet har eg eliminert ved å skru på bryggefendrar. Håper dette kan vera til hjelp. Ask Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Han spør direkte hva vi ville valgt for slags jolle i daviter - gummibåt eller Steady!!! Hvordan i huleste vil du gjøre overskrifta bedre?? Forbanna flisespikkeri! Men les hva han spør om da? Det er ikke jeg som er flisespikker her. Moderer deg moderator. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 ---------. Hva ville dere valgt? Nå har jeg lest spørsmålet en gang til og også sitert det. La moderatorene være i fred. De gjør en ypperlig jobb for deg og meg når det gjelder framtidig bruk av databasen.... syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2007 Del på Facebook Svart 6.Februar.2007 Å fortøye ei jolle så den ikke dunker er vel ikke noe stort problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.