Jump to content

Fra Oslofjorden til Århus for en som ikke kjenner farvannet?

BårdK

Recommended Posts

Har en mulig kjøper fra Danmark :flag_da: av min Tresfjord 28 som lurer på hvordan det ville være å ta båten fra Oslofjorden til Århus i april måned. Er det mange steder hvor man må veldig langt ut fra land for å befinne seg i trygt farvann? Har selv aldri vært der og setter derfor pris på noen tips.

Er dette et seriøst spørsmål? Enten kan vedkommende lese et kart, og da er det ikke noe problem. Du kan vel gå innaskjætrs nesten hele veien. Hvis kunnskapene ikke er tilstrekkelige til dette ville jeg foreslått en campingvogn isteden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hadde det ikke vært for at påsken er fastlagt, kunne jeg gjerne ha tenkt meg å ha stilt meg til disposijon for å ha seilt turen.

Det er mange muligheter for å komme til Århus.

En viktig faktor er vindforholdene. Dersom vindforholdene er gode kan man faktisk gå midt i Oslofjorden, sør for Koster peile seg inn på Læsø, videre mot Anholt, Samsø og så Århus. Antar at turen meget grovt sett er 300 nm.

Dersom det er sterk vestavind, ville jeg gått innaskjærs ned til Gøteborg, videre over til Læsø, så fulgt kystlinjen av Danmark ned til Hals, gått over Ålborg bukt ned til Grenå og videre fulgt kystlinjen runt til Åshus. Men vestaværet kan gi endel rullig fra Gøteborg til Læsø.

En tredje mulighet er å gå direkte til Skagen og følge danskekysten til Hals og videre som beskrevet.

Så fines det mange varianter av dette.

Turen er i alle fall kjempefin - forutsatt brukbart vær.

Er dette et seriøst spørsmål? Enten kan vedkommende lese et kart, og da er det ikke noe problem. Du kan vel gå innaskjætrs nesten hele veien. Hvis kunnskapene ikke er tilstrekkelige til dette ville jeg foreslått en campingvogn isteden.

Takk for svar alle sammen, men Uffe har campingvog. Spøk til side, selvflølgelig skal det brukes sjøkart, men i hans tilfelle var det et spørsmål om denne turen g :flag_da::flag: reit kunne tas i greit vær eller ikke. Han har hatt seilbåt i mange år og kan mye mer enn meg om båttekniske ting. Til det med useriøseitet må det også tas i betraktning at vi nettopp har stått i 8 minus og snødrev og besiktiget båten.

lengste strekke over åpent hav er vel Gbg över til Laesö ca 20M på det kortaste

sen kan man ju följa Jyllandskysten ner.........men det er litt omveg.

fra Laesö Renne går man ju oftast rett ner på Grenaa....husker ikke riktigt men tror att det er runt 60M !

S/Y Gunga Din

Ja, ja, det viktigste var at Uffe ikke så dette som noe stort problem - derfor var jo mailen som nevnte campingvognen et godt salgsargument og han leste svaret mens han var her og syntes dette forumet var et glimrende opplegg (viste ham tråder om alt fra plastpest til tekniske ting).

Nå er han reist hjem med danskebåten for å tenke over om han vil ha båten, men jeg har mailet ham webadressen til forumet så vennligst fortsett med de uproblematiske og romantiske beskrivelsene av turen :wink:

Nå er han reist hjem med danskebåten for å tenke over om han vil ha båten, men jeg har mailet ham webadressen til forumet så vennligst fortsett med de uproblematiske og romantiske beskrivelsene av turen :wink:

Jeg har dratt med Danskebåten ut Oslofjorden og ned til Danmark en gang. ALDRIG MER !!! :eek:

.......OK, det var ikke den båten han skulle ha nei.....

:cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...