Jump to content

Bensin og dieselmotor, hva er forskjellen?


mekkaren

Recommended Posts

Tenkte det kunne være morro med noen tekniske nøtter, har en grei en her.

 

Kan nevnes at jeg har spurt mange 1 maskinister osv om denne, men er ikke mange som har klart den.

 

Det er to prinsipielle forskjeller på en diesel og en bensinmotor sin funksjonsmåte/virkemåte, hva er de ?

Som en merknad kan man si at disse forskjellene begynner og bli forsvinnende små, men vi snakker her om grunnprinsippet.

 

Lykke til

Link to post

Tja, vi kan jo begynne med at en bensinmotor trenger en en gnist for hvert 2. eller 4. slag, mens diselen antenner av trykket som oppstår i kompresjonstrinnet (hvis vi ser bort fra starten, hvor vi må tilføre litt ekstra varme)

 

Nr 2? At dieselen benytter et overskudd av diesel fsom kjøling?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

En besninmotor trenger en gnist og derfor strømkilde for å antenne drivstoff.

 

En dieselmotor benytter seg av kompresjon og varmeutvikling for å oppnå antenning, og er i teorien ikke avhengig av en strømkilde ... (moderne diesel med elektronisk styring trenger strøm like fult)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

1) Bensinmotor har nøye tilpasset forhold mellom drivstoff / luft

Dieselmotor regulerer ikke luftmengde kun drivstoff mengde, skal alltid ha mer luft enn det den trenger.

 

2) Bensinmotor har tenningssytem for å antenne diesel

Dieselmotoren har kompresjonstenning

 

Redigert: i punkt to skal det stå: Bensinmotor har tenningssytem for å antenne drivstoff

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det kan vel være fryktelig mange svar på denne, men en ting som ikke er nevnt og som er "prinsipielt" forskjellig er vel at en bensinmotor suger (evt. overlades) inn både luft og driftstoff mens en diesel kun suger luft for så å sprøyte inn drivstoffet i passe tid for å oppnå tenning.

Link to post

Får prøve jeg også da... :rolleyes:

For oss i småbåt (!) koster det mellom 2 og 5 ganger så mye å komme fra A til B med bensinmotor kontra dieselmotor.

 

Og: Fyller du feil type drivstoff kommer du ikke særlig langt med noen av dem!

(Hvem av motortypene som koster mest å "fixe" etterpå, vet jeg faktisk ikke) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

- Forskjell i antenningsmetode av drivstoff, elektrisk kontra kompresjon

- Forskjellen i den adibiatiske prosessen hvorhen og lenge drivstoffet forbrennes i i stempelbevegelsens forbrenningstakt

 

 

Lagt til;

På en otto-motor reguleres turtallet gjennom endring av tilført luftmengde, på en dieselmotor reguleres turtall gjennom mengde innsprøytet drivstoff.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

- Dieselmotoren er basert på selvantennelse ved høyt trykk. Bensinmotorne trenger el. gnist.

- Dieselmotoren suger luft og sprøyter brennstoffet inn når stempelet er i riktig stilling. Bensinmotoren suger bensindamp inn sammen med luften (ikke alltid riktig lenger).

- Dieselmotoren har vesentlig høyere kompresjonstrykk. Mulig fordi for tidlig tenning ikke er mulig.

- Høyere kompresjonstrykk gir bedre virkningsgrad for dieselmotoren

- Dieselmotoren er mindre nøysom mhp. brennstoffkvaliteten.

 

Det er sikkert flere og iallfall mer enn to prinsippielle forskjeller.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Vanskelig å vite helt bastant dersom man kun skal peke på to hovedforskjeller ja. Mange gode forslag her men mitt bidrag må bli som følger:

 

1. Dieselmotoren har langsom forbrenning av drivstoff ved (tilnærmet) konstant trykk (isobarisk) mens besninmotoren har en hurtig forbrenning med en forbrenningshastighet som ligger tett opp til en detonasjon. Her er det en rask trykkøkning som følge.

 

2. På en diesel ønsker man et mest mulig lettantennelig drivstoff for å få størst mulig virkningsgrad. Dette pga at drivstoffet selvantenner som det er påpekt av mange i denne tråden. På en bensinmotor ønsker man et MINST mulig lettantennelig drivstoff slik at man kan unngå selvantenning og likevel øke kompresjonen maksimalt for å få opp virkningsgraden. Dersom bensinen selvantenner før den antennes av et separat tenningssystem så vil motoren banke og virkningsgraden gå ned.

 

And that completes the votes from the Norwegian jury :rolleyes:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Jeg får prøve meg da.

 

1. Kompresjonsforholdet på en diesel maskin er høyere enn i en bensinmotor. Dermed blir den termiske virkningsgraden til en diesel motor høyere enn i en bensinmotor. Dette er i praktisk sammenheng. Dette forbedres ytligere med VIT system på en diesel maskin. Variable injection timing. Det går dermed mindre effekt til varme.

 

2. I en bensinmotor eller ottoprosessen Vil trykket stige volsomt ved eksplosjon fra gnisten på tennpluggen, mens volumet holdes konstant. Derfra vil trykket synke og volumet øke.

I en diesel motor vil derimot trykket holdes konstant mens volumet vil stige under innsprøytning av diesel, og i starten av forbrenningen. Derfra vil trykket synke mens volumet øker.

 

Av denne grunn sier man gjerne at det i en diesel motor fåregår en kontrolert forbrenning, mens i en bensinmotor fåregår det en ukontrolert forbrenning i form av en eksplosjon.

Link to post

Man må prøve seg:

1. Dieselmotorens tenningstidpunkt blir styrt av innsprøytningstidspunktet, mens bensinmotorens styres av tenningssystemet.

2. Dieselmotoren får drivstoffet sprøytet direkte inn i sylinderen, mens bensinmotoren tradisjonelt får drivstoffet ferdig forstøvet i innsugningsluften.

Link to post
Man må prøve seg:

 

2. Dieselmotoren får drivstoffet sprøytet direkte inn i sylinderen, mens bensinmotoren tradisjonelt får drivstoffet ferdig forstøvet i innsugningsluften.

 

Gjelder ikke forkammermotorer, kun ved direkte innsprøytning. Ellers har jo de fleste svart på det som var spørsmålet i utgangspunktet....hva er prinsippforskjellen mellom Rudolf og Otto. I tillegg har trådstarter fått mye teori om hva som skjer i det øyeblikket motoren starter :yesnod: :yesnod:

Link to post

Her er en som tok den helt etter boken.

 

1) Bensinmotor har nøye tilpasset forhold mellom drivstoff / luft

Dieselmotor regulerer ikke luftmengde kun drivstoff mengde, skal alltid ha mer luft enn det den trenger.

 

2) Bensinmotor har tenningssytem for å antenne diesel

Dieselmotoren har kompresjonstenning

 

Redigert: i punkt to skal det stå: Bensinmotor har tenningssytem for å antenne drivstoff

 

For og forklare litt og argumentere mot mange svar kan man si at : begge type motorer går rundt, begge får energi tilført, ( dere har mange gode poeng men det er ikke en fundamental forskjell her ) osv.

Andreas lurte på GDI motorer og der har han ett poeng, de og blander drivstoffet i sylinderen som en dieselmotor kan man si.

 

Når det gjelder forbrenningen og antenning av drivstoff har vell vi alle vært borte i biler som går selv etter at tenningen er slått av, det vil si at en bensin ( otto ) motor kan gå uten gnist også selv om den er vanskelig og kontrollere.

 

Kunne skrevet i timesvis om dette men definisjonen som eg har quotet her er helt riktig.

 

Mvh

Mekkaren

Link to post

Får eldre biler med forgasser er nok dette riktig. Biler som har fuel injection har elektrisk bensinpumpe. Den leverer mer enn det motoren bruker, og derfor vil også dette systemet sende overskuddet tilbake til tanken. Dette er for å holde ett konstant trykk på bensinen før injectorene på hvilket som helst turtall.

Link to post

Til mekkaren.

 

Trenger jeg ingen kompresjon på min bensinmotor siden den kun er avhengig av en gnist??.

 

Hvorfor er det så stor forskjell på toppturtallet til forskjellige motorer, og hva er det som begrenser turtallet??.

 

Hvorfor er det slik at diesel motorer har lavere turtall enn bensinmotorer??.

 

Hvordan kan man med sikkerhet si at en diesel motor forurenser mer enn en bensinmotor??.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...