Jump to content

Bensin og dieselmotor, hva er forskjellen?

mekkaren

Recommended Posts

Her er en som tok den helt etter boken.

For og forklare litt og argumentere mot mange svar kan man si at : begge type motorer går rundt, begge får energi tilført, ( dere har mange gode poeng men det er ikke en fundamental forskjell her ) osv.

Andreas lurte på GDI motorer og der har han ett poeng, de og blander drivstoffet i sylinderen som en dieselmotor kan man si.

Når det gjelder forbrenningen og antenning av drivstoff har vell vi alle vært borte i biler som går selv etter at tenningen er slått av, det vil si at en bensin ( otto ) motor kan gå uten gnist også selv om den er vanskelig og kontrollere.

Kunne skrevet i timesvis om dette men definisjonen som eg har quotet her er helt riktig.

Mvh

Mekkaren

quote.gif

Betyr dette at mine gamle lærebøker frå akademiet ikkje er gyldige lenger, og eg som trudde at ettertenning hadde med gløding i sot å gjera. Så dum kan ein bli.

Til mekkaren.

Trenger jeg ingen kompresjon på min bensinmotor siden den kun er avhengig av en gnist??.

Sånn reint teoretisk kan man få en motor til og gå rundt uten komp, så lenge man har ett volum med bensin og luft i ett kammer som kan antennes, men det vil jo virke svært dårlig, så ser ikke poenget med det.

Hvorfor er det så stor forskjell på toppturtallet til forskjellige motorer, og hva er det som begrenser turtallet??.

Mye som spiller inn vekt, Slaglengde, sylinder diameter, forholdet mellom disse ( feks motorsykkel motor slag.l 10 cm x2 x 14 000 o/min 0= 280 000 cm pr min mot feks en skipsmotor på sl.l 1,5 m X 2 x 105 o/min = 315 m pr min

Man kan da tenke seg frem til hvorfor det er forskjell.

Hva begrenser turtall Tja luft og drivstofftilførsel er jo en faktor, selv om det må nevnes at på en F1 motor er det elektronikken som begrenser det. Den klarer rett og slett ikke og følge med.

Andre ting er roterende vekt( holde den stabil ) ventilfjærer osv osv.

Hvorfor er det slik at diesel motorer har lavere turtall enn bensinmotorer??.

Seatek har laget dieselmotorer som klarer ( ikke sikker men rundt 7500 O/min ) Har sett tester hos Iveco som kjørte en 8061 SRM 25 ( standard turtall 2700 o/min ) opp til 8000 O/min.

Ellers kan du se tidligere spørsmål ( roterende masse spiller en viktig rolle )

Men man kan si det at vil man ha en dieselmotor til og gå fort rundt kan man bygge det ved hjelp av Common rail eller Pompedyse motorer.

Var vell audi som vant Le Mans med en dieselmotor i fjor vet ikke ka turtall den hadde men tipper det var mer en 5000O/min

Hvordan kan man med sikkerhet si at en diesel motor forurenser mer enn en bensinmotor??.

En diesel motor slipper ut mindre CO2 enn en bensinmotor men slipper ut mer Nitrogen oxyd og partikkler.

Co2 koker oss levende ( drivhus ) Nitrogen Oxyd dreper ozon laget.

Hva som er værs kem vet :)

Svar til "Traust" angående jetmotorer.

En pulsjetmotor er den eneste jetmotortypen som har tilbakeslagsventil. Les mer om det her

Blir trykkforholdene feil i en jetmotor vil det som regel resultere i en kompressorstall, noe som merkes meget godt av de som sitter inni flyet. Dette kan skje under ugunstige vindforhold når flyet er på flyet på bakken.

Mvh Tola

Kan nokon forklara meg, slik reint teoretisk, korleis ein får ein motor til å gå rundt uten kompresjon?

Også en gass/luftblanding uten å være komprimert ekspanderer jo når den blir tent - for såvidt ikke noe problem. At man i alle stempelmotorer automatisk har en kompresjon fordi man må suge inn og så tilbake til øvre dødpunkt for tenning gjør jo sitt at det er vanskelig å unngå kompressjon.

På 1800-tallet ble noen få motorer bygget uten kompresjon - det var altså i dampmaskinens tidsepokke eller deromkring. Antagelig før Carnot ble kjent.

Nå vi vel også si at det to forskjellige typer aksial turbiner, den som benyttes på fly har mindra antall turbinhjul (færre trinn) på turbinen enn en turbin som benyttes til å dive en generator (i et gasskraftverk f.eks) eller annet som sviver rundt.

Antallet trinn i en "flyturbin" (jetfly) er akkurat nok til å drive kompressortrinnet i turbinen siden vi her ønsker skyvkraften. For en turbin som driver et eller annet som skal gå rundt er det motsatt. Der er det mange trinn i turbindelen siden vi her ønsker "rotasjonskraften" Det er samme type turbiner som benyttes i blant annet turboprop fly og helikoptere.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Betyr dette at mine gamle lærebøker frå akademiet ikkje er gyldige lenger, og eg som trudde at ettertenning hadde med gløding i sot å gjera. Så dum kan ein bli.

Du er ikke dum og du kan beholde bøkene heheh du har helt rett.

Men under gitte forhold, med hjelp av litt feiljustert tenning fint vær osv kan man få disse otto motorene til og smelle og gå på fri vilje.

Og til dere som kom med info om turbinmotorer, takk skal dere ha :flag: alltid morro og lære noe nytt.

Nåja, det skal ikke mere til en feil varmeverdi på tennpluggen før ettertenningen er et faktum....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Svar til "Traust" angående jetmotorer.

En pulsjetmotor er den eneste jetmotortypen som har tilbakeslagsventil. Les mer om det her

Blir trykkforholdene feil i en jetmotor vil det som regel resultere i en kompressorstall, noe som merkes meget godt av de som sitter inni flyet. Dette kan skje under ugunstige vindforhold når flyet er på flyet på bakken.

Mvh Tola

Her er en side med puls jet motor som er uten ventiler.

Det er en kort filmsnutt der motoren er i drift.

Kan nokon forklara meg, slik reint teoretisk, korleis ein får ein motor til å gå rundt uten kompresjon?

her har du en motor som går runt utan ventiler o explosioner o forbrenningsluft......men dokk med kompresjon

det som krävs er en värmekälla

Sterling1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engi...nal_Description

en noe större Sterlingmotor enn den på bilden används i vissa ubåtar

propeller-ubat.jpeg

S/Y Gunga Din

jag fann den

intro:

(Titta här står en manick som ser rätt konstig ut

Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut

Här är kugghjul och propelrar så vitt jag kan se

Kanske du kan vara så hygglig och förklara vad det är?)

verse:

Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där

Och går sen vidare i verket fram till motorn här

Som får driva den här cykelpumpens pistong

Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång

chorus:

Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit

Den startar på ett kick, det är en makalös manick

(jaha jag tror jag fattar, men vad gör den här maskinen för någonting?)

verse:

Jo propellern driver runt ett litet aggregat

Som pumpar vatten genom tratten till ett termostat

Som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul

Som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul

chorus

(jaha, tack, tack, men vad är det för en maskin, vad har man den till?)

verse:

Jo, i ändan utav masten är det en pedal

Som trampar runt en gammal cykel utan märkesnational

Och då så får man ström från cykelgeneratorn där

Det blir en tio, tolv ampere, sådär, ungefär

chorus

(Jaha, tack, tack snälla professorn, men jag vill veta vad det är för en apparat)

(Professorn, professorn, jo vi vill veta vad det är)

verse:

Jo alltså, strömmen som man får från generatorn då

Det är just precis så mycket att manicken börjar gå

För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n

Och så går den av sig själv, det är en evighetsmaskin

chorus

outro:

(jojo, det förstår jag, men vad är det för en apparat?)

det är en evighetsmaskin (repeat 26 times)

(det är en evighetsmaskin, men vad är idéen?

du menar att den bara går och går av sig själv?

Men vad ska man med den till?

Du menar om den inte gör någonting?)

Att den gör någonting, det är klar att den gör någonting

På somrarna kan det ju hända att den går varm

Och då kan man koka gröt där uppe i tratten

(Så du har den här stora maskinen bara för att koka gröt ibland?

Mitt i sommaren?)

S/Y Gunga Din

Sjøivsagt kan du få ting til å brenne uten kompresjon først. Men du må vel ha ein trykkforskjel for at du skal få ein bevegelse som du kan gjera deg nytte av.

Referansen til mitt innlegg lenger oppe først:

Ifølge Ivo Kolins "The evolution of the heat engine, thermodynamic atlas" (Longman Group Ltd, 1972) side 65 var det i 1860 en kar ved navn Lenoir som bygget en varmekraftmaskin uten kompresjon: ved øvre dødpunkt begynte den å suge inn blandingen, stengte ventilen omtrent halvveis og tente. Resten av veien ned til nedre dødpunkt var ekspansjonsfasen.

Jeg tror det er unødvendig å forklare hvorfor en motor - såfrem den er bygget til formålet - kan funke også uten kompresjon. Lenoir-motoren burde være lett å forstå. Men det er ikke lurt å konstruere en slik ut fra virkningsgradbetraktninger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...