rago63 Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 (redigert) Får ikke vi andre lov å svare... - kan man få en ulltråd til å tenne med kompresjonstrykk? Redigert 7.Februar.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
avsluttet Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 (redigert) En annen nøtt, jeg har alltid lurt på hvorfor en jetmotor ikke spytter ut eksosen foran også. Er det ikke åpent både foran og bak til brennkamrene?? er det en tilbakeslagsventil der? Redigert 7.Februar.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Her er en som tok den helt etter boken.For og forklare litt og argumentere mot mange svar kan man si at : begge type motorer går rundt, begge får energi tilført, ( dere har mange gode poeng men det er ikke en fundamental forskjell her ) osv. Andreas lurte på GDI motorer og der har han ett poeng, de og blander drivstoffet i sylinderen som en dieselmotor kan man si. Når det gjelder forbrenningen og antenning av drivstoff har vell vi alle vært borte i biler som går selv etter at tenningen er slått av, det vil si at en bensin ( otto ) motor kan gå uten gnist også selv om den er vanskelig og kontrollere. Kunne skrevet i timesvis om dette men definisjonen som eg har quotet her er helt riktig. Mvh Mekkaren Betyr dette at mine gamle lærebøker frå akademiet ikkje er gyldige lenger, og eg som trudde at ettertenning hadde med gløding i sot å gjera. Så dum kan ein bli. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hvordan kan man med sikkerhet si at en diesel motor forurenser mer enn en bensinmotor??. Hvordan kan en si det når finansdepartementet har redusert importavgiften på dieselbiler på opptil 90,000 kr fordi de forurenser mindre enn enn tilsvarende bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Til mekkaren. Trenger jeg ingen kompresjon på min bensinmotor siden den kun er avhengig av en gnist??. Sånn reint teoretisk kan man få en motor til og gå rundt uten komp, så lenge man har ett volum med bensin og luft i ett kammer som kan antennes, men det vil jo virke svært dårlig, så ser ikke poenget med det. Hvorfor er det så stor forskjell på toppturtallet til forskjellige motorer, og hva er det som begrenser turtallet??. Mye som spiller inn vekt, Slaglengde, sylinder diameter, forholdet mellom disse ( feks motorsykkel motor slag.l 10 cm x2 x 14 000 o/min 0= 280 000 cm pr min mot feks en skipsmotor på sl.l 1,5 m X 2 x 105 o/min = 315 m pr min Man kan da tenke seg frem til hvorfor det er forskjell. Hva begrenser turtall Tja luft og drivstofftilførsel er jo en faktor, selv om det må nevnes at på en F1 motor er det elektronikken som begrenser det. Den klarer rett og slett ikke og følge med. Andre ting er roterende vekt( holde den stabil ) ventilfjærer osv osv. Hvorfor er det slik at diesel motorer har lavere turtall enn bensinmotorer??. Seatek har laget dieselmotorer som klarer ( ikke sikker men rundt 7500 O/min ) Har sett tester hos Iveco som kjørte en 8061 SRM 25 ( standard turtall 2700 o/min ) opp til 8000 O/min. Ellers kan du se tidligere spørsmål ( roterende masse spiller en viktig rolle ) Men man kan si det at vil man ha en dieselmotor til og gå fort rundt kan man bygge det ved hjelp av Common rail eller Pompedyse motorer. Var vell audi som vant Le Mans med en dieselmotor i fjor vet ikke ka turtall den hadde men tipper det var mer en 5000O/min Hvordan kan man med sikkerhet si at en diesel motor forurenser mer enn en bensinmotor??. En diesel motor slipper ut mindre CO2 enn en bensinmotor men slipper ut mer Nitrogen oxyd og partikkler. Co2 koker oss levende ( drivhus ) Nitrogen Oxyd dreper ozon laget. Hva som er værs kem vet :) Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Kan nokon forklara meg, slik reint teoretisk, korleis ein får ein motor til å gå rundt uten kompresjon? Sitér dette innlegget Link to post
tola Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Svar til "Traust" angående jetmotorer. En pulsjetmotor er den eneste jetmotortypen som har tilbakeslagsventil. Les mer om det her Blir trykkforholdene feil i en jetmotor vil det som regel resultere i en kompressorstall, noe som merkes meget godt av de som sitter inni flyet. Dette kan skje under ugunstige vindforhold når flyet er på flyet på bakken. Mvh Tola Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Kan nokon forklara meg, slik reint teoretisk, korleis ein får ein motor til å gå rundt uten kompresjon? Også en gass/luftblanding uten å være komprimert ekspanderer jo når den blir tent - for såvidt ikke noe problem. At man i alle stempelmotorer automatisk har en kompresjon fordi man må suge inn og så tilbake til øvre dødpunkt for tenning gjør jo sitt at det er vanskelig å unngå kompressjon. På 1800-tallet ble noen få motorer bygget uten kompresjon - det var altså i dampmaskinens tidsepokke eller deromkring. Antagelig før Carnot ble kjent. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 takk for link tola. Det må jo nesten være større trykk på innsuget enn på eksosen. Ganske utrolig egentlig; http://www.youtube.com/watch?v=iNqPYOk56_A Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) Nå vi vel også si at det to forskjellige typer aksial turbiner, den som benyttes på fly har mindra antall turbinhjul (færre trinn) på turbinen enn en turbin som benyttes til å dive en generator (i et gasskraftverk f.eks) eller annet som sviver rundt. Antallet trinn i en "flyturbin" (jetfly) er akkurat nok til å drive kompressortrinnet i turbinen siden vi her ønsker skyvkraften. For en turbin som driver et eller annet som skal gå rundt er det motsatt. Der er det mange trinn i turbindelen siden vi her ønsker "rotasjonskraften" Det er samme type turbiner som benyttes i blant annet turboprop fly og helikoptere. Redigert 8.Februar.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mekkaren Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Betyr dette at mine gamle lærebøker frå akademiet ikkje er gyldige lenger, og eg som trudde at ettertenning hadde med gløding i sot å gjera. Så dum kan ein bli. Du er ikke dum og du kan beholde bøkene heheh du har helt rett. Men under gitte forhold, med hjelp av litt feiljustert tenning fint vær osv kan man få disse otto motorene til og smelle og gå på fri vilje. Og til dere som kom med info om turbinmotorer, takk skal dere ha alltid morro og lære noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Nåja, det skal ikke mere til en feil varmeverdi på tennpluggen før ettertenningen er et faktum.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) Her er en som tok den helt etter boken. Mvh Mekkaren Se her ja det ble kåret en vinner og så helt på helen da få minutter etter at nøtten var lagt ut Fortjener nesten et par på fredag nå. Redigert 8.Februar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Wicma Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Svar til "Traust" angående jetmotorer. En pulsjetmotor er den eneste jetmotortypen som har tilbakeslagsventil. Les mer om det her Blir trykkforholdene feil i en jetmotor vil det som regel resultere i en kompressorstall, noe som merkes meget godt av de som sitter inni flyet. Dette kan skje under ugunstige vindforhold når flyet er på flyet på bakken. Mvh Tola Her er en side med puls jet motor som er uten ventiler. Det er en kort filmsnutt der motoren er i drift. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Sjøivsagt kan du få ting til å brenne uten kompresjon først. Men du må vel ha ein trykkforskjel for at du skal få ein bevegelse som du kan gjera deg nytte av. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Kan nokon forklara meg, slik reint teoretisk, korleis ein får ein motor til å gå rundt uten kompresjon? her har du en motor som går runt utan ventiler o explosioner o forbrenningsluft......men dokk med kompresjon det som krävs er en värmekälla http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engi...nal_Description en noe större Sterlingmotor enn den på bilden används i vissa ubåtar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ubåtfender Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Næmmen er ikke det en evighets maskin da? Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 jepp en makalös manikk....som går runt o går runt....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 ...på somrarna kan det henda at den går varm, men då kan vi ju koka gröt der uppe i hålet... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Er det slik Tretows maskin ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 jag fann den intro: (Titta här står en manick som ser rätt konstig ut Det är en jättestor mojäng med en förnicklad strut Här är kugghjul och propelrar så vitt jag kan se Kanske du kan vara så hygglig och förklara vad det är?) verse: Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där Och går sen vidare i verket fram till motorn här Som får driva den här cykelpumpens pistong Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång chorus: Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit Den startar på ett kick, det är en makalös manick (jaha jag tror jag fattar, men vad gör den här maskinen för någonting?) verse: Jo propellern driver runt ett litet aggregat Som pumpar vatten genom tratten till ett termostat Som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul Som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul chorus (jaha, tack, tack, men vad är det för en maskin, vad har man den till?) verse: Jo, i ändan utav masten är det en pedal Som trampar runt en gammal cykel utan märkesnational Och då så får man ström från cykelgeneratorn där Det blir en tio, tolv ampere, sådär, ungefär chorus (Jaha, tack, tack snälla professorn, men jag vill veta vad det är för en apparat) (Professorn, professorn, jo vi vill veta vad det är) verse: Jo alltså, strömmen som man får från generatorn då Det är just precis så mycket att manicken börjar gå För se, strömmen går tillbaks igen, till början hela ti'n Och så går den av sig själv, det är en evighetsmaskin chorus outro: (jojo, det förstår jag, men vad är det för en apparat?) det är en evighetsmaskin (repeat 26 times) (det är en evighetsmaskin, men vad är idéen? du menar att den bara går och går av sig själv? Men vad ska man med den till? Du menar om den inte gör någonting?) Att den gör någonting, det är klar att den gör någonting På somrarna kan det ju hända att den går varm Och då kan man koka gröt där uppe i tratten (Så du har den här stora maskinen bara för att koka gröt ibland? Mitt i sommaren?) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Sjøivsagt kan du få ting til å brenne uten kompresjon først. Men du må vel ha ein trykkforskjel for at du skal få ein bevegelse som du kan gjera deg nytte av. Referansen til mitt innlegg lenger oppe først: Ifølge Ivo Kolins "The evolution of the heat engine, thermodynamic atlas" (Longman Group Ltd, 1972) side 65 var det i 1860 en kar ved navn Lenoir som bygget en varmekraftmaskin uten kompresjon: ved øvre dødpunkt begynte den å suge inn blandingen, stengte ventilen omtrent halvveis og tente. Resten av veien ned til nedre dødpunkt var ekspansjonsfasen. Jeg tror det er unødvendig å forklare hvorfor en motor - såfrem den er bygget til formålet - kan funke også uten kompresjon. Lenoir-motoren burde være lett å forstå. Men det er ikke lurt å konstruere en slik ut fra virkningsgradbetraktninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 De som har jobba med denne her: lurer ofte på hvorfor ting virker selv om det vitterlig står og går. Akselløs dieseldreven kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Akselløs dieseldreven kompressor. Også kallt "free piston engine", også ganske vanlig i Stirlingmaskiner til strømgenering - dersom man i det hele tatt kan kalle en Stirling-maskin vanlig Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Er det den her Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.