ola_dunk Startet 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2007 fant denne spenende annonsen. Er det noen som kan forklare litt om hvordan en slik motor fungerer. Kan det stemme at den kun veier ca 100 kg. ? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=1&tot=298 Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Sikkel, sikkel.... Har for liten peiling på dette, men sikler etter alt som kan kalles ukonvensjonell energiomforming. Og så er den minst en faktor 20 for sterk til å bli brukt bare til lek. Tror nok at 100kg kan stemme, virkningsgraden er antagelig ikke all verden. Noen med peiling som kan fortelle noe mer om den? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Ja, vekta stemmer nok. Turbinmotorer er fine sånn. Mye krefter og lett i vekt. Funker som alle andre turbiner. Luft kommer inn i kompressorskovlene og presses inn i forbrenningskammeret, det sprøytes inn drivstoff, forbrenningen utvider og øker trykket på gassen og den passerer turbinhjulet og øker hastigheten på det og utgående aksling. Bakdelen er vel at de bruker en helsikes masse fuel. Illustrasjon Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Hmm. Går vel på veldig tynn diesel denne her - eller parafin. Hvor mye drivstoff bruker den tro? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Det var en reportasje i et båtblad for en tid tilbake om en luring i Sverige (sikkert innflytter...) som hadde montert turbinmotor i båten sin. Den sparket visst godt unna den. Visstnok med en oppsiktsvekkende lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Lå ein båt på østlandet et sted mener eg som var til salgs. DEr var montert ein 1500 hk turbinmotor. Båten var rundt 32-38 fot og gjorde 110 knop. Den brukte 250 l time med 98% pådrag.. Men duverden kor langt ein kjem i den farten. Om ein ikkje treffer noe da.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
maskinisten32 Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Den termiske virkningsgraden ligger helt ned mot 35%. Dvs 100 kj tillført = 35Kj som kun går til varmeutvikling. Ikke særlig effektiv. I tillegg kommer jo mekaniske tap og diverse. Fordelen er at forbrenningsgassen ikke overstiger 1400 grader celsius. Du får derfor ingen NOx gass utvikling og utslipp. Masse CO2 da. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Det morsomme er jo at det brukes i større Yachter for å få hastigheter opp mot 70knop, som en tilleggsmotor. Driver da gjerne et ekstra vannjet-aggregat. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Hei, her er link til en side med mye info + bilder + video av diverse turbingøy, tidligere leverte de til vannscooter og jetski men vet ikke om de holder på med dette ennå. hadde en drøm om en 600 hester i Muslingen men ble ALT for dyrt...........hehehe har hatt litt kontakt med en av de, galninger hele gjengen men gøy har de det nok uansett............................ WPS Incorporated Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Dere får sjekke litt på disse karene da gutter Disse vet hva de driver med..... Squirt 2 Fly-By Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Falk Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Den termiske virkningsgraden ligger helt ned mot 35%. Dvs 100 kj tillført = 35Kj som kun går til varmeutvikling. Ikke særlig effektiv. I tillegg kommer jo mekaniske tap og diverse. Fordelen er at forbrenningsgassen ikke overstiger 1400 grader celsius. Du får derfor ingen NOx gass utvikling og utslipp. Masse CO2 da. Kanskje jeg tenker omvendt her ???? Eller er det 35% man klarer å utnytte, slik at man da har 65 % tap ? Jeg går sikkert i baret på denne... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Sto en artkkel om dette i Båtmagasinet: Ekstrembåt: Jet Drivstoff: Jet A1 Sto også en artikkel i desember 2006 i Båtmagasinet. Står mye om virkemåte her: How Gas Turbine Engines Work Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hifo Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 ER JO EN I KRAGERØ TILSALGS OGSÅ .. 900 HK OG BILLIGERE Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Brutus Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Men hvorfor ha det så trangt og ukomfortabelt, når man i tillegg vil fise avgårde i høy hastighet? Ikke med denne: Millennium 140 fot Et lite utdrag fra tekniske data: Speed Based on tank tests at the Wolfson Unit of the University of Southampton, and preliminary sea trials 70 Knots is expected with all propulsion systems operating and maximum speed of approximately 45 Knots on diesel propulsion alone. Propulsion Twin Paxman 18VP185 Diesels (5300 Hp) Driving Maneuverable Lipps Water Jets Twin Lycoming Jet Turbines (TF40) (4700 Hp) Driving Fixed Lipps Water Jet Booster Det er saker det... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Den termiske virkningsgraden ligger helt ned mot 35%. Dvs 100 kj tillført = 35Kj som kun går til varmeutvikling. Ikke særlig effektiv. I tillegg kommer jo mekaniske tap og diverse. Fordelen er at forbrenningsgassen ikke overstiger 1400 grader celsius. Du får derfor ingen NOx gass utvikling og utslipp. Masse CO2 da. Kanskje jeg tenker omvendt her ???? Eller er det 35% man klarer å utnytte, slik at man da har 65 % tap ? Jeg går sikkert i baret på denne... Du har nok ikke gått i baret, det er nok maskinisten32 som har vært litt kjapp i avtrekkeren.... han mener nok at utnyttbar energi er på 35kJ her, og de resterende 65kJ går til oppvarming. Definisjon av termisk virkingsgrad er utnyttbart arbeid dividert på tilført energi Wut/Qinn eller 1-Qavgitt/Qtilført Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Catlina Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Mange praktiske problemer med gassturbin i båt - først og fremst med nedgiring til en båtpropell,varmeutvikling,støy forskjellig throttlesetting. Det beste er å få tak i en APU (auxilliary power unit) til en liten businessjet eller et mindre helikopter som nærmer seg den maksimale gangtiden før overhaling. Motorene brukes til start av hovedmotor og forsyning av El og pneumatisk trykk. Disse veier kun ca 25 kg. og går på stabilt turtall med max effektivitet,nøyer seg med parafin. I stedet for drift av propell er den bedre egnet som generator. Kan være vanskelig å få kjøpt p.g.a at myndighetene er redde de skal selges på det illegale marked som "bogus parts" inn i luftfartøy igjen. Til gjengjeld er de meget driftssikre og kan gå i tusenvis av timer uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 (redigert) Den brukte 250 l time med 98% pådrag.. Bruker 250 l time om det er 10% eller 100% effekt man skall ha. Dyr i drift Ja. Redigert 7.Februar.2007 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
maskinisten32 Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Du har nok ikke gått i baret, det er nok maskinisten32 som har vært litt kjapp i avtrekkeren.... han mener nok at utnyttbar energi er på 35kJ her, og de resterende 65kJ går til oppvarming. Definisjon av termisk virkingsgrad er utnyttbart arbeid dividert på tilført energi Wut/Qinn eller 1-Qavgitt/Qtilført Nei jeg har nok ikke vært kjapp i avtrekkeren her. Når du til eksempel får opplyst at den mekaniske virkningsgraden på en motor er 90%. Da har du 10% tap. 90% får du ut av den tillførte energi. Det samme blir da med den termiske virkningsgraden. Er den opplyst til 35%. Betyr dette at 35% av den tillførte energi går til varmetap. For en helt vanlig motor er det vanlig med en termisk virkningsgrad på 0,42 eller 42%. Den mekaniske ligger på cirka 0.92 eller 92%. Ett Sankey diagram viser veldig tydlig hvor den tillførte energien går. Kan prøve å tegne ett og legge det ut her. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Den termiske virkningsgraden ligger helt ned mot 35%. Dvs 100 kj tillført = 35Kj som kun går til varmeutvikling. Javel... For ikke å hente det forstyrrende mekaniske element inn her så kan jeg jo sitere fra Wikipedia-artikkelen: So, for a boiler that produces 700,000 Btu/h (or 700,000 kW/h) output for each 1,000,000 Btu/h (or 1,000,000 kW/h) heat-equivalent input, its thermal efficiency is 7/10 = 0.70, or 70%. Legger til: men et problem med måleenhetene har forfatteren - kW/h Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten32 Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 Nei jeg har nok ikke vært kjapp i avtrekkeren her. Når du til eksempel får opplyst at den mekaniske virkningsgraden på en motor er 90%. Da har du 10% tap. 90% får du ut av den tillførte energi. Det samme blir da med den termiske virkningsgraden. Er den opplyst til 35%. Betyr dette at 35% av den tillførte energi går til varmetap. For en helt vanlig motor er det vanlig med en termisk virkningsgrad på 0,42 eller 42%. Den mekaniske ligger på cirka 0.92 eller 92%. Ett Sankey diagram viser veldig tydlig hvor den tillførte energien går. Kan prøve å tegne ett og legge det ut her. Dette er helt på trynet. Det eneste som er riktig her er mitt eksempel på den mekaniske virkningsgraden. Selvfølgelig vil 65% av varmen gå i tap. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2007 den teoretiske eller thermiske virkningsgraden er virkningsgraden til en såkalt idealmotor,... i en slik motor blir det blant annet ikke restgass igjen i sylindrene etter forbrenningen..og det skjer ingen varmeoverføring mellom forbrenningsrommet og resten av motoren.heller forekommer det ikke noe gasstap under arbeidsyklusen. og drivstoffet forbrenner fullstendig. den teoretiske eller thermiske virkningsgraden ligger mellom 0,50 og 0,65.. i den mekaniske virkningsgraden er alle tap på grunn av friksjon og drift av hjelpeaggregater tatt med. den mekaniske virkningsgraden ligger mellom 0,8 og 0,9 . av dette følger at den totale virkningsgraden teoretisk ligger mellom disse verdiene : bensin motor 0,16 til 0,41 diesel motor 0,24 til 0,47. i praksis er virknongsgraden for en bensin motor 0,25-0,30 og idesel 0,3-0,35 . mens en større diesel motor kan ha mer enn 0,35 - ntot Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Motordoktoren Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Den termiske virkningsgraden ligger helt ned mot 35%. Dvs 100 kj tillført = 35Kj som kun går til varmeutvikling. Langt over 99% av brennstoffet går til varmeutvikling. De eneste andelene som ikke gjør det, er uforbrente hydrokarboner (UHC) og CO (som kunne ha brent videre til CO2). Når den indikerte termiske virkningsgraden er f.eks. 35%, betyr det at (100 - 35) = 65% er gått tapt til kjøling (kjølevannstap) og eksos (avgasstap). Hvis mekanisk virkningsgrad er 90%, går (100 - 90) = 10% av den indikerte effekt tapt til friksjon. Da gjenstår 35 x 0,9 = 31,5%, som kan tas ut av akselen. Motorens effektive termiske virkningsgrad (også kalt bare effektive virkningsgrad) blir da 31,5% eller 0,315. Når du til eksempel får opplyst at den mekaniske virkningsgraden på en motor er 90%. Da har du 10% tap. 90% får du ut av den tillførte energi. Det samme blir da med den termiske virkningsgraden. Er den opplyst til 35%. Betyr dette at 35% av den tillførte energi går til varmetap. Når du får opplyst at en motors indikerte termiske virkningsgrad er 35%, har du 65% varmetap. Du får 35% ut av den tilførte energi. Se parallellen til maskinist32 sine tre første setninger. Forøvrig må "tilført energi", slik som maskinist32 har brukt uttrykket i sin tredje setning, bety energi i indikert effekt - altså energi som er nyttiggjort til å bevege stemplene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.