Satwalker Startet 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2007 Hei folkens. Er det noen som kan svare på hva forskjellen er mellom disse to laderne? Har foresten en lader som lader med 16 volt, og lurer på hva konsekvensene kan bli, hvis man ser bort fra koking av batteriet? På forhånd takk og håper på mange svar Med hilsen Bjørn Steinar Link to post
olpi Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 (redigert) En vedlikholdslader har den egenskapen at den senker ladespenningen når batteriet er fullladet. Vedlikholdslading bør foregå med en spenning på ca 13.6-13.7V v/20 grader temp. Er spenningen høyere enn det over lang tid så vil batteriet koke og væske fordampe slik du selv skriver. 16 V ladespenning er ikke den optimale ladespenning for alle typer batterier. Noen tåler det nok greit, mens andre ikke. Det er uansett ikke egnet for vedlikholdslading. Redigert 6.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Link to post
D5LA Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 Hei. Prinsippet med min "vedlikeholdslader" er nok anderledes. Jeg bruker solsellepanel for lading, og til vedlikeholdslading, her faller strømmen og spenningen øker etter hvert som batteriene blir oppladet. Til slutt lader den med ca. 21 V men kun med noen få milliamper. På denne måten får du "trykket" på mer strøm. Så fort du legger inn en belastning, nok med en liten lyspære, så faller spenningen til det normale. Hilsen D5LA Link to post
olpi Svart 6.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2007 (redigert) D5L: Vil anbefale deg å koble inn en regulator hvis det du beskriver måles på batteriet. 21V har ingenting med vedlikholdslading å gjøre på et 12 V batteri. Uansett om strømmen er liten. Redigert 6.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Link to post
Mir Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 CTEK MULTI XC 7000 har en 16 volt ladefungsjon. Den er beregnet på batterier som er helt utladet. Man lader først normalt med 14,4 volt. Hvis det ikke lykkes å få normal spenning/kapasitet, kan man bruke en 16 volt boost fungsjon som etter 4 timer går tilbake til normal puls vedlikeholdslading. Når den lader med 16 volt er ladestrømmen redusert til 1,5 amp. Hensikten er å få batterisyren til "rotere rundt i batteriet", slik at syrevekten ikke er større i bunn enn topp av batteri. Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) D5L: Vil anbefale deg å koble inn en regulator hvis det du beskriver måles på batteriet. 21V har ingenting med vedlikholdslading å gjøre på et 12 V batteri. Uansett om strømmen er liten. Helt enig. Bortsett av det kan det hendes at en elektronisk apparat får for mye allerede. Noen komponenter behøver ikke høy strøm (A) til å gi seg. Grensen på forsyningsspenning som det fleste takler ligger da ofte på maks. 17 til 18 Volt, da kan dette holde allerede. CTEK MULTI XC 7000 har en 16 volt .... Når den lader med 16 volt er ladestrømmen redusert til 1,5 amp. Hensikten er å få batterisyren til "rotere rundt i batteriet", ..altså at den koker batteriene "lite granne" med overspenning som er også vanlig mht. desulfatering. Bare at ikke 16 Volt er kritisk for vanlige forbrukere (ved begrenset tid). Jørg Redigert 8.Februar.2007 av Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 ...Når den lader med 16 volt er ladestrømmen redusert til 1,5 amp. Hensikten er å få batterisyren til "rotere rundt i batteriet", slik at syrevekten ikke er større i bunn enn topp av batteri. HÆææ.... Oi-oi Er visst "huller" i min referanseramme her Eller?? Greit dette med "syrerotasjon", DET er et kapittel for seg selv; Men koss svarten klarer du å redusere STRØMMEN hvis du køler på 16 volt til batteriet?? Strømmens størrelse er avhengig av spenningen OG hvor "sultent" batteriet er! Kjører du 16 volt til batteripolene, VIL nødvendigvis strømmen øke, og da mye over 1,5 amp. ENESTE måten å redusere strømmen på, ER å senke spenningen. Eller er det noe viktig jeg ikke skjønner her?? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jonas Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 I den boost-funksjonen denne cetek har, er strømmen begrenset til 1,5 amp og spenningen til 16 volt i 4 timer. Når laderen er tilkoblet batteriet, er det batteriet som bestemmer spenningen og den vil da variere etter som hvoe mye strøm som blir tilført. I dette tilfellet vil spenningen går fort opp i 16 volt, hvis batteriet er lite, og da redusere strømmen slik at det står på 16 volt. Er batteriet stort, vil den lade med 1,5 amp i 4 timer og da er det ikke alltid at det kommer opp i 16 volt. Link to post
rogeri Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) Kurven ser vel slik ut under de forskjellige faser i ladingen: http://www.ctek.com/SE/MXS7000/laddning.asp 7. Valt läge: Recond 16V/1,5A/4h Recondläget ger konstant ström 1,5A och en maximal spänning på 16V under 4 timmar. Efter 4 timmar går laddaren automatiskt över till 14,4V pulsunderhåll. Läget används för att rekonditionera ett batteri som varit djupt urladdat. Användningen av MULTI XS 7000 ger ditt batteri optimal livslängd och driftssäkerhet. Redigert 8.Februar.2007 av rogeri (see edit history) Link to post
Sigurd Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 ...... få batterisyren til "rotere rundt i batteriet", slik at syrevekten ikke er større i bunn enn topp av batteri. Absolutt unødvendig med våre små batterier. Har testa ut å sirkulere syra på ett av mine 235Ah batterier. Totatalt bortkasta. Absolutt ingen lesbar forskjell på syra før og etter sirkulering! Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Fordi Olpi svarte fullstendig til trådstarteren finnes det ikke mye mer å si om. Men dette som vennen rogeri har funnet igjen, dette gjør at det kløer i fingrene mine igjen. Läget används för att rekonditionera ett batteri som varit djupt urladdat. Användningen av MULTI XS 7000 ger ditt batteri optimal livslängd och driftssäkerhet.[/i] Bare for lesende som kanskje er ny på temaet. Dere skulle lese dere gjennom alle de mange tråder som handler om lading og batterier her på forumet. Slike slagord som bl.a. "rekonditionering av batterier" og "optimalt livslengde" "driftssikkerhet" m.m. er stortsett bare "salgstull". Det som det kommer an på er: -tilpasset lading og vedlikehold av batterier (mht. type batteri, størrelse av batteriene og (viktig!) tid for fullstendig lading av batteriene.) -tilpasset forsyning av både systemet og batteriene, hvis man ønsker å lade batterier og bruke strøm samtidig. (det med henvisning på "7" Ampere som gjennomsnittlig holder for 3 lysparær, hvis laderen overhodet egner seg for forsyning.) Hvis en ikke vet hvor man skal lete, men ha lust på å lese kanskje en helg: -helt til øverst her på BP finnes det en knappen som heter "emneoversikt" -her er linken til "lading, batterier, elektrisk opplegg" Da er det bare å koke mye kaffe og å glede seg om massevis spennende informasjon. ...men ikke glem å spørr på åpent forum også, slik at man kan diskutere noe ! Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
rogeri Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hei Jorg! Enig med deg! Har selv anskaffet Ctek 25 XS og synes den virker greitt, Dette fordi vi gjorde gode innkjøp via jobb! Med mitt innlegg ville jeg bare visualisere prosessen med den nevnte laderen (7000). Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Med mitt innlegg ville jeg bare visualisere prosessen med den nevnte laderen Klart det, skjønnte den. Men du vet jo at jeg "jobber hart" med både å visualisere og sensibilisere alle på disse små detaljene, som utgjør forskjellen mellom og senere. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Satwalker Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Takker for mange svar . Fikk nok noe å tenke på her. Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Det har ikke vært veldig mange svar, men i hvert fall tydelige den gangen. Forresten, fordi jeg kan ikke se at noen har hilst på deg til nå tilatter jeg meg det for en gangs skyld: Hjertelig velkommen som nytt medlem på Båtplassen, Bjørn Steinar ! Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hei Jorg Se på mitt innlegg nr. 7. Er det noe jeg har misforstått her?? Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 Hallo Marwin. ..mh, jeg er enig med deg i nr. 7. Men hva er det du spør om nå / jeg ikke skjønner, eller poenget jeg mangler? Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2007 (redigert) ...da må jeg vel redigere litt. Marwin. Ang. sammenheng det vi snakker om her er det legitimt det du spør om. Men det er fullt mulig å sende økt spenning til batteriene uavhengig av strømstyrken. Dette er bare avhengig av reguleringen. Men, hva er det egentlig du lurer på? Jørg Redigert 8.Februar.2007 av Joerg Becker (see edit history) => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 ...Men det er fullt mulig å sende økt spenning til batteriene uavhengig av strømstyrken. Dette er bare avhengig av reguleringen. Ikke i følge Ohms lov Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hifo Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 JO .. TENK DEG TENNKABEL PÅ BENSINMOTOR 12 V .. 20000 VOLT OG 0,???? AMP. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nemo Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Ikke i følge Ohms lov Jo, ohms lov gjelder nok. Har selv denne laderen og har målt både ladestrøm og spenning under det 4 timers ladeforløpet det er snakk om. Laderen er elektronisk styrt slik at strømmen begrenses til under 1,5A. Spenningen øker ganske fort til over 15V og kommer etter hvert opp mot 16V. På mine batteri har det variert litt hvor høyt den kommer, har stoppet før 16V. Er svært fornøyd med laderen. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Mulig vi snakker litt forbi hverandre her... HVIS du har et stort startbatteri og dette er "sultent" vil strømmen gå langt over 1,5 amp hvis du påtrykker 16 volt på polene! For å oppnå 1,5 ampére MÅ / VIL spenningen være mye lavere enn 16 volt i starten. På toppladet batteri vil strømmen være over 1,5 ampére hvis du påtrykker 16 volt til polene OG batteriet er STORT nok. Et LITE batteri vil muligens ikke trekke mere enn 1,5 ampére ved 16 volt, men da vil det bobble godt nedi der, med tilhørende vesketap, knallgassproduksjon osv. Lurer forresten hva slags instrument som er brukt til å måle virkelig spenning og strøm også, i disse tilfellene... Redigert 9.Februar.2007 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olpi Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Det kan du vel regulere Marwin. Kobler du til en 10A lader og den lader 16V så leverer den maks 10A. Kobler du til en 20A lader som lader med 16V så leverer den maks 20A. Det er imidlertid mulig å begrense (strømregulere) vha av elektronikken i laderen at det skal lades med mindre strøm. Siden du referer til Ohms lov (U=RxI) så tenker du kanskje at på spenningforskjellen mellom lader og batteri er stor og at strømmen må være stor. Det er vel ikke helt riktig da det er mulig å begrense strømmen vha av regulering i laderen. Link to post
Mix Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 Mulig vi snakker litt forbi hverandre her... HVIS du har et stort startbatteri og dette er "sultent" vil strømmen gå langt over 1,5 amp hvis du påtrykker 16 volt på polene! Tror heller du snakker forbi deg selv. Les hele tråden på ny. Også linkene. Denne laderen har en strømbegrensning på 1,5 A på nevnte funksjon. Værre er det ikke. Link to post
Marwin Svart 9.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2007 (redigert) Akkurat. Mistet DEN. Men DET betyr at spenningen heller ikke kommer til 16 volt på et større batteri... Utgangspunktet mitt var at indremotstanden i batteriet var konstant (eller for liten) til at spenningen ville kunne nå 16 volt med kun 1,5 ampére (strømbegrensing) Redigert: Ellers er det vel ikke noe poeng at spenning skal / bør gå høyere enn 14,7 volt vel? Redigert 9.Februar.2007 av Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn