Jump to content

Batterilader/vedlikeholdslader.

Satwalker

Recommended Posts

Tenkte ikke på utetemperaturen
I noen båter påvirker utetemperaturen batteritempen ganske mye men det skjer i veldig liten grad hos meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Så etter informasjon om ekstern tempføler til å klistre på batterier hos Nordic Power, men fant ikke noe. Heller ikke info om hvordan den påvirker reguleringen.

Noen som vet noe om dette?

Har ikke lyst på dyre enheter som CAN BUS eller lignende.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Et lite skjær i sjøen... Har lagt merke til at Nordic Power laderen VELDIG lett hopper over på "absorption" når den burde holde seg på "float". Synes det var en smule merkelig da jeg har har flere forskjellige helautomatiske ladere opp gjennom årene og alle over 10 A har klart seg veldig fint mht. variabel last i tillegg til ladingen. De mindre enn 10A har gjerne hoppet over på "absorption" når f.eks. kjøleskapet starter men så også med denne 50A laderen.

...

Jeg har sett litt i veiledningen til Quick lader 30 Amp. Her går laderen fra full lading (spenning) til vedlikeholdslading når ladestrømmen er under 20 % av maks. ladestrøm (<6 A). Er dette en god løsning slik at det unngåes "uheldige" korte ladeperioder. Eller er alle ladere programert slik?

• 5 år senere...

Gammel tråd dette her, men siden blant annet Nordic Power-laderen blir diskutert våger jeg meg på å ta opp tråden igjen.

Denne Nordic Power (Manson) 50A, vil den også lade batteriene hvis den står i strømforsyningsmodus? Tar batteriene eventuelt skade av at laderen står i denne modusen? Har kalsiumbatterier, etter det jeg kan se. Burde forsåvidt lest manualen til laderen, men den har jeg ikke med meg her jeg sitter.. :wink:

Som Svein skriver hopper laderen veldig lett over i "absorption" når kjøleskapet slår inn, noe jeg ikke kan forstå er heldig for batteriene. Dette skjer ikke hver gang kjøleskapet starter, men med jevne mellomrom. Forsåvidt forståelig at laderen gir litt gass når vannpumper og annet strømkrevende krever sitt, men at et lite Vitrifrigo 90-liters kjøleskap med Danfoss BD35-kompressor skal tvinge laderen over i batterikokingsmodus er jo litt over kanten synes jeg. Kjøleskapet har bare stått og svevet en ukes tid og er helt nytt (erstatning for det gamle opplegget med kjølebokser og et hauggammelt kjøleaggregat).

Hvis ikke laderen kan kjøres i strømforsyningsmodus uten bakdeler må jeg nesten prøve å finne en intelligent strømforsyning som kan kjøre skapet på landstrøm så lenge båten er tilkoblet og så gå automatisk over på batteridrift når jeg forlater hjemmehavna. Vil jo helst ikke slite ut batteriene, de er ikke eldre enn fra 2005, og det kunne vært greit om jeg klarer beholde dem noen år til før de tar kvelden :wink:

Kan dette være et godt nok svar:

Der står det helt klart at om en har last i tillegg til batterilading må laderen stilles om til 2-stegs lader. Greit nok det, fort gjort med en bryter utenpå men dette synes jeg var en smule simpelt. Nå er det jo en relativt billig lader men med en så simpel styring var den jaggu meg dyr nok :headbang: Spørs om jeg ikke heller skulle gravd litt dypere i pungen og kjøpt meg f.eks. en Quick 60A...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for svar Svein. Nå vet jeg minimalt om strøm og slikt i båt, så strømforsyningsfunksjonen kan jeg altså bare glemme, den vil kun gi strøm til forbruk (ly, pumper og kjøleskap) og ikke vedlikeholdslade batteriene samtidig? Og er det slik at 2-stegs lading er det samme som dårlig lading/døden for batteriene på sikt? For hvis 2-stegs lading er godt nok til at absorpsjonsfasen utsettes til de større strømtrekkene kan jeg slå den over på dette i vente på å finne en passende intelligent strømforsyning til kjøleskapet. Kjenner jeg gjerne skulle ha kunnet mer om strøm i båt, men etter jeg ble lurt til å slå lens på et strømgjerde som barn har dette med strøm av en eller annen grunn vært noe jeg ikke har lagt meg så mye opp i :lol:

Heisan.

Som båtboer har du jo gode muligheter til å følge med på ladingen. Jeg ville vel satset på å kjøre 3-steg lading etter helgeturer eller andre situasjoner der du har tappet batteriene en del og så slå over til 2-steg, evt. strømforsyningsmodus. Sjekk at batterispenningen ligger mellom 13 og 13.5v etter bulk/absorpsjonsfasen er ferdig så bør batteriene klare seg bra.

Hakkannen : Nå vet jeg minimalt om strøm og slikt i båt, så strømforsyningsfunksjonen kan jeg altså bare glemme, den vil kun gi strøm til forbruk (ly, pumper og kjøleskap) og ikke vedlikeholdslade batteriene samtidig? Og er det slik at 2-stegs lading er det samme som dårlig lading/døden for batteriene på sikt?

Synes ikke du skal glemme den nei. Funksjonen er jo nettopp for å vedlikeholde batteri samtidig som du bruker strøm. Batteriene får lading, men de lades ikke helt til topps. Mener den holder spenningen på rundt 13,5volt. Da tappes jo ikke batteri, men de tørker heller ikke ut pga for høy spenning, og faren for knallgass uteblir. Dermed kan den stå på strømforsyning i lang tid.

Ladeprogrammet derimot blir forstyrret av stadige av og på funksjoner i el-anlegget, og er mer tenkt til topplading av batteri, men da med forbrukere avslått. Men et kjøleskap er jo ikke all verden med strømtrekk så det hadde kanskje godt greit uten at det går i surr for programmet. Men som Svein sier skal det vel være bra med en skikkelig oppladning av og til, spesielt før batteri settes bort for vinteren. Da er ikke strømforsyningsfunksjonen god nok.

Takk for svar begge to :smiley: Da prøver jeg strømforsyningsmodus når jeg ligger i hjemmehavna og følger med hvordan det går med batterispenningen underveis. Har en batterimonitor så jeg kan følge med litt. Blir greit å slippe denne sjokkingen av batteriene flere ganger til dagen :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...