Jump to content

Forgen vertikal vindgenerator, erfaringer?


jm

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til vindgenerator av denne typen (Forgen vertikalgenerator) som står på http://vannhandel.no/nor/ ? Jeg synest det er en utfordring å være mest mulig selvforsynt når det gjelder strøm i seilbåten. Skulle tro at denne type generator støyer mindre, tar mindre plass, er uavhengig av vindretningen, i motsetning til den tradisjonelle propelleren. På en del båter blir disse vertikalvivtene brukt (kun som gjennomgående ventilator). De har en enorm rotasjonshastighet.

Link to post
Share on other sites

Akkurat disse generatorene har jeg ikke erfaring med, men jeg syns effekten ikke var så mye å skryte av, selv for den største. Hvis du kun skal ha til litt vedlikeholdslading er den sikkert grei nok.

 

Rent generelt ville jeg vært skeptisk til å kjøpe slikt av noen som ikke vet forskjell på A og Ah...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Rent generelt ville jeg vært skeptisk til å kjøpe slikt av noen som ikke vet forskjell på A og Ah...

Jeg har heller ikke noe erfaring med denne vindmølla men er også litt skeptiske til dataene. Jeg ville forhørt meg litt om regulatoren før jeg gikk til innkjøp tror jeg. Skumleste igjennom reklamen men fant ingen data om regulering/lading.

Jeg holder på å installere en Air-X Marine med ekstern C40 regulator med Dump Load som for meg ser ut for å være ei mye bedre løsning.... i hvertfall for meg. Men den koster selvfølgelig mye mye mer.

Plassmessig er denne fra Vannhandel ei fin løsning, men tror ikke jeg ville blitt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forhørt meg litt om regulatoren før jeg gikk til innkjøp tror jeg. Skumleste igjennom reklamen men fant ingen data om regulering/lading.

Det står et sted at det ikke er nødvendig med regulator, antagelig fordi effekten er så lav...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å installere en Air-X Marine med ekstern C40 regulator med Dump Load som for meg ser ut for å være ei mye bedre løsning.... i hvertfall for meg. Men den koster selvfølgelig mye mye mer.

 

Hej Sigurd !

 

får man fråga vad den koster.......Air-X Marine

 

det er en ren vindgenerator eller kan du koppla om den til vanngenerator typ Agua Aerogen

 

45.1.jpg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vel, det er mulig jeg var litt bombastisk. Dette er hva som står:

 

Turbinen er selvregulerende. Det betyr at den i høye og ekstreme vindhastigheter ikke kan komme opp i en hastighet som kan føre til overlading og skade på batteriene. Derfor er det ikke nødvendig å ha en ekstern regulator som opptar overflødig energi.

 

Hva som ligger i dette er ikke så godt å si, men jeg ville nok ha sjekket det opp før jeg kjøpte.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

....får man fråga vad den koster.......Air-X Marine....

Husker ikke eksakt, men du finner alt av info og prisene her http://www.alternativenergi.no/ .

Jeg kjøpte generatoren med C40 regulator, varmeovn, 2 stopp-brytere, sikring og kabel direkte fra ham og fikk utstyret langt billigere enn hva Maritim kan tilby. Kontakt ham og bli enig om en pris, det gjorde jeg. Han gir helt sikkert en god pakkepris. Alt kan også skaffes adskillig billigere via Ebay.

Jeg kjøpte i tillegg LCD-front til C40en fra USA via Ebay til ca halv pris av hva den koster her hjemme...kjekt å ha.

Har ikke peiling på den eksakte prisen jeg ender opp med (jeg bare bestiller og installerer, mor smiler og betaler regningene)

Vet bare at jeg havner på en totalpris litt i underkant av 14000kr med smått og stort. Da er diverse syrefaste rør og stag også medregna. Holder akkurat nå på med å konstroere og sveise meg brakett for feste i davit.

Internregulatoren i generator kommer jeg til å skru opp til full guffe som er borti 17V....tror jeg. Eksternregulatoren (C40) tar seg av fordeling og ønsket lading.

Forhåpentligvis aldri mere strømproblemer. Eneste problemet jeg ser så langt er at det blir for varmt i båten en vindfull sommerdag. Time will Show!

 

Air-X er rein vindgenerator...kan ikke gjøres om til vanngen.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill. Det ser ut som om Forgen vertikale vindgenerator har en utflating i strømkurven ved 30 knops vind på hhv. 1,6A for den lille og 3 A for den store.

"Vindmøllene" gir: "Air-x ": 400 W v/12,5m/s. dvs ca. 33A v/ca.23 knops vind. "Ruthland 503" gir 1A v/ 15 knop. "Martec WG913" gir 7,5 A v/18 knops vind. Fant ikke kurve på "Air-x" eller "Martec wg913".

Uansett kan det se ut som om Forgen er tenkt som en mer "non stop" vedlikeholdslader med dertil lavere strøm. For de større ladestrømmene er nok propellerene mer effektive. Den største Forgen skulle kunne konkurrere med "Ruthland 503" ihvertfall opp til 30 - 35 knops vind.

Redigert av jm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Ville bare tipse om en helt ny generator. Southwest Windpower har endelig klart å bygge en stillegående vindgenerator. som lader meget bra. Jeg fikk se generatoren i funksjon på et vindkraftkurs i appalachene USA. i høst. Alle kursdeltakerne var imponert over denne lille generatoren som var så stillegående. AIR-Breeze er etter min mening en liten revolusjon innenfor små vindgeneratorer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...