Jump to content

MS Makrel forlist 1923 Gjeslingene last fra Sjernarøy

mons

Recommended Posts

MS Makrel

Bygd som seilskip i Hardanger 1904 og innmontert tosylindret 80-100 hk Scandia Lysekil motor i 1917. Lengde 82 fot

Lastet tomtønner og marmor (antakelig skifret) på Nordtalgje i Ryfylke. Besetningen bestod av tre brødre – Edvart (30) August (22) og Simon (34) Einarsen. Som mannskap var også fosterbroren Alf Finnhvalen fra Dønna i Helgeland.

Var innom Egersund og ventet på bedre vær, men gikk videre før det ble bedre. De andre båtene ventet videre.

Var innom Flekkefjord kort tid etter. Vrakgods og tomtønner som drev i land ved Lindesnes tyder på at den gikk på ved Gjeslingene utenfor Udvåre.

En redningsskøyte som berget mannskap fra to båter i nærheten så et tomastet fartøy i området, men når de kom ut for å hjelpe den var den borte.

Etter dette hørte en ikke noe fra skøyta, og en anså den som forlist.

Ettersom de tre brødrene er søsken av min oldemor har dette vakt interesse hos meg.

Har undersøkt en del rundt last, båten mm og har kommet i kontakt med dykkervenner som har sett en semidisel der ute. Det ligger også en del skifer der.

Jeg ønsker å finne skipet, og kommer til å be om en del hjelp framover..

Vi kommer til å dykke en god del i områddet samt slepe kamera på bunnen utover våren.

Kommer etterhvert med bilder og flere opplysninger i denne tråden

NTNU i Trondheim har sagt at de vil vurdere skiferen som er funnet imot prøver fra bruddet hvis vi kan skaffe det.

Jeg får prøver fra havbunnen til helgen, men trenger hjelp til å skaffe prøver fra steinbruddet som ligger på Nordtalgje eller Bjerge i Sjernarøyene. Hvis noen er i båt i området og kan tenke seg å plukke noen prøver så vil jeg bli glad!

Ring på forhånd slik at vi kan snakke om hvilke prøver som er intressante. Tlf 93410278.

Steinar Monsen

Mons

God kveld

Det ligger en tosylindret gammel motor i det aktuelle området, men jeg finner ikke bilde av motoren som sto i skøyta.

Det var en Skandia-Lysekil 80-100 tosylindret motor. Montert inn i 1917.

Jeg finner endel bilder på nett av Skandiamotorer, men bare med modellbetegnelse, og svært få med to sylindrer.

Er det noen som vet modellbetegnelsen og/eller har et bilde av en slik motor?

Spesielle kjennetegn?

Mons

Mons

• 2 måneder senere...

Hei

Har vært på Gjeslingene og Udvåre og dykket i dag sammen med gode venner. Fant tuppen på en lastebom, flere større beslag fra skuter, masse skiferbiter, hjørnebeslag i skifer og en hvit stein som er delvis oppspist av sjødyr/skjell.

Kappet den i kveld og er nokså sikker på at det er marmor.

Hvis så er tilfelle kan vi være mye nærmere svaret vi leter etter.

Nye kontakter er knyttet, og det ser ut for at det står to skandiamotorer der ute. Har ikke sett noen ennå.

Er det noen som vet hvor på motoren serienummeret står?

Kjørte edel undervannsscooter i dag og testet undervannskameraet. Slapp det ned på 70 meter og fikk klare og fine bilder opp til pc blant annet fra et kjent vrak (Oliva). Neste gang tar vi med sleperiggen og kjører mer systematisk søk.

Tiden går fort når det er fint vær, god sikt og spennende funn. Mye fisk utenfor Gjeslingene.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...