Jump to content

Epoksysparkel - ferdig fra boks, vs epoxy og sparkelpulver

Suzuki

Recommended Posts

har laget meg en dings, og til noens store skrekk er denne i epoxy og glassfiber.

Men - ettersom jeg ikke er så veldig flink til å støpe enda, trengs det sparkling. Mye sparkling, med ditto sliping.

Ettersom dingsen altså er laminert sammen med epoxy som bindemiddel, må jeg også sparkle med epoxy. Men - hvor stor er forskjellen i bruk, dvs blanding, påføring, herding og sliping mellom ferdig produkt fra boks, og sånt man kan mikse sammen selv, av diverse pulversaker fra f.eks West eller noen andre og vanlig epoxylim som bindemiddel ?

For en tid tilbake gjorde jeg noe sparkling,da tilsatte jeg bomullsfibre. Big mistake, siden finslipingen måtte foregå med vinkelsliper og flapdisc. :smiley:

Neste gang jeg skulle sparkle,brukte jeg microballonger i epoxyen, sånt fint hvitt pulver som trolig ser ut som kokain.

Det blei bedre,men sparkelen ble så tynn som majones. Syntes jeg blandet inn og blandet inn, men det ble liksom ikke tykt nok. Å sparkle loddrette flater, var det bare å glemme.

Så; hva blander man best inn i vanlig flytende epoxy for å få et fint sparkelprodukt ?

Forsøkte forresten å blande microballonger OG bomullsfibre, og klarte da kunststykket å få en blanding som var både umulig å sparkle med OG umulig å slipe. :smiley:

Bør jeg istedet satse på ferdige bokser med epoxybasert sparkelmasse ?

Erfaringer med fyllstoffer og bruk av disse er highly welcome !

Suzuki

No boat needed..

Nei, har du støpt med Epoxy så bør du nok bruke Epoxy-sparkel også.

Prøv deg litt fram med noen mindre blandinger og ha i glass/micro ballonger til du får en passe seig og tykk masse, men som har sig. Deretter tilsetter du noe fumed silica, litt og litt til du ikke lengre har sig (og kanskje litt til, epoxyen blir mer lettflytende når den begynner å herde).

Selvfølgelig kan du bruke polyesterbasert sparkel oppå epoksy.

??????????

Sakset fra tipssiden til Carl Faannessen AS angående glassfiberreparasjoner:

Når det gjelder bruk av polyester - og epoxyprodukter er det noen viktige huskeregler:

Epoxy kan brukes over polyesterprodukter, men ikke omvendt. I praksis vil det si at hvis man har reparert en skade med epoxy, kan man f.eks. ikke smøre topcoat utenpå, noe som mange gjør.

Det er viktig å vaske med aceton både før og etter man sliper, for å unngå å pusse fett eller voks inn i laminatet man skal reparere. Se punktet under.

Både epoxy og polyester skiller ut voks som blir liggende på utsiden. Hvis voksen ikke fjernes, kan man risikere at det man påfører ikke fester seg, og jobben må gjøres på nytt.

Ikke bygg for tykt lag i en operasjon, da det kan bli en kraftig varmeutvikling av dette.

Ikke bland for mye base og herder på forhånd. Det er fort gjort at herdeprosessen er i gang før man har fått brukt opp blandingen ! Bland heller litt etter hvert.

Bruk alltid beskyttelsesutstyr !

Polyester kan brukes sammen med både "vanlig" glassfiberduk og de forskjellige typene vevd/sydd matte.

Epoxy kan ikke brukes sammen med "vanlig" glassfiberduk, men går overens med vevd eller sydd matte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hva skal jeg bruke for å tette igjen boltehull på akterspeilet på Slagskibet da rem ?

Sjøl bruker jeg polyester på slike skader. For å unngå mye synk som du gjerne får når du fyller med polyester kan gu plugge hullet på forhånd. Du avslutter med å legge på to lag med maskeringstape rundt hullet, før du legger på topcoat og stryker ut til nivå med tapen. Puss ned etter herding og avslutt med 6-800 papir og Autosol. Fargene mikser du sjøl med hvit som basis og med tilsats av gul etter hvilken hvitnyanse båten din har. Etter forbløffende kort tid blir du proff, og ingen vil kunne se reparasjonsstedet.

:cool: (En stolt Thor etter at han har fortalt sine venner hvordan han reparerte de stygge bolthullene bak i Skilsøen)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Takk rem. Jeg har nemlig ikke lyst til å følge Suzuki metoden og bruke vinkelsliper og steinskive for å få finishen. :crazy::nonod: Kan jeg "tette" hullene utenfra med feks Ducttape bare ?

En annen metode Thor, er å kjøpe blindplugger, du vet sånne blanke, runde i plast som du får kjøpt på Maritim. Fyll bare opp hullet med Sika el. PL400 og avslutt med en blindplugg. Blir så fint atte.

ad. planlegging:

Så lenge man venter til Epoxyn har herdet dvs ca 14 dager i 20 graders temp så går det fint .

Jeg ville ikke tatt sjansen om den så hadde herdet i 14 år. Snakk med spesialistene på Bærum Plast på Vollen.

ad. planlegging:

Njaaaa rem. 4 av hullene er rett i overkant av badeplattforma som er lavt montert over vannet.

Antagelig så taper jeg fra utsiden og fyller polyester fra innsiden. Det er 20 hull som skal tettes etter daviter og på hengsmotorbrakett så det blir seende litt dumt ut med så mange blanke knotter. Ikke det at jeg bryr meg så mye om at folk ler, men det bør jo se litt OK ut i måneskinn syntes jeg.

Redigert av thor (see edit history)
Njaaaa rem. 4 av hullene er rett i overkant av badeplattforma som er lavt montert over vannet.

Antagelig så taper jeg fra utsiden og fyller polyester fra innsiden. Det er 20 hull som skal tettes etter daviter og på hengsmotorbrakett så det blir seende litt dumt ut med så mange blanke knotter. Ikke det at jeg bryr meg så mye om at folk ler, men det bør jo se litt OK ut i måneskinn syntes jeg.

Javel, greit. Bare husk på å få stappet inn så mye glass som mulig. Polyester har ingen styrke i seg selv. Det er glasset som gjør suset. Dessuten, jo mer glass, desto mindre synk

ad. planlegging:

Jeg ville ikke tatt sjansen om den så hadde herdet i 14 år. Snakk med spesialistene på Bærum Plast på Vollen.

Hva mener du kan skje når du legger topcoat på ferdig herdet Epoxy

Nå er det ikke alle som jobber båt som er så glade i Epoxy inkl Bærum Plast

Den gamle garden som jobber med båt liker ikke nye produkter , slik er det bare også koster det noe mer med Epoxy .

Nå har jeg snakket med både West og Svas å svaret er det samme fra dem begge .

Jeg skal legge litt Topcoat på en epoxyplate som jeg har så kan jeg komme tilbake med hva som skjedde.

Redigert av power (see edit history)
Det er ikke ordentlig polyester. Det er noe annet, ukjent, lurium. Jeg prøvde å få den igang med Herder nr. 1, men det var ikke tegn til reaksjon.

Og så bråherder den så fort at den nesten er umulig å jobbe med på sånne steder hvor det kan ta litt tid.

Men til sparkling over vannlinja er den fin.

De kaller den nå for polyestersparkel selv, da. Tviler på om Biltema ville tatt den sjansen dersom det er noe "lurium".

Dessuten er det vel det samme hva den heter bare en virker. Ville ikke vært betenkt med å bruke denne selv i hvert fall.

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...