Jump to content

Epoksysparkel - ferdig fra boks, vs epoxy og sparkelpulver

Suzuki

Recommended Posts

Hva mener du kan skje når du legger topcoat på ferdig herdet Epoxy

Nå er det ikke alle som jobber båt som er så glade i Epoxy inkl Bærum Plast

Den gamle garden som jobber med båt liker ikke nye produkter , slik er det bare også koster det noe mer med Epoxy .

Nå har jeg snakket med både West og Svas å svaret er det samme fra dem begge .

Jeg skal legge litt Topcoat på en epoxyplate som jeg har så kan jeg komme tilbake med hva som skjedde.

Da får jeg vel bare legge meg flat og beklage for min påstander :headbang: , Topcoat fest IKKE på epoxy ( jeg har forsøkt nå :nonod: )

Men jeg gir meg ikke så lett , så jeg legger på et strøk sparkel også prøver jeg igjen

Og heftevnen er bra ? Motstandsdyktigheten mot slag,støt, varme & kjemikalier er den samme ?

CTRL-SAVE :smiley:

Suzuki

Jeg skal ta et bilde av testen litt sener i kveld når jeg fått strøm på fotoutstyret igjen.

Heften er meget bra , det er ikke mulig og pirke eller skjære av polyester sparkelen fra epoxyplata å når jeg tok en kniv og skulle rive av topcoaten fra sparkelen før denne hadde tørket 100% så fulgte det rester av sparkelen med .

Redigert av power (see edit history)

Her er det mye svart magi, åndebesvergelse og overtro.

Ferdig lenket epoksy er kjemisk inaktiv.

Den bryr seg ikke om, og vet ikke, hvorvidt man smører på ortopolyester, isopolyester, vinylester, Husfix, Karlsons Lim eller Odel låvemaling.

Epoksy er et bedre lim enn de oven nevnte ved sammenføyning av ferdige arbeidstykker.

For og avklare litt kål fra meg selv:

Hardtopp = maling til båt (polyritan lakk)

Gelcoat =legge i formen før man støper båt , herder mot glassfiber .

Topcoat =herder mot luft , brukes til utbedring av skader mm.

Nå er det Topcoat jeg har brukt i testen .

Framsiden

IMGP2083.jpg

Her ser du baksiden av denne klumpen med Topcoat

IMGP2084.jpg

Hvor mye sparer jeg på det? ?

For det første er ikke det vesenlig. For det andre er det et spm. i hvilken grad det faktisk lar seg gjøre.

Til slutt er det veldig lettvindt, siden vanlig sparkel finnes overalt, mens alskens lurium til epoxy kun kan skaffes noen få steder...

Suzuki

No boat needed..

Biltema sin såkalte TopCoat er nok egentlig Polyurethanlakk, og den går det fint å male/lakke oppå Epoxy med. Det blir faktisk anbefalt å benytte en Polyurethanlakk oppå epoxy for å beskytte epoxyen mot UV-lys (sol). Enten en klarlakk med UV-filter eller en farget lakk.

Biltema sin såkalte TopCoat er nok egentlig Polyurethanlakk, og den går det fint å male/lakke oppå Epoxy med. Det blir faktisk anbefalt å benytte en Polyurethanlakk oppå epoxy for å beskytte epoxyen mot UV-lys (sol). Enten en klarlakk med UV-filter eller en farget lakk.

Jeg har også testa denne :wink: men den blir ikke så blank som den jeg pleier og bruke men den avgir ingen farge når jeg vasker den med aceton .

Samma stoffet.

Gelcoaten tar voks fra forma.

Topcoaten brukes som overflatebehandling på den siden av laminatet som ikke vender mot forma.

Samma stoffet.

Gelcoaten tar voks fra forma.

Topcoaten brukes som overflatebehandling på den siden av laminatet som ikke vender mot forma.

Siden du kan mye om dette så har du sikkert ett svar på hvorfor Tocoat ikke hefter mot Epoxy.

Dette her er jo til å bli stein sprute gal av :cryin::cryin::cryin: Hva skal jeg tette min kjære boltehull med da ? Rem metoden eller Mulligan metoden :crazy::discuss::sad: Eller er det ett fett ? Og hvilken temperatur bør det være når jobben gjøres ?

Dette her er jo nesten like forvirrende som strøm i båt....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...