Jump to content

Epoksysparkel - ferdig fra boks, vs epoxy og sparkelpulver

Suzuki

Recommended Posts

Dette her er jo til å bli stein sprute gal av :cryin::cryin::cryin: Hva skal jeg tette min kjære boltehull med da ? Rem metoden eller Mulligan metoden :crazy::discuss::sad: Eller er det ett fett ? Og hvilken temperatur bør det være når jobben gjøres ?

Dette her er jo nesten like forvirrende som strøm i båt....

Nå er jeg litt usikker på hva du skal tette igjen men er det over eller under vannlinja vi snakker om her ?

Diameter på hullet

Er det kun glassfiber i hullet eller snakker vi akterspeil med x-finner

Støpejobber bør utføres i 20-25 grader .

Nei,hullet under vannlinja rører jeg ikke. Det er tettet etter en avart av rem metoden og dette syntes kun når båten står på land. Det er de 20 bolthullene :crazy: i akterspeilet som skal tettes . Og det er ikke finer i akterspeilet heller. Kanskje båten burde hete Sveitserosten og ikke Slagskibet ?

Største dia er 6 mm maximum og alle hullene er over vannlinja. Men 20-25 grader da ? Da blir det å bruke stråleovn på innsiden. I år vil jeg tidlig på vannet.

Redigert av thor (see edit history)
Nei,hullet under vannlinja rører jeg ikke. Det er tettet etter en avart av rem metoden og dette syntes kun når båten står på land. Det er de 20 bolthullene :crazy: i akterspeilet som skal tettes . Og det er ikke finer i akterspeilet heller. Kanskje båten burde hete Sveitserosten og ikke Slagskibet ?

Største dia er 6 mm maximum og alle hullene er over vannlinja. Men 20-25 grader da ? Da blir det å bruke stråleovn på innsiden. I år vil jeg tidlig på vannet.

Hvis du renser hullet med litt større bor evt forsenker til slutt (slik att hullet blir konisk) så vi jeg blandet polyester og duk som du river i små biter også stapper du hullet med baksiden på en spiker (ikke dykkert :wink: )

Så når dette har tørket ville jeg lagt på topcoat til slutt som du igjen sliper og polerer til hullet blir borte .

Når jeg skal sparkle med sparkelmasse, på mitt epoxystøp, hvordan sikrer jeg god vedheft:

Dra over med bandslipen og grovt papir ?

Vaske med acetone ?

Vaske med syreholdig vann ? ( citronsyre, eddiksyre )

Flere eller alle de ovenstående ?

Når jeg skal sikre god vedheft mellom lagene med epoxy som har herdet i mer enn 12t, hvordan sikrer jeg god vedheft ? Blir framgansmetoden den samme som over ?

Suzuki

No boat needed..

Leste et sted at SYRE basert vaskemiddel ( eddik, sitron el.l ) var anbefalt for fjerning av denne voksen.

Nuvel -Zalo er sikkert just fine.

Forøvrig veldig nyttig å gjøre sånne prosjekter en gang i blandt. Lærer f.eks at det ikke er så rart at f.eks en konsoll til båt er så dyr som den tross alt er... :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Noe av grunnen til at mange av de som jobber mye med plast ikke er så begeistret for epoxy som de som gjør alt med båten selv, er at epoxy er ganske helseskadelig, spesielt ved langvarig eksponering. Ved f.eks. montering av baugpropeller osv. er det heller ikke noe stort poeng å bruke noe annet matriale enn det båten er bygget i så lenge man gjør det skikkelig. Det er i hovedsak grunnen til at det ikke blir benyttet så mye i bransjen.

Ellers har det vært mye skriblerier og tolkninger om at tradisjonelle glassfiberskrog med gelcoat og topcoat ikke er vanntette pga. at det ikke er brukt epoxy osv. Ganske rart at gamle båter holder seg flytende :diving: På en båt vi monterte baugpropell på i høst hadde eieren av båten i etterkant sparklet med epoxysparkel inni glassfibertunnellen fordi han trodde at tunnellen ellers ikke ville være tett :lol: og at vannet ville lekke inn i båten

Ellers er epoxy fint å bruke til f.eks. behandling av plastpest osv. Tradisjonelle glassfibermatter og polyester vil fortsatt gjøre jobben i de fleste støpe-tilfeller. Husk at de fleste båter fortsatt bygges av det, så det er ingen grunn til overdreven bruk av epoxy.

Ellers har det vært mye skriblerier og tolkninger om at tradisjonelle glassfiberskrog med gelcoat og topcoat ikke er vanntette pga. at det ikke er brukt epoxy osv. Ganske rart at gamle båter holder seg flytende :diving:

Ellers er epoxy fint å bruke til f.eks. behandling av plastpest osv. .

Tja?? Hvis polyester er vanntett som du sier, hvorfor skulle en da måtte behandle mot plastpest?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fordi noen har skapt seg et marked her ved å skrike noe forferdelig om plastpest og allslags remedier for å hindre/kurere plastpest.

Er det slurvet så mye at båten er disponert for plastpest, så får den det håkkesom.

Båter bygget av billig ortopolyester trekker noe vann. Båter bygget av isopolyester eller vinylester trekker ikkeno. Bavaria og andre nyere båter har et sjikt av isopolyester under vannlinja for å gjøre de pottetette.

Jeg har ikke gjort noe tiltak mot plastpest på min båt. Enkomponent grunning og bunnstoff. Jeg vet den ikke får plastpest.

Mulligan har helt rett, god helg.

Er det gjort dårlig støpearbeide er det ikke uvanlig at pest oppstår i blemene mellom gelcoat og glassfiber.

Vannet vil aldri trekke gjennom gelcoaten og gjennom glassfiberen, inn i båten slik en av våre kunder trodde :yesnod: . Den båten er forøvrig angrepet av pest.

Jeg mener det med epoxy er et bra produkt, men i mange tilfeller helt unødvendig, men ingen tvil om at noen har gjort en god jobb med skremselspropoganda. Bruk det dere vil, jeg vil ikke eksponere meg for epoxy i det daglige hvis jeg kan gjøre en like bra jobb med polyester eller vinylester. Blanding av matrialer er heller ikke bestandig noen god erfaring, ofte bedre å bruke det matrialet resten av båten er bygget i.

Du power.

Nå har jeg lurt fælt.

På dette med epoksy og gelcoat.

Og lurt på om jeg skulle pælme bøkene mine og resette tenkekassa til 0.

Her har jeg tatt det som var igjen i epoksybegeret mitt etter at jeg har blanda litt for mye.

Jeg slipte godt, og vasket rent med aceton.

Og så har jeg limt fast et skruehode med gelcoat.

Liming01.JPG

Blei en fin krok til å henge Dremelen på gitt.

Så gelcoaten sitter nok bra på epoksy den.

AV bildet ditt kan det synes som om du ikke har slipt. Da blir det som å male utenpå slippvoks.

Det er ikke mulig å løsne topcoaten med kniv. Skal jeg fjerne den, må den slipes vekk.

Jeg slipte godt , har du forsøkt med kniv på Tocoaten testen din ?

Kan det være att min topcoat har gått ut på dato ?

Jepp. En myte.

Hva er det de herrer utroper som en myte? Epoxy på polyester?? Og hva skulle denne myten bestå i om jeg tør spørre?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tetting av Thors Slagskip.

Skal du gjøre det etter boka, så må det gjøres slik:

Tetting01.gif

Men det er overkill.

Bruk ei rundfil i høla sånn at de blir kone inn mot midten. Stempl fast ei plexiplate på utsida. Dytt inn glassfiber og polyester med en pinne fra innsida. Prøv å få sånn ca. 50/50 glassfiber og polyester.

Du kan, hvis du vil, bruke epoksy. Da må du huske å bruke glassfiber beregnet for epoksy, altså uten bonding agent.

Wærner har alt dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...