Jump to content

Epoksysparkel - ferdig fra boks, vs epoxy og sparkelpulver

Suzuki

Recommended Posts

Takk for det Mulligan :yesnod: Det blir nok å ile avgårde uten opphold til Wærner om ikke så brått. Velger antagelig 1ste metoden. Wærner er grei som gull, har handlet en del hos ham. Det beste med ham er at han selger deg det du trenger og ikke hva du tror du trenger. Sånt liker jeg.

Det er vel rein kosmetikk?

Muligens du har et point der Tufff. Men sparkling som du beskriver syntes jeg ikke er en permanent reparasjon da. Akterkabin skal trekkes om så da vil jeg være dønn sikker på at trekket ikke må rives av igjen i tilfelle noe skulle skje.

• 4 uker senere...

tilbake til starten; jeg må fortsatt sparkle littebitt.

Altså; jeg må lage sparkel, og jeg har litt epoxy jeg tenkte bruke. Sålangt alt vel.

Så; jeg har noen glassballonger AKA microballonger. Uansett hvor mye jeg tilsetter av disse, blir sparkelen bare som melis i konsistensen. Altså ingen direkte success. Så var jeg en tur på Westbutikken i går, og ble anbefalt fyllstoff 407 av en kar, som det virket som hadde enda mindre peil enn meg på feltet.

Så; hva er det jeg gjør feil ? Blander jeg for små mengder ? Eller er jeg helt på bærtur i valg av fyllestoff ?

Jeg ønsker en sparkel som er mest mulig lik den man kjøper i bokser, altså relativt hard / fast. Det burde da være mulig å få til dette på epoxybasis også ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg er litt forvirret enda jeg :yesnod: Uten kunnskap om dette her så blir det MulleMetoden ,kanskje alt til neste helg eller helga etter det. Boltene er fjernet også fjernet jeg 2 små kryssholt så nå er det 20 hull + 4 skru hull. Går det bra så tar jeg mere møl som er sparklet og gjør det ordentlig. Ville tanker i løken om dashbordet også.... :smiley:

Dette er et lite utsnitt av SP-Systems sin anbefaling av blandeforhold for epoxy og fyllstoff:

spmixnh7.jpg

Denne er hentet fra: http://www3.gurit.com/pdfs/mp_coatings/SP_106.pdf

Av tabellen ser man at til 1 kg Epoxy/Herder blanding så skal det tilsettes ca 150-200g Glass Bubbles og en 5-6% (vekt) med Silica for å få sparkel. Som man også kan se av tabellen så vil en sparkel blanding av 1 kg Epoxy/Herder (som er ca 1 liter) gi ca 2 liter sparkel, med andre ord er det rimelig å anta at i volum skal du bruke like mye glass bubbles som epoxy/herder blanding pluss noe silica. Det stemmer rimelig bra med min erfaring også.

Har tatt en kjapp titt på West System sin manual:

http://kunder.123onweb.no/westsystem_no/up...stemhandbok.pdf

406 Colodial Silica er nok det som du skal bruke som tykknigsmiddel for å unngå sig, det er ikke så mye som skal til.

Men dette bør jo Epoxypusheren hos West Systems kunne svare fornuftig på (med de prisene som de opererer med), hvis ikke bør du kanskje heller finne en annen leverandør?

Om du ikke skal ha så store mengder Silica, så kan du få litt av meg, om du betaler porto + en CUrver box el. til å ha det i. Jeg har mer en nok stående, glass bubbles har jeg derimot mindre av så dem trenger jeg selv. Send meg en IM om du er interessert.

jeg har vanligvis handlet epoxyen min hos SVAS, men der var det glassballonger eller microfiber ( bomull ) alternativt opphakket glassfiber somvar alternativene.

Har aldri blitt så skuffa som i West butikken. Vedkommende ekspeditør virket som han kunne mindre om emnet enn meg. " ja, det er jo tilsetningsstoffer da.... "

Forfaen, DET visste jeg jo.....

Suzuki

No boat needed..

jeg har vanligvis handlet epoxyen min hos SVAS, men der var det glassballonger eller microfiber ( bomull ) alternativt opphakket glassfiber somvar alternativene.

Suzuki

Hvorfor kan du ikke bruke dette ?

Hvis du tar deg en tur på kjøkkene så har du sikkert ett døslag (stor sil) som du kan sile bomullen før du bruker den.

Hvorfor kan du ikke bruke dette ?

Hmm. Problemet er at ved å tilstette bommullsfibre, ender jeg med en " sparkel" som er hardere enn stål å slipe på..

Hvis du tar deg en tur på kjøkkene så har du sikkert ett døslag (stor sil) som du kan sile bomullen før du bruker den.

Aha. Sortere ut de fineste fraksjonene ?

Og så tilsette LITT av dette ?

Suzuki

No boat needed..

Du kan tilsette litt bommulsfiber for å få det mer formbart og forhindre sig. Tilsett bommulsfibre til slutt etter at du har tilsatt riktig mengde med glassballonger. Ellers så blir normalt sparkelen mer lettflytende når den begynner å herde, dette pga oppvarmingene som skjer i herdeprosessen.......

• 2 uker senere...

nå har jeg sparkla. Og sparkla. Og pussa. Og sparkla. Men - jeg synes biltema finsparkelen blir så veldig raskt hard å arbeide med. Skal man fylle bitte små sprekker og groper er den nesten for hard rett fra blandebrettet.

Går det an å tilsette mindre herder for å få lengre arbeidstid ? Eller blir det da bare rot ?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...