Jump to content

Scania DS11, montering av oljekjøler


Naurstad

Recommended Posts

Den beste kjølingen får du med sjøvann men må da ha en egnet kjøler for dette.

I mange tilfeller er ferskvannskjøling mer enn godt nok.

 

På min forrige motor en Nissan SD33 var det originalt en ekstern oljekjøler som kjølte med saltvann. Da jeg etter noen sesonger byttet ut den slitte sugemotoren med en tilsvarende turbomatet motor (Nissan Patrol 3,3TD) hadde jeg samme problemstilling. Den nye motoren hadde egen oljekjøler som kjølte med kjølevannet (ferskvann). Jeg flyttet hele mariniseringen fra den gamle motoren over på turbo motoren med unntak av oljekjøleren da denne ikke passet. Så kom spørsmålet, hadde jeg nå god nok kjøling på olja med kun den originale integrerte Nissan kjøleren. Flere av dem jeg var i kontakt med mente ja.

 

Jeg kjøpte meg en oljetemp måler og giver, monterte og startet opp. Gikk en god tur på fjorden og temp på olja steg aldri over 90 grad C samme hvor hardt og lenge jeg kjørte. Termostaten på kjølinga åpnet fullt på 85 grad C.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

På Snandia DS 11 er det oljekjøler orgenalt montert den er kjølt motorens kjølevann den står på høykant på venstre side sammen med syklonfilteret er den veldig gammel så er ikke sammen med syklonfilteret men vandret litt bak og opp for syklonen

 

Hilsen en Scania mekaniker

Link to post
Share on other sites

Da blir det motorens kjølevann som skal gjennom min oljekjøler, det var det jeg hadde håpet på siden det vil gi en eksakt temp. på motoroljen gjennom alle årstider. Var usikker på om temp. på oljen ville bli for høy. Sikkerheten er også bedre ang. tæring når en slipper å ha sjøvannet gjennom kjøleren.

Link to post
Share on other sites

Da blir det motorens kjølevann som skal gjennom min oljekjøler, det var det jeg hadde håpet på siden det vil gi en eksakt temp. på motoroljen gjennom alle årstider. Var usikker på om temp. på oljen ville bli for høy. Sikkerheten er også bedre ang. tæring når en slipper å ha sjøvannet gjennom kjøleren.

 

 

Du kan evt gjøre som meg og sette på en olje temp måler for å være på den sikre siden. Det kan alltids tenkes at kjøleren ikke er dimensjonert for det hardkjøret motoren får i en båt. Måler og giver får du for et slikk og ingenting på en bilrekvisita evt litt mer på en marina.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Og på min DS11 er både motor og giret ferskvannskjølt. (2x10m rør under båten)

 

Men så er girolje-varmeveksleren dessverre defekt, har nå girolje i kjølevannet og kjølevann i giroljen...

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en (ny) varmeveksler?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei!

Løfter denne litt og lurer på hvordan resultatet ditt ble med kjøleren? Jeg har nemlig en DS11 med original ferskvannskjøler ifm syklonen, men føler denne er noe underdimensjonert, ligger jeg på 1500rpm klatrer fort oljetemp opp i over 90, og på 1600rpm ca95 grader oljetemp. Har ikke dratt den opp i mer over lang tid. Har du noen bilder evt? Ser min oljetempmåler står rett under syklonen, da er det vel olje inn i kjøleren den måler?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...