Naurstad Startet 8.Februar.2007 Del på Facebook Startet 8.Februar.2007 Skal montere oljekjøler på dieselmotoren en Scania DS11 på 280hp og lurer på hva som er det riktige å gjøre. Er det motorens kjølevann som skal brukes eller er det sjøvannet som skal gå gjennom kjøler? Hva er det som brukes på motorene deres? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 sjøvann Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Den beste kjølingen får du med sjøvann men må da ha en egnet kjøler for dette. I mange tilfeller er ferskvannskjøling mer enn godt nok. På min forrige motor en Nissan SD33 var det originalt en ekstern oljekjøler som kjølte med saltvann. Da jeg etter noen sesonger byttet ut den slitte sugemotoren med en tilsvarende turbomatet motor (Nissan Patrol 3,3TD) hadde jeg samme problemstilling. Den nye motoren hadde egen oljekjøler som kjølte med kjølevannet (ferskvann). Jeg flyttet hele mariniseringen fra den gamle motoren over på turbo motoren med unntak av oljekjøleren da denne ikke passet. Så kom spørsmålet, hadde jeg nå god nok kjøling på olja med kun den originale integrerte Nissan kjøleren. Flere av dem jeg var i kontakt med mente ja. Jeg kjøpte meg en oljetemp måler og giver, monterte og startet opp. Gikk en god tur på fjorden og temp på olja steg aldri over 90 grad C samme hvor hardt og lenge jeg kjørte. Termostaten på kjølinga åpnet fullt på 85 grad C. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 På Snandia DS 11 er det oljekjøler orgenalt montert den er kjølt motorens kjølevann den står på høykant på venstre side sammen med syklonfilteret er den veldig gammel så er ikke sammen med syklonfilteret men vandret litt bak og opp for syklonen Hilsen en Scania mekaniker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 8.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Da blir det motorens kjølevann som skal gjennom min oljekjøler, det var det jeg hadde håpet på siden det vil gi en eksakt temp. på motoroljen gjennom alle årstider. Var usikker på om temp. på oljen ville bli for høy. Sikkerheten er også bedre ang. tæring når en slipper å ha sjøvannet gjennom kjøleren. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 det er her snakk om motorens kjølevann? hva med girolja, kan den også kjøles med motorens kjølevann? tenker på at det kanskje er gunstig ved gange på sluregir ved tomgang, da girolja gjerne blir for kald og seig med kjøling på sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Da blir det motorens kjølevann som skal gjennom min oljekjøler, det var det jeg hadde håpet på siden det vil gi en eksakt temp. på motoroljen gjennom alle årstider. Var usikker på om temp. på oljen ville bli for høy. Sikkerheten er også bedre ang. tæring når en slipper å ha sjøvannet gjennom kjøleren. Du kan evt gjøre som meg og sette på en olje temp måler for å være på den sikre siden. Det kan alltids tenkes at kjøleren ikke er dimensjonert for det hardkjøret motoren får i en båt. Måler og giver får du for et slikk og ingenting på en bilrekvisita evt litt mer på en marina. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Sjøvannskjøling av oljen er mye brukt. Det er ingen god løsning , men billig. Ferskvannskjøling krever større kapasitet på kjøleren, men har den fordel at oljen fortere får driftstemperatur. Termostatstyring er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 På Scania ds 11 er kjøleren for oljen på gearet saltvandkjølt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 På mine DS11 motorer er oljen og giret sjøvannskjølt.Men de er orginale marinemotorer fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøleik Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Og på min DS11 er både motor og giret ferskvannskjølt. (2x10m rør under båten) Men så er girolje-varmeveksleren dessverre defekt, har nå girolje i kjølevannet og kjølevann i giroljen... Noen som vet hvor jeg kan få tak i en (ny) varmeveksler? Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Hei! Løfter denne litt og lurer på hvordan resultatet ditt ble med kjøleren? Jeg har nemlig en DS11 med original ferskvannskjøler ifm syklonen, men føler denne er noe underdimensjonert, ligger jeg på 1500rpm klatrer fort oljetemp opp i over 90, og på 1600rpm ca95 grader oljetemp. Har ikke dratt den opp i mer over lang tid. Har du noen bilder evt? Ser min oljetempmåler står rett under syklonen, da er det vel olje inn i kjøleren den måler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.