Jump to content

Rense motor med diesel ifm oljeskift?

jensemann2

Recommended Posts

Helt klart! Oljepumpen vil nok slite med å få opp oljetrykket med en såpass tyntflytende væske som diesel, så da får du ikke smøring i det hele tatt. Kjør heller på en skikkelig renseolje som er laget til dette formålet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sansynligvis vil du vel bare fylle opp ventilløferene med diesel i stedet for olje, og den vil tikke mer enn noen gang. Kan ellers anbefale Valvoline sin delsyntetiske olje, den brukes av merkeverksteder når tikking er et problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mulig at jeg er litt treeeeeg.... - ....men, tikking kommer vel av ventilene / vippestellet - så jeg ser ikke umiddelbar sammenheng med hva et oljerens skulle ha ned det å gjøre?

Mener du at oljekanalene opp til vippestellet / ventilløfterne er tett?

Det er klart at 50/50 er "bedre" enn 100% diesel - men du kommer til å slite med å få ut all dieselen igjen, etterpå. Da må du skifte olje og oljefilter nokså mange ganger.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Mulig at jeg er litt treeeeeg.... - ....men, tikking kommer vel av ventilene / vippestellet - så jeg ser ikke umiddelbar sammenheng med hva et oljerens skulle ha ned det å gjøre?

Vi snakker nok om hydrauliske ventilløftere som begynner å bli litt slappe. Et utbredt problem på enkelte motorer, særlig VW/Audi sine. Ikke noe stort problem, men kan være irriterende så det holder med tikking som kommer og går samt rasling like etter oppstart.

Vi snakker nok om hydrauliske ventilløftere.......

Oiii! Sånn derre "nymotens greie" har jeg ikke peiling på. Jeg er fremdeles på steinaldernivå når det gjelder motorlære - og nøyer meg med mekaniske ventilløfterstag på Sabben......

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan ellers anbefale Valvoline sin delsyntetiske olje, den brukes av merkeverksteder når tikking er et problem.

I tillegg bruker merkeverksteder ofte denne oversikten:

Tikk-Tikk-Tikk-Tikk.... kr 10 000,-

Tikk-Tikk-Tjoff-Tikk-Tikk-Tjoff.... kr 20 000,-

Tjoff-Tjoff-Tjoff-Tjoff kr 50 000,-

Tjoff-Tjoff-skwiiiiik-BANG-Ffffffsss ..... kr 100 000,-

Da har du i hvert fal ett røft estimat, eller som de sier på verkstedet "du må nok regne med minst.....(se over).. :cheers:

Har hatt en gammel Ford Consul og en Audi 100. De tikket i alle de åra jeg hadde dem :cool:

TA AV VENTILLØFTERENE OG " KLEM " DE FLATE.. TRYKK OLJA UT AV DE.. DA BLIR DE SOM NYE.. OG HUSK AT OLJA I LØFTERENE IKKE BLIR SIRKULERT . SÅ DET ER IKKE SIKKERT DET HJELPER MED RENS... HVIS DET ER EN VAG , VILLE JEG BESTILLT NYE PÅ SYLINDERSERVICE ,, 140 KR STK ..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

TA AV VENTILLØFTERENE OG " KLEM " DE FLATE.. TRYKK OLJA UT AV DE.. DA BLIR DE SOM NYE.. OG HUSK AT OLJA I LØFTERENE IKKE BLIR SIRKULERT . SÅ DET ER IKKE SIKKERT DET HJELPER MED RENS... HVIS DET ER EN VAG , VILLE JEG BESTILLT NYE PÅ SYLINDERSERVICE ,, 140 KR STK ..

Du har en defekt caps-lock-tast på din datamaskin! :wink:

I tillegg bruker merkeverksteder ofte denne oversikten:

Tikk-Tikk-Tikk-Tikk.... kr 10 000,-

Tikk-Tikk-Tjoff-Tikk-Tikk-Tjoff.... kr 20 000,-

Tjoff-Tjoff-Tjoff-Tjoff kr 50 000,-

Tjoff-Tjoff-skwiiiiik-BANG-Ffffffsss ..... kr 100 000,-

Da har du i hvert fal ett røft estimat, eller som de sier på verkstedet "du må nok regne med minst.....(se over).. :cheers:

Har hatt en gammel Ford Consul og en Audi 100. De tikket i alle de åra jeg hadde dem :cool:

Tjoff bank bank ssssssssssss kr 200000 :lol:

CAPS LOCKEN MIN ER I orden..haha . hvorfor gjør det noe med caps på?? jo metall. men inni løfteren er det en liten sylinder men tetting og stempel som kan presses sammen.. du ser det med en gang du har den i handa..

:lol::lol::lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Oiii! Sånn derre "nymotens greie" har jeg ikke peiling på. Jeg er fremdeles på steinaldernivå når det gjelder motorlære - og nøyer meg med mekaniske ventilløfterstag på Sabben......

:o)

Nymotoens og nymotens.. Spesielt amerikanske motorer har da brukt hyd løftere siden 60 tallet om ikke før.

Innvendig motor rens har vist seg å være en god og billig/enkel løsning i mange tilfeller.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Jeg kjører VAG og kan bekrefte at ventiltikking er et problem på disse. Jeg har det kun i ca. 2 sekunder ved oppstart av kald motor. Dette skyldes da at olja er så tykk at den ikke kommer opp til de hydrauliske ventilløfterene, i og med at de er den siste delen på motoren som får olje. Er ikke noe farlig og kan løses ved å enten kjøpe nye ventilløftere eller å bytte til en olje som er tynnere når den er kald...

Har brukt knepet med diesel eller lignenede på motorere med hydrauliske løftere med godt resultat. Kjørte kun motorene på starteren med mange og korte intervaler. Kun i et tilfelle demonterte jeg hele vippetøyet og vasket alle deler i diesel for å bli fornøyd....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Trixet med å blande diesel i oljen har vært brukt blandt oss maskinister i mange år. Før oljeskift har vi lempet noen pøser med diesel inn i veivrommet og kjørt motoren varm, resultatet er gullande rent veivrom. Men her snakker vi om 3-4 pøser i en sump på tusen liter pluss minus. En halv liter skulle gjøre susen på en 10 til 15 liters sump.

Har til og med vært med på å helle spilloljen i fra oljeskift på dagtanken og fyrt maskin på diesel ispedd spillolje. Hvorfor betale for å levere inn olje når man brenne den til fordel for fremdrift? Dette var faktisk med på å forlenge levetiden på brennstoffpumpene og dysene, dagens diesel er nemlig veldig tørr i forhold til hva den var tidligere. Men det hele hadde en hake, div kontrollmyndigheter ville bøtlegge oss fordi vi ikke kunne dokumentere hvor vi hadde gjort av spilloljen. Har man ikke dokumentasjon på innlevert olje så regnes det som at man har pumpet oljen på havet....

Jeg har gjort det selv på egen motor og kommer sikkert til å gjøre det igjen, bare man ikke overdriver så tar ikke motoren skade av det. På nyere maskiner som går på syntetiske oljer tviler jeg på at dette har noe for seg, disse rengjør motoren meget godt i seg selv. Kommer sikkert ikke til å bry meg med det på den nye Steyr'en jeg har bestillt meg, den går nok på syntetisk.

Når det gjelder båtplass så er jeg fremdeles åpen for forslag, men det viser seg jo at den plassen jeg har tilgjengelig på Fagernes Jååååtklubb ikke er så galen. Ser ut som om jeg må ut med mer enn 8000 uansett hvor jeg ønsker å leie, vil heller ikke kjøre så langt for å komme meg på tur med båten. Fagernes er jo bare ti minutter i fra der jeg bor. Drømmen er en plass i BMF hvor jeg står på venteliste.

Nymotoens og nymotens.. Spesielt amerikanske motorer har da brukt hyd løftere siden 60 tallet om ikke før.

Moss diesel hadde hydrauliske ventilløftere i 60-årene.

Trixet med å blande diesel i oljen har vært brukt blandt oss maskinister i mange år. (...)

Har til og med vært med på å helle spilloljen i fra oljeskift på dagtanken og fyrt maskin på diesel ispedd spillolje. (...) Dette var faktisk med på å forlenge levetiden på brennstoffpumpene og dysene, dagens diesel er nemlig veldig tørr i forhold til hva den var tidligere.

"Oss maskinister" er vel noe kraftig her. Jeg kjenner ingen som har blandet spillolje i dieseloljen. Men jeg er litt nysgjerrig. Hvordan gikk det med dysenål og sete? Og hva med avleiringer inne i forbrenningsrommet? Det er jo grunner til at vi separerer brennoljen. Jeg har lært at tungmetaller ikke bør komme inn i motorens brennoljesystem og slett ikke inn i forbrenningsrommet, men spilloljen innholder jo en del slike elementer. Ble det ingen koksing, avleiringer eller ekstra slitasje i motoren?

"Oss maskinister" er vel noe kraftig her. Jeg kjenner ingen som har blandet spillolje i dieseloljen. Men jeg er litt nysgjerrig. Hvordan gikk det med dysenål og sete? Og hva med avleiringer inne i forbrenningsrommet? Det er jo grunner til at vi separerer brennoljen. Jeg har lært at tungmetaller ikke bør komme inn i motorens brennoljesystem og slett ikke inn i forbrenningsrommet, men spilloljen innholder jo en del slike elementer. Ble det ingen koksing, avleiringer eller ekstra slitasje i motoren?

Vel, nå er jeg tredje generasjon maskinist i familien min og har vel fått med meg mye rart i morsmelken. Jeg har fra tidligere jobbet som motormekaniker på skipsverft og har fagbrev ut i fra det. Jeg har også jobbet på Hordvikneset hvor RR Bergen Diesel blir bygget, i ettertid har jeg gått maskinistskolen og nå reiser jeg i supplyfarten som maskinst. Nok om CV'en min.....

Når det gjelder å blande spillolje i brennstoffet så snakker vi om ca 50 liter spillolje innblandet i 20 kubikk diesel på settlingstanken. Har aldri opplevet noen problemer som følge av dette. Som jeg nevnte i innlegget over forlenget vi faktisk levetiden på brennstoffpumpene og brennstoffventilenes nålehus.

Har heller ikke opplevet noen avleiringer på stempelkroner eller rundt ventilspindlene, ikke mere enn normalt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...