Jump to content

Test av fargesyn for D5L


EiSvIn

Recommended Posts

Trekker denne ut av en annen tråd:

 

Sjøfartsdirektoratet vil kravene være de samme som for førerkort kl. B, men med tillegg av bekreftelse på fargesynet. Her står litt mer: Helsekrav. Merk at man henviser til Ishiharas tavler eller likeverdig test. En likeverdig test i denne sammenheng er det som man kaller "lanternetesten", den konsentrerer seg om fargene rød, grønn og hvit, som er de aktuelle i denne sammenheng. Det viser seg ofte at selv om man bommer på Ishihara, så kan man bestå fargetesten med glans. Den eneste måten å finne det ut på er nok å fremstille seg til en slik "lanternetest".

 

Hvordan foregår denne "lanternetesten" i praksis? Og hvor og til hvem kam man henvende seg for å få tatt den? Jeg har ikke noe spesielt godt fargesyn, men jeg har ingen problemer med å se fargene i denne testen. Jeg drømmer jo om å ta D5L når jeg er ferdig med studiet jeg driver med nå, om et år eller så.

Link to post
Share on other sites

Lanternetesten er noe så enkelt som en liten sort boks med et lys inni.

 

Forran et hull i boksen er det en roterende skive med signalfargene. Disse er nøye spesifisert slik at de tilsvarer kravene til farger i fyrlykter mv.

 

I tillegg kan åpningsdiameteren justeres fra et svært lite hull til et større.

 

Poenget er at observatøren skal svare på lysfargen på det lyset som kommer ut fra hullet i boksen - brukes en god del bl.a. i England.

 

Jeg brukte slik i mange år - men vet ikke riktig hvor den er lenger.

 

Den mest avanserte måten for å kartlegge fargesvakhet er med et anomaloskop.

 

Dette er en slags kikkert som man ser inn i.

 

Inne i kikkerten ser man en sirkel som består av to deler: den nedre halvsirkelen er alltid gul, den øvre kan varieres mellom rødt og grønt. Personer som er hhv rødsvake eller grønnsvake må ha mer rødt eller grønt i blandingen for at den skal oppleves som gul. Normalfargesyn innebærer perfekt blanding av rødt og grønt.

 

De fleste sjhømannslegene benytter nok Ishiharas pseudokromatiske tavler, som består av fargesirkler med lik lysrefleksjon, og hvor mønsteret utelukkende kan seer ut fra fargeforskjeller (og ikke ut fra refleksjonsforskjeller i lysstyrke).

Link to post
Share on other sites

Hrmpf,... hva er dette for noe da? Tenkte dette var en glimrende anledning til å teste mannen sitt fargesyn. Den første testen besto han med glans og da det kom en til her, prøvde vi den og. Nå sitter han bare med et stort glis fra øre til øre. Må være fordi han så båten med en gang sier han....

Link to post
Share on other sites

Vil bare nemne at jeg ser svært øite av tallene som er i bøkene hos sjømannslegen.

Men vet i fra erfaring at jeg ser fargene på blinker, lykter og fyr.

 

Tok en test i Bergen etter rekvisisjon fra sjømannslegen, og etter at jeg har svart på hvilken farger som er i den "sorte boksen" med forskjellig blenderåpning etc. bestod jeg testen.

Dette er en bekreftelse som varer livet ut.

 

Deretter tok jeg kystskippereksamen...

Link to post
Share on other sites

Sjømannslege er nok tingen, og mens du er der så kan du jo ta en skjekk av hele stativet. Da får du legeattest på at du skikket til arbeid på båt og at du er skikket til utkikk hvis fargesyn er ok. Mener å huske hele greien koster 7 kansje 800 kroner. Han kan også henvise deg til en lanterneskjekk, i bergen foregår dette på sykeland haukehus.....

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Er det noen som kan opplyse om hvor man kan ta en "Lanternetest" ?

Dersom det er mulig å bestå denne selvom en feiler på Ishiharas test er det veldig interessant å gjøre denne.

Har hatt en ringerunde med fastlege (som er oppført som godkjent sjømannslege), div øyeleger og optikere, men ingen kjenner til eller kan utføre en "Lanterne-test"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...