Svartskjegg Startet 9.Februar.2007 Del på Facebook Startet 9.Februar.2007 Ser at flere emner kommenterer fjernstyring av vridbar propell på motorer med liten omdreining. Har noen gjort seg erfaring med fjernstyring av propellen på Sabbs 22hk? Det er vel noe sånt som 4 1/4 omdreining totalt fra full fremover til revers, og da går det vel ikke med vanlig butikkløsninger? Har spurt båtfolk, og folkene på Sabb i Bergen, men trenger mere "kjøtt på beinet" om jeg skal få laget en løsning. Står ved motoren, men trenger raskere håndtering av propellen pga. kronglete havn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Tror jeg hadde hydraluikk den gangen jeg hadde sabb var grei og rask den. Har og hatt den orginale sveivingen og det tok litt tid ja. Men tror du ikke dett emnet er topic? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Svartskjegg Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Joda, dette er topic, bare feilpostet! Hadde vært fint å høre flere innspill på dette... Har hørt om "reodor felgen" -løsninger på utfordringen med å fjernstyre den vribare propellen til Sabb pga. alle omdreiningene, men dette må det da finnes en kommersiell løsning på, da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg har en SABB 2J 30 hk, som er stort sett samme motor. Denne har original hurtigomstyring av propellen med 90 graders bevegelse. Jeg har også har også original fjernstyring, noe som fungerer fint. Du burde kanskje sjekke med SABB om det er noen mulighet til å bygge om din motor. Jeg tok en rask kikk på delefortegnelsen fra http://www.sabb.no og det ser ikke ut som om det er mange deler som er forskjellige på de to typene, men vet ikke om dette lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 .......Det er vel noe sånt som 4 1/4 omdreining totalt fra full fremover til revers, og da går det vel ikke med vanlig butikkløsninger? ........men trenger mere "kjøtt på beinet" om jeg skal få laget en løsning. Først-og-fremst, Svartskjegg - Velkommen ombord i baatplassen-skute! :o) Alltid hyggelig med flere Sabb-folk her! Ja, denne "sveivomstyringa" til Sabb er noe spesiell, ja! Jeg tror at du skal øve ganske mye før man blir fortrolig med den. Må innrømme at jeg ved en prøvetur med en slik en ble bare mer og mer forvirra!! Litt "kjøtt på benet" kan jeg gi deg, uten at jeg vet noe mere enn bildet viser (lastet bilde ned fra finn.no en gang for lenge siden), men det er jo en typisk hydraulisk løsning. Stor nok pumpe må til for å gjøre om disse 4¼ omdreininger i omstyringen til noe mindre på en sveiv. P.S.: Hvis du følger Gabba III's råd og vurderer ombygging av omstyringsdelen, så vil jeg gjerne vite om det lar seg gjøre (tror egentlig ikke det, uten å bytte hele omstyrings-kassa) - fordi jeg har en maken motor i kjelleren som jeg skal restaurere, og den motorn har også denne 4¼ omdr. "sveivomstyring". Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg har også den berømte sabben med 4 1/4tørn. Da jeg kjøpte båten var jeg fast bestemt på å bygge den om, men har nå blitt vant til den og liker den ganske godt. Hadde VP MB10A tidligere, men den var vanskeligere å "treffe" med. Det jeg har gjort er å forlenge stanga fra motoren, slik at den kan opereres i arbeidshøyde, dvs at jeg slipper å bøye meg ned for å sveive. Dermed slipper jeg å miste oversikten når jeg skal manøvrere i trange farvann. Tidligere visste jeg aldri hvor båten hadde tatt veien når jeg dukket opp fra dørk-nivå igjen :-) Kan ikke helt skjønne at det skal være noe problem med at manøvrering tar for lang tid... Kan da ikke ta mer enn 2 sekunder å sveive 4 tørn, tror jeg. Det største problemet er at omstyringen tørner av seg selv når jeg ikke følger med. Låsingen sitter under dørken og er ikke noe tess heller. Blir liksom alltid for slakk eller for stram, så der har jeg en jobb å gjøre. Noen tips der? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Noen tips der? Hvis du lar stangen gå gjenom en rørbit med litt større dim på en stanga har og sveiser en mutter på denne slik at du får gjenget en strammeskrue der kan du dra til denne skruen når "styringen" er der den skal. Vil tro du har et arrangemang allerede for å holde stangen i rett posisjon Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Ja, har en gjenget "spak" idag, men problemet er at den sitter under dørken. Jeg er igrunnen ute etter en løsning som skaper litt friksjon i vridningen, ikke faslåsing. Dette fordi båten som regel står med propellen innkoblet og stigningen på propellen i "0". Noen ganger, f. eks når dreggen eller tauverk skal finnes frem, roterer manøvreringen av seg selv, og båten tar av gårde Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Det er en foring rundt akselen på sveiva. Mulig denne er slitt slik at den beveger seg av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svartskjegg Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Har heldigvis forlenget arm på sveiva, så jeg kan styre stående, men jeg skulle så absolutt hatt et mer nøyaktig instrument for justering av propellen. Er ikke av den garva skippertypen (enda), så når været står på her ytterst på trøndelagskysten, hadde det vært fint å kunne rolig navigere seg på plass mellom plastglisa i havna, uten å tenke på antall omdreininger hit og dit. Det er vel heller der problemet ligger, ikke at det tar lang tid, men at antall omdreininger hit og dit går i surr når man skal legge til... Ser for meg et par store og små tannhjul på sveiva, og en løsning ala den på gassen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Ser absolutt poenget ditt... Noen ganger er det vanskelig å "føle" hvordan stigningen er, har lært meg å ta det veldig rolig ved tillegging o.l, men så er det jo dette med styrefart i dårlig vær også da. Det hadde absolutt vært en fordel med en slags indikering på propellstigning, slik at en iallefall visste noenlunde hvordan det stod til. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Svart 12.Februar.2007 Del på Facebook Svart 12.Februar.2007 (redigert) Hei Har ein Sabb 2G fra -63 med sveivomstyring på ca 3,5 tørn. Har hatt denne i ca 2 år no og er aldeles fortolig med denne. Har full kontroll på stigningen til ein kva tid og lurer båten inn både hit og dit selv om båten er kranglete å manøvrere. Har etter mykje bruk lært med dens finurligheter og har ingen problemer med å klappe fint inntil kaien selv i litt vind. Eller ligge opp mot været når redskapen skal trekkes opp. Så trening er nok stikkordet. Eg òg tenkte å montere fjernstyring til omstyringen når eg kjøpte båten, men fekk da tilbakemelding fra Sabb i Bergen at dei hadde sluttet å produsere fjernstyringen for lenge siden og at den kostet omlag 10k den gangen dei hadde det i handelen. Forøvrig styrer eg som regel både stigning og kobling med skotuppen slik at eg slipper å bøye meg ned og samtidig miste oversikten Men den hydrauliske varianten såg jo knæsjen ut da Redigert 12.Februar.2007 av Troll 20 (see edit history) Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
ooma Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Men den hydrauliske varianten såg jo knæsjen ut da For meg såg dette ut som SABB sin standard "telflex" variant av omstyring og ikke noe hydraulikk.... Styresnekka på omstyringen er helt identisk den jeg har i motsatt ende på min hurtigomkast. Benytter der bare 3/4 omdreining på spaken og har arm på omkastet på motoren, men komponentene er de samme. Fordelen er at SABB sine styresnekker er solide nok til å koble en i hver ende, dermed kan et ratt styre det neste om en vil..... Har forresten hele opplegget komplett i kjelleren. (Motoren er byttet for noen år siden men fjernstyringen ligger igjenn). Sitér dette innlegget Oso Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 For meg såg dette ut som SABB sin standard "telflex" variant av omstyring og ikke noe hydraulikk....Styresnekka på omstyringen er helt identisk den jeg har i motsatt ende på min hurtigomkast. Benytter der bare 3/4 omdreining på spaken og har arm på omkastet på motoren, men komponentene er de samme. Fordelen er at SABB sine styresnekker er solide nok til å koble en i hver ende, dermed kan et ratt styre det neste om en vil..... Har forresten hele opplegget komplett i kjelleren. (Motoren er byttet for noen år siden men fjernstyringen ligger igjenn). Mener du å si at du har eit komplett opplegg for fjernstyring av ein sveivomstyring liggende i kjelleren..? I så fall må vi ta oss ein prat Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
Troll 20 Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Her er to illustrasjoner hentet fra Sabb sine katalog med fjernstyringer: 4 1/2 omtyring: 90° omstyring: Som det framgår av bildene kan det se ut til at styresnekken montert ved styrepos er like på desse to variantene, men det er forskjell på motorsiden... Her er montering av utstyret på motorsiden hentet fra manualen til 2G: Og endelig fra delekatalogen sveivomstyring: og hurtigomstyring: Som det framgår av bildene fra delekatalogen er det noen forskjeller på delene inne i koblingshuset, der nummerene 7 og 12 vel må ses på som dei mest vesentlige i denne sammenhengen da det vel er disse som gjør at akslingen går fram og tilbake i lengeretningen og derved vrir propellbladene... Om det går ann å bruke utstyret om kvarandre eller om det går ann å bygge om fra det eine til det andre vil eg ikkje ha alt for mykje meninger om, men det hadde jo vært greit da Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post Share on other sites More sharing options...
TerTitt61 Svart 26.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2023 Troll 20. Jeg har styringen til 2Gz på min Sabb 16 hk med ratt for ror ute. Har også ratt for styring inne, men mangler hendler og overganger inne for og kjøre derifra. Har du tegninger evt deler som trengs for og bygge om, så jeg kan sitte inne i varmen og kjøre Selvfølgelig noen andre som har råd, evt deler så tas det i mot med takk Gammel tråd dette, og enda gamlere motor, men håper noen kunne ha oppskriften på enkelt få kjørt innen fra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.