Jump to content

Fjernstyring av vridbar propell Sabb 22


Svartskjegg

Recommended Posts

Ser at flere emner kommenterer fjernstyring av vridbar propell på motorer med liten omdreining.

 

Har noen gjort seg erfaring med fjernstyring av propellen på Sabbs 22hk? Det er vel noe sånt som 4 1/4 omdreining totalt fra full fremover til revers, og da går det vel ikke med vanlig butikkløsninger? Har spurt båtfolk, og folkene på Sabb i Bergen, men trenger mere "kjøtt på beinet" om jeg skal få laget en løsning. Står ved motoren, men trenger raskere håndtering av propellen pga. kronglete havn...

Link to post
Share on other sites

Tror jeg hadde hydraluikk den gangen jeg hadde sabb var grei og rask den. Har og hatt den orginale sveivingen og det tok litt tid ja. Men tror du ikke dett emnet er topic?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Joda, dette er topic, bare feilpostet! Hadde vært fint å høre flere innspill på dette...

Har hørt om "reodor felgen" -løsninger på utfordringen med å fjernstyre den vribare

propellen til Sabb pga. alle omdreiningene, men dette må det da finnes en kommersiell

løsning på, da?

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en SABB 2J 30 hk, som er stort sett samme motor. Denne har original hurtigomstyring av propellen med 90 graders bevegelse. Jeg har også har også original fjernstyring, noe som fungerer fint.

 

Du burde kanskje sjekke med SABB om det er noen mulighet til å bygge om din motor. Jeg tok en rask kikk på delefortegnelsen fra http://www.sabb.no og det ser ikke ut som om det er mange deler som er forskjellige på de to typene, men vet ikke om dette lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

.......Det er vel noe sånt som 4 1/4 omdreining totalt fra full fremover til revers, og da går det vel ikke med vanlig butikkløsninger?

........men trenger mere "kjøtt på beinet" om jeg skal få laget en løsning.

Først-og-fremst, Svartskjegg - Velkommen ombord i baatplassen-skute! :o) Alltid hyggelig med flere Sabb-folk her!

 

Ja, denne "sveivomstyringa" til Sabb er noe spesiell, ja! Jeg tror at du skal øve ganske mye før man blir fortrolig med den. Må innrømme at jeg ved en prøvetur med en slik en ble bare mer og mer forvirra!! :crazy:

 

Litt "kjøtt på benet" kan jeg gi deg, uten at jeg vet noe mere enn bildet viser (lastet bilde ned fra finn.no en gang for lenge siden), men det er jo en typisk hydraulisk løsning. Stor nok pumpe må til for å gjøre om disse 4¼ omdreininger i omstyringen til noe mindre på en sveiv.

 

HydrOmstyringSabb_2G.jpg

 

P.S.: Hvis du følger Gabba III's råd og vurderer ombygging av omstyringsdelen, så vil jeg gjerne vite om det lar seg gjøre (tror egentlig ikke det, uten å bytte hele omstyrings-kassa) - fordi jeg har en maken motor i kjelleren som jeg skal restaurere, og den motorn har også denne 4¼ omdr. "sveivomstyring".

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har også den berømte sabben med 4 1/4tørn. Da jeg kjøpte båten var jeg fast bestemt på å bygge den om, men har nå blitt vant til den og liker den ganske godt. Hadde VP MB10A tidligere, men den var vanskeligere å "treffe" med.

 

Det jeg har gjort er å forlenge stanga fra motoren, slik at den kan opereres i arbeidshøyde, dvs at jeg slipper å bøye meg ned for å sveive. Dermed slipper jeg å miste oversikten når jeg skal manøvrere i trange farvann. Tidligere visste jeg aldri hvor båten hadde tatt veien når jeg dukket opp fra dørk-nivå igjen :-)

 

Kan ikke helt skjønne at det skal være noe problem med at manøvrering tar for lang tid... Kan da ikke ta mer enn 2 sekunder å sveive 4 tørn, tror jeg. Det største problemet er at omstyringen tørner av seg selv når jeg ikke følger med. Låsingen sitter under dørken og er ikke noe tess heller. Blir liksom alltid for slakk eller for stram, så der har jeg en jobb å gjøre.

 

Noen tips der?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Noen tips der?

 

Hvis du lar stangen gå gjenom en rørbit med litt større dim på en stanga har og sveiser en mutter på denne slik at du får gjenget en strammeskrue der kan du dra til denne skruen når "styringen" er der den skal. Vil tro du har et arrangemang allerede for å holde stangen i rett posisjon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja, har en gjenget "spak" idag, men problemet er at den sitter under dørken. Jeg er igrunnen ute etter en løsning som skaper litt friksjon i vridningen, ikke faslåsing. Dette fordi båten som regel står med propellen innkoblet og stigningen på propellen i "0". Noen ganger, f. eks når dreggen eller tauverk skal finnes frem, roterer manøvreringen av seg selv, og båten tar av gårde :crazy:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis forlenget arm på sveiva, så jeg kan styre stående, men jeg skulle så absolutt hatt et mer nøyaktig instrument for justering av propellen.

 

Er ikke av den garva skippertypen (enda), så når været står på her ytterst på trøndelagskysten, hadde det vært fint å kunne rolig navigere seg på plass mellom plastglisa i havna, uten å tenke på antall omdreininger hit og dit. Det er vel heller der problemet ligger, ikke at det tar lang tid, men at antall omdreininger hit og dit går i surr når man skal legge til...

 

Ser for meg et par store og små tannhjul på sveiva, og en løsning ala den på gassen...

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt poenget ditt... Noen ganger er det vanskelig å "føle" hvordan stigningen er, har lært meg å ta det veldig rolig ved tillegging o.l, men så er det jo dette med styrefart i dårlig vær også da.

Det hadde absolutt vært en fordel med en slags indikering på propellstigning, slik at en iallefall visste noenlunde hvordan det stod til.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ein Sabb 2G fra -63 med sveivomstyring på ca 3,5 tørn. Har hatt denne i ca 2 år no og er aldeles fortolig med denne. Har full kontroll på stigningen til ein kva tid og lurer båten inn både hit og dit selv om båten er kranglete å manøvrere. Har etter mykje bruk lært med dens finurligheter og har ingen problemer med å klappe fint inntil kaien selv i litt vind. Eller ligge opp mot været når redskapen skal trekkes opp. Så trening er nok stikkordet.

 

Eg òg tenkte å montere fjernstyring til omstyringen når eg kjøpte båten, men fekk da tilbakemelding fra Sabb i Bergen at dei hadde sluttet å produsere fjernstyringen for lenge siden og at den kostet omlag 10k den gangen dei hadde det i handelen.

 

Forøvrig styrer eg som regel både stigning og kobling med skotuppen slik at eg slipper å bøye meg ned og samtidig miste oversikten :smiley: Men den hydrauliske varianten såg jo knæsjen ut da :yesnod:

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Men den hydrauliske varianten såg jo knæsjen ut da

 

For meg såg dette ut som SABB sin standard "telflex" variant av omstyring og ikke noe hydraulikk....

Styresnekka på omstyringen er helt identisk den jeg har i motsatt ende på min hurtigomkast. Benytter der bare 3/4 omdreining på spaken og har arm på omkastet på motoren, men komponentene er de samme. Fordelen er at SABB sine styresnekker er solide nok til å koble en i hver ende, dermed kan et ratt styre det neste om en vil.....

Har forresten hele opplegget komplett i kjelleren. (Motoren er byttet for noen år siden men fjernstyringen ligger igjenn).

Oso

Link to post
Share on other sites

For meg såg dette ut som SABB sin standard "telflex" variant av omstyring og ikke noe hydraulikk....

Styresnekka på omstyringen er helt identisk den jeg har i motsatt ende på min hurtigomkast. Benytter der bare 3/4 omdreining på spaken og har arm på omkastet på motoren, men komponentene er de samme. Fordelen er at SABB sine styresnekker er solide nok til å koble en i hver ende, dermed kan et ratt styre det neste om en vil.....

Har forresten hele opplegget komplett i kjelleren. (Motoren er byttet for noen år siden men fjernstyringen ligger igjenn).

 

Mener du å si at du har eit komplett opplegg for fjernstyring av ein sveivomstyring liggende i kjelleren..? I så fall må vi ta oss ein prat :yesnod::yesnod::yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Her er to illustrasjoner hentet fra Sabb sine katalog med fjernstyringer:

4 1/2 omtyring:

omstyring-4ogeinhalv.jpg

90° omstyring:

omstyring-90.jpg

Som det framgår av bildene kan det se ut til at styresnekken montert ved styrepos er like på desse to variantene, men det er forskjell på motorsiden...

Her er montering av utstyret på motorsiden hentet fra manualen til 2G:

montering-motor.GIF

Og endelig fra delekatalogen sveivomstyring:

sveivomstyring.GIF

og hurtigomstyring:

hurtigomstyring.GIF

Som det framgår av bildene fra delekatalogen er det noen forskjeller på delene inne i koblingshuset, der nummerene 7 og 12 vel må ses på som dei mest vesentlige i denne sammenhengen da det vel er disse som gjør at akslingen går fram og tilbake i lengeretningen og derved vrir propellbladene...

 

Om det går ann å bruke utstyret om kvarandre eller om det går ann å bygge om fra det eine til det andre vil eg ikkje ha alt for mykje meninger om, men det hadde jo vært greit da :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

  • 16 år senere...

Troll 20.
Jeg har styringen til 2Gz på min Sabb 16 hk med ratt for ror ute.
Har også ratt for styring inne, men mangler hendler og overganger inne for og kjøre derifra.
Har du tegninger evt deler som trengs for og bygge om, så jeg kan sitte inne i varmen og kjøre:confused:
Selvfølgelig noen andre som har råd, evt deler så tas det i mot med takk
Gammel tråd dette, og enda gamlere motor, men håper noen kunne ha oppskriften på enkelt få kjørt innen fra.

Skjermbilde.PNG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...