Jump to content

Maling i maskinrom


Hydrox

Recommended Posts

det burde vel kunne skaffe brannhemmende maling til slike maskinrom. tok meg et søk på nettet å det er endel brannhemmende maling på markede. Hvorvidt dette lar seg bruke på gelcoat eller polyester er noe usikkert men absolutt noe å sjekke opp. Ta kontakt med leverandørene av slike produkter.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken type maling/ toppcoat bør jeg bruke i maskinrommet i båten min? Holder på å bytte maskin i båten og nå som maskinrommet er helt tomt passer det jo fint å shine opp litt. Det må være en holdbar maling som er lett å holde ren. Ser for meg helt lys grå, nesten hvit.

 

Hva type motor hiver du ut og hva har du kjøpt ?

Link to post
Share on other sites

Dersom du legger på ny topcoat har jeg forstått at det er viktig at du pusser ned den gamle noe slik at du får gådt feste for ny toppcoat.

 

Jeg har nor noen år siden lagt toppcoat på skottvegger uten først å slipe ned noe - dette første etter et par år til at den nye topcoaten falt av i store flak.

 

Jeg ville tro at ny topcoat i maskinrommet vil gjøre dette vakkert og forenkle fremtidig renhold.

 

Forøvrig er det noen båtprodusenter som kler veggene i maskinrommet med støydempende plater - antar at du også vurderer dette når motoren først er ute.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte topcoat. (Som er polyester tilsatt farge og voks) Det viktige er at denne har vedheft til laminatet under. Ikke noe problemer hos meg all den tid nytt motorfundament medførte sliping ned til gammelt laminat stort sett over det hele. Der jeg ikke plastret nytt slipte jeg ned gammel topcoat og maling slik at jeg kom godt inn i polyesteren. Sitter som bare det og flasser ikke. Problemet med en del malingstyper et at de blir for harde og vil flasse. Eneste i så måte som kan anbefales er quick-emaljemaling. Denne er elastisk nok til at den lever med glassfiberen samtidig som overflaten blir hard og blank nok til å bli "vedlikeholdsfri"

Oso

Link to post
Share on other sites

Er det ikke sannsynlig at du har topcoat fra før? Dvs. polyester med VOKS. Voks er vel et dårlig underlag uansett hva du bruker. Derfor ville jeg uansett vaske først med egnet løsningsmiddel, FØR og efter at jeg evtuelt sliper over. Her ligger kanskje årsaken til roaldbj's uheldige resultat.

 

Hva sier spesialistene?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert, men hvis man gjør et godt grunnarbeid, slik at coaten hefter godt, så vil jeg tro at topcoat er det beste. Ellers hadde vel båtprodusentene gått for noe annet... Med godt grunnarbeid, mener jeg å slipe ned til polyesterlaget og blåse bort støvet før du coater.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Vask først med aceton for å få vekk alt fett og olje,etterpå sliper du med grovt slipepapir,støvsuger dette med kost

for å få bort alt slipestøv,etterpå legger du på topcoat.dette blir nok det beste resultatet :smiley:

:yesnod: :yesnod:

Enig! Viktig å avfette godt FØR du sliper. Ellers arbeider du urenhetene inn i underlaget.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Toppcoat høres jo ut til å være et godt alternativ, men hvor langt ned i materien må jeg slipe. Synes i grunn maskinrommet er bra og har ikke lyst å herje villt. Holder det ikke å matte ned overflaten som er det allerede..??

 

20 år gammel ojle trekker seg rimelig langt ned i topcoaten ,men hvis du vasker godt og primer så går det sikker bra .

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på kanten av hva akkurat hva dette maskinrommet trenger, men Epoxymaling bør jo være noe som holder og som er lett å rengjøre?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...