Hydrox Startet 10.Februar.2007 Del på Facebook Startet 10.Februar.2007 Hvilken type maling/ toppcoat bør jeg bruke i maskinrommet i båten min? Holder på å bytte maskin i båten og nå som maskinrommet er helt tomt passer det jo fint å shine opp litt. Det må være en holdbar maling som er lett å holde ren. Ser for meg helt lys grå, nesten hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Er det ikke bare å ta på toppcoat da? Det er vel det beste? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ubåtfender Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) det burde vel kunne skaffe brannhemmende maling til slike maskinrom. tok meg et søk på nettet å det er endel brannhemmende maling på markede. Hvorvidt dette lar seg bruke på gelcoat eller polyester er noe usikkert men absolutt noe å sjekke opp. Ta kontakt med leverandørene av slike produkter. Redigert 10.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
hifo Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 jeg har hard coat fra maritim.. grei den tror jeg Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
ola_dunk Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Hvilken type maling/ toppcoat bør jeg bruke i maskinrommet i båten min? Holder på å bytte maskin i båten og nå som maskinrommet er helt tomt passer det jo fint å shine opp litt. Det må være en holdbar maling som er lett å holde ren. Ser for meg helt lys grå, nesten hvit. Hva type motor hiver du ut og hva har du kjøpt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Hva type motor hiver du ut og hva har du kjøpt ? Volvo bensinmotor på 250 hester har jeg tatt ut og solgt, nå er en flett ny Steyr på 250 hester på vei... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Er det ikke bare å ta på toppcoat da? Det er vel det beste? Hva mener folk med toppcoat, er det et poliesterprodukt eller er det en maling..?? Kun det beste er godt nok, maling som flasser er ikke noe særlig... Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Volvo bensinmotor på 250 hester har jeg tatt ut og solgt, nå er en flett ny Steyr på 250 hester på vei... Ja det er noen som har det Gratulerer med ny motor Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Dersom du legger på ny topcoat har jeg forstått at det er viktig at du pusser ned den gamle noe slik at du får gådt feste for ny toppcoat. Jeg har nor noen år siden lagt toppcoat på skottvegger uten først å slipe ned noe - dette første etter et par år til at den nye topcoaten falt av i store flak. Jeg ville tro at ny topcoat i maskinrommet vil gjøre dette vakkert og forenkle fremtidig renhold. Forøvrig er det noen båtprodusenter som kler veggene i maskinrommet med støydempende plater - antar at du også vurderer dette når motoren først er ute. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Pusset opp kjølsvinet i høst og da brukte jeg Hempel 2 komponent primer men det er kanskje ikke godt nok i maskinrom? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg brukte topcoat. (Som er polyester tilsatt farge og voks) Det viktige er at denne har vedheft til laminatet under. Ikke noe problemer hos meg all den tid nytt motorfundament medførte sliping ned til gammelt laminat stort sett over det hele. Der jeg ikke plastret nytt slipte jeg ned gammel topcoat og maling slik at jeg kom godt inn i polyesteren. Sitter som bare det og flasser ikke. Problemet med en del malingstyper et at de blir for harde og vil flasse. Eneste i så måte som kan anbefales er quick-emaljemaling. Denne er elastisk nok til at den lever med glassfiberen samtidig som overflaten blir hard og blank nok til å bli "vedlikeholdsfri" Sitér dette innlegget Oso Link to post
Suzuki Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Bruk Biltema sin " toppcoat". Dette er en epoxybasert tokomponent polyurethanlakk, som setter seg som svarte fy. Ikke flasser den heller, og den er billig i innkjøp. Finnes i diverse farger. Dekker bra. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
power Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg brukte Polyritanlakk når jeg pussa opp maskinrommet mitt. Hvis du først skal pusse opp så er det viktig med vaskin og slipin + priming før du legger på lakk /maling . Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) Er det ikke sannsynlig at du har topcoat fra før? Dvs. polyester med VOKS. Voks er vel et dårlig underlag uansett hva du bruker. Derfor ville jeg uansett vaske først med egnet løsningsmiddel, FØR og efter at jeg evtuelt sliper over. Her ligger kanskje årsaken til roaldbj's uheldige resultat. Hva sier spesialistene? Redigert 10.Februar.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Boywonder Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Nå er ikke jeg noen ekspert, men hvis man gjør et godt grunnarbeid, slik at coaten hefter godt, så vil jeg tro at topcoat er det beste. Ellers hadde vel båtprodusentene gått for noe annet... Med godt grunnarbeid, mener jeg å slipe ned til polyesterlaget og blåse bort støvet før du coater. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
power Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Ja det er viktig att du sliper godt slik att du får god heft ! Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Vask først med aceton for å få vekk alt fett og olje,etterpå sliper du med grovt slipepapir,støvsuger dette med kost for å få bort alt slipestøv,etterpå legger du på topcoat.dette blir nok det beste resultatet Sitér dette innlegget Link to post
Vannvidd Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Bengalac har ejg brukt alltids. Men jeg har en seilbåt, så vet ikke om det burde være anderledes i en motorbåt som blir kanskje litt varmere. Men jeg har malt 3 ganger på 20 år, og det motorrommet har alltid sett greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Vask først med aceton for å få vekk alt fett og olje,etterpå sliper du med grovt slipepapir,støvsuger dette med kostfor å få bort alt slipestøv,etterpå legger du på topcoat.dette blir nok det beste resultatet :yesnod: Enig! Viktig å avfette godt FØR du sliper. Ellers arbeider du urenhetene inn i underlaget. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hydrox Svart 11.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Toppcoat høres jo ut til å være et godt alternativ, men hvor langt ned i materien må jeg slipe. Synes i grunn maskinrommet er bra og har ikke lyst å herje villt. Holder det ikke å matte ned overflaten som er det allerede..?? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Ikke legg toppcoat oppe gammel maling bruk grunning først så er du sikker på at det ikke flasser. Lett rubbing med et pussepapir holder lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Jotun sin to komponente grunning "penguard primer" er mye brukt til båt+toppcoat til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Toppcoat høres jo ut til å være et godt alternativ, men hvor langt ned i materien må jeg slipe. Synes i grunn maskinrommet er bra og har ikke lyst å herje villt. Holder det ikke å matte ned overflaten som er det allerede..?? 20 år gammel ojle trekker seg rimelig langt ned i topcoaten ,men hvis du vasker godt og primer så går det sikker bra . Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Kanskje litt på kanten av hva akkurat hva dette maskinrommet trenger, men Epoxymaling bør jo være noe som holder og som er lett å rengjøre? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
power Svart 11.Februar.2007 Del på Facebook Svart 11.Februar.2007 Jeg brukte antipest fra jotun som jeg tynna ut ca 40% som primer . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.