Jump to content

Fender på brygge-utligger av stål


Tintin

Recommended Posts

Når det er vind/strøm, er det rimelig knotet å få plassert båten i sin bås i båthavna uten at den ender opp med å skrape mot utliggerne. Dette blir ikke bedre av at verken styrmann eller skipssjef-innen har finmanøvrering helt i ryggmargen ennå. Planlegger å fendre opp båtplassen på et eller annet vis. En mulighet jeg har sett på, er å stripse fast en lenke av billige fendre. En annen er å kjøpe fenderlist ala bildet under.

300590.gif

 

(Båtplassen er 3m bred - dvs. 2.60m lysåpning, mens båten er 2,17m bred - dvs. en del mindre ved bryggehøyden)

 

Ville ikke vært dumt å ende opp med en løsning der båtplassen har alt av fendre, slik at man ved fortøying ikke trenger å tenke på den delen.

 

Noen meninger om hva som er å foretrekke?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tjeh, ja, hos meg er ene utriggeren slik som den til høyre.

 

Dyrt, ja. Men tankegangen hos meg var at jeg bruker båten mest alene, og er "plaget" av at den legger seg mot ene utriggeren når jeg slipper fortøyningene forut. Nå slipper jeg å tenke på at skudesida kommer mot noe, både ved til- og fralegging. Er en del strøm der jeg holder til. Slipper også å henge ut/ta inn fendre ombord. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men de pleier å ha messerabatter, jfr Dra til sjøs om en ukes tid.....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har noen tenkt på om det går an å bruke "isolasjons-rør", som er ment for varmerør i hus. Jeg mener den skumgummilignende varianten som er grå/gråsvart. Disse får man i ca tre meters legder,ca, og de kan eventuellt splittes opp med kniv og tres over jernet/kanten og surres med isolasjonsbånd eller tynn hyssing. Varianten til 10-12 mm rør har utvendig diameter ca 50 mm, og jeg har brukt en slik på garasjeveggen for å skåne bildøra når frue og barn skal ut / inn... Fungerer upåklagelig der...

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar! Under veis søkte jeg litt rundt vha. google og endte tilbake i en tidligere diskusjon her. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=25913&st=20

 

Tror jeg skal gjøre noe ala det Skipper Worse nevnte der.

<snip>Jeg valgte i stedet å kjøpe et antall (husker ikke hvor mange) Biltema-fendere (25-003), som jeg stripset fast i utriggerne med korte mellomrom. Da er det i alle fall mye mere å fjære på når vi først tar borti på inn- eller utgående. (Både i storm og stille er det så mye å gå på pluss så stramme fortøyninger at hun sjelden er borti fendrene)

 

Siden båten ikke er stor/tung, kan jeg da bruke veldig billige greier.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

tjeh:

Har stripset fast noen lengder fenderlister til aluminiumsutriggerne som du avbildet. De bygger lite i båsen og gir litt mer slingringsmon ved tillegging enn ved bruk av fendere. Med stramme fortøyninger og fenderlister blir det heller ingen rubbing av fribordet etter fendergnissing.

Link to post
Share on other sites

Hageslanger kan surres rundt utliggerene. Selv brukte jeg en gammel fenderlist som jeg skrudde fast i treverket og stripset fast på jernet.

 

Ellers har jeg festet to gamle trosser som jeg la i kryss innerst i båsen slik at baugen stoppet i "krysset" før baugen nådde innerveggen av båsen. Trossene hjelper også til å midtstille baugen under vanskelig tillegging. Jeg har likevel en stor fender festet midt på innerveggen da trossene ikke klarer holde igjen hvis farten likevel er for stor.

 

Dermed hadde jeg ikke bruk for fendring innerst.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...