Jump to content

Hvor mange km går en båtmotor i timen?


reisa_mann

Recommended Posts

er det noen som vet hvor mange km en båtmotor går i timen? lastebilkran regner dem 5 mil i timen. min motor er gått 25000 timer. hvor mange km blir det da?

 

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig timer.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Tja, det sies at en båtmotor går i oppoverbakke hele tiden.

Eventuelt kan du kanskje vurdere det slik: Om du går for full spiker hele tiden vil det vel omtrent si det samme som at du kjører bilen med full spiker hele tide, ca. 200km/t. Om du nøyer deg med halv fart så blir det halvparten ca 100 km/t.

25000 timer blir da enten 500000km eller 250000km.

 

--

Redigert noen skriveleifer.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg forsto dette var det vel for å sammenligne slitasje i henhold til kjørelengde på bil, og da blir det vel OK67 som har det mest fornuftige svaret her...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tja, det sies at en båtmotor går i oppoverbakke hele tiden.

Eventuelt kan du kanskje vurdere det slik: Om du går for full spiker hele tiden vil det vel omtrent si det samme som at du kjører bilen med full spiker hele tide, ca. 200km/t. Om du nøyer deg med halv fart så blir det halvparten ca 100 km/t.

25000 timer blir da enten 500000km eller 250000km.

 

--

Tror det blir 2,5 millioner km.?

Link to post
Share on other sites

Så som en kjapp tommelfingerregel, kan man regne 100K Km pr 1K timer..?

 

Høres ikke helt på bærtur ut.. En traktor som har gått 5000 timer er godt brukt og krever vedlikehold, men den er ikke død ennå.. Samme med en Pug 605 2,1Tdi som har gått 500K..

Redigert av Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Så som en kjapp tommelfingerregel, kan man regne 100K Km pr 1K timer..?

 

Høres ikke helt på bærtur ut.. En traktor som har gått 5000 timer er godt brukt og krever vedlikehold, men den er ikke død ennå.. Samme med en Pug 605 2,1Tdi som har gått 500K..

En motor som går med belastning lever også lenger enn en som går uten belastning. En bilmotor går "uten" belastning neste hele livet sitt. Bare se på hvor mye lenger en drosjemotor varer i forhold til en som kjører 8000km i året.

Link to post
Share on other sites

En drosjemotor blir heller "aldri" kald. Noe som har en del å si for levetiden..

 

Hva vil dere her på forumet si er en levetid på en båtmotor? 2500timer? 5000timer 10000timer?

 

Kanskje det som skulle måles var hvor mange KWt som er levert totalt? Siden flatt jern og fullt effektuttak sliter mere på motoren enn lavt..

 

Har ikke timeteller på Marna'n min desverre..

Redigert av Belgarath (see edit history)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo an på motoren, og bruken, osv.

 

Min seiler har nå 2500 timer på en Yanmar 4Jh3E 56 HK ingen turbo eller andre opptrykkte greier på motoren.

Hvis jeg skal tippe så er nok 50% av disse timene strømlading ved 1200-1500 rpm.(liten belastning på motor)

resten er kjøring, eller motorseiling.

Den får sitt vedlikehold, ved skifte av olje og filter.

Og den antar jeg vil gå 10000timer uten store problem.

-----------------

En hjelpemotor i en større fiskebåt eller noe i den duren, går glatt 70000 timer før man tenker på overhaling.(denne har jevn belastning)

---------------

i en Motorbåt/cabin cruser blir nok slitasjen større, fordi belastningene er større. bruken hardere. osv.

Men hvis de passer på dem så går de nok fint 5000 timer. Vil jeg tro.

og det være seg enten Volvo eller Yanmar, eller andre kurante merker.

 

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tja.... En marinediesel for yrkesbruk er nok også designet for flere timer enn en marinemotor for fritidsbruk... Liksom sammenligne Caterpillar, Scania marine og MAN marine med Volvo D3... (Volvo lager selvfølgelig gode motorer for yrkesbruk også) -Tror det er vanskelig å lage noen tommelfingerregel her som kan være vettugt. Men det er klart at begrepet timetall er vanskelig å få en innsikt i hva innbærer for folk som stort sett tidligere har forholdt seg til kilometerstand på bil..... - Og ofte er det vel ikke timetall som knekker disse, men heller aldringsfeil, f.eks tæring i kjølevannssystem som blir for kostbare å reparere på en gammel "sliter"

 

50km/t i bruksregning på lastebilkran - altså 1 times bruk pr. 50 kjørte kilometer - er det slik det skal regnes?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

En hjelpemotor i en større fiskebåt eller noe i den duren, går glatt 70000 timer før man tenker på overhaling.(denne har jevn belastning

 

70000 timar høyrest mykje ut. Det er nærmare 8 års kontinuerleg drift.

 

 

et lite regnestykke.... 70000 timer / 24 timer pr døgn/ 365 dager pr år = 8 år uten stopp......ikke oljeskift, ikke noen form for service..... høres mye ut ja..........

 

kjenner en som har en sabb som er ruslet ca 15000 timer, godt vedlikeholt og pent behandlet, den tikker som en klokke enda....men så er det også en tungbygd motor av den gamle sorten....

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge går en hjelpemotor til F.eks generatordrift eller kjøling i en tråler for overhaling? (Den må jo selvsagt ha service...........)

 

Sea-tek sine høyytelsesdiesler for snøggkjøring og s.k patruljebåter er oppgitt til å ha en TBO (Time before overhaul) på 1000 til 3000 timer - avhengig av modell - har jeg sett...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ofte slik at motoren fortsatt er i orden når bilen kondemneres.

eller gjelder det bare japsebiler?

:rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, jeg har ennå til gode å ha en bil hvor motoren går til H.. Grunnen til at asiatiske biler blir lempa med gode motorer er fordi karosseriet forsvinner uforholdsmessig fort.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

er det noen som vet hvor mange km en båtmotor går i timen? lastebilkran regner dem 5 mil i timen. min motor er gått 25000 timer. hvor mange km blir det da?

 

Som generell regel er vel ca 50 km/t gjennomsnittshastigheten for en vanlig personbil, (som ikke kjører på Autobahn i Tyskland til daglig). Dette vil da bli 1250000 km. Men hvilken motor har du som har gått såpass mange timer ?? Gammel ? Båttype ?

Link to post
Share on other sites

Kan nevne vedlikeholdsintervaller på en hjelpemotor til generatordrift.

 

ManB&W 1500KW 8Syl. 720 o/min

 

500-timer.

Vaske sentrifugalfilter på olje

Vaske diesel filter

Vaske avlufter filter fra veiva.

 

2000-timer

Skjekke fuel injector

Skjekke ventilklaringer

+ 500 timers routine

 

8000-timer

Skjekke/overhale Brennstoffpumper

+2000timer og 500-timers routine

 

12000

Overhale/skjekke turbo

 

16000-timer

Stempeltrekk + foringsstrekk.

 

Oljeprøver blir tatt gjevnlig og sendt inn for analyse.

Påfylling av olje etter sjekk av peilepinne.

 

Disse motorene står jo å går hele tiden. En båtmotor til fritidsbåt bruk har jo egentlig det motsatte problem for å kalle det det. Den står jo for det meste stille. Regner du over ett helt år hvor mange timer en fritidsbåtmotor går i gjennomsnitt blir dette veldig lite.

 

Si at du tar en tur til Son og du går fra Oslo. Ca 25Nm. Går du med 12.5 knop bruker du da 2-timer. Tar du denne turen 20 ganger om sommeren. tur retur 4 timers effektiv gange. 4*20= 80-timers effektiv gange på motoren. Klarer du 80 timers effektiv gange i løpet av sommeren??. Tror problemet til en marinemotor er at den står seg i hjel.

Link to post
Share on other sites

-----------------

En hjelpemotor i en større fiskebåt eller noe i den duren, går glatt 70000 timer før man tenker på overhaling.(denne har jevn belastning)

---------------

 

et lite regnestykke.... 70000 timer / 24 timer pr døgn/ 365 dager pr år = 8 år uten stopp......ikke oljeskift, ikke noen form for service..... høres mye ut ja..........

Nå har det riktignok hendt flere ganger tidligere at jeg har blitt mistnekt for å være blind, men denne gangen må jeg bare spørre hvor du tar dette i fra at det ikke er noen form for service eller oljeskift i løpet av disse 70000 timene. Så vidt jeg kan se så står det ikke noe om dette i innlegget til careka.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan nevne vedlikeholdsintervaller på en hjelpemotor til generatordrift.

 

ManB&W 1500KW 8Syl. 720 o/min

 

Til maskinisten_32!

Vet nå ikke hvor relevant denne sammenligningen blir med dagens båtmotorer i denne sammenheng.

Du kommer her med en motor på 1500 KW v/ 720 omdr!!!

 

Hva er du ønsker å illustrere her!!! :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Nå må vi slutte med at alle motorer går i denne konstante oppoverbakken! Det gjelder en del motorer, ja, men slett ikke alle.

 

Selv går min motor størstedelen av tiden i ca. 1200 omdreininger (5 knop), en del av tiden i 3000-4500 omdreininger (20-30 knop), og kanskje 1-2% av tiden på full guffe (oppoverbakken?) som er ca 6200 omdreininger. I tillegg til tomgangskjøring på 700 omdreininger.

Motoren er en 2002 modell Suzuki DF140, 4 takter på godt 2 liter, 4 sylindre bensinmotor, altså en middels litereffekt.

 

Jeg kjører ca. 100 timer i året, og regner at mitt kjøremønster i allefall ikke er tøffere enn en bil som går i snittfart på 100 km/t. Dette gjør at jeg regner tilsvarende 10.000 km i året for en bilmotor.

 

Og en moderne japansk bilmotor (tilsvarende teknologi som min Suzuki DF 140) går glatt 250-300.000 km med godt stell. Min båt er da gått '50.000 km' på 5 år, og jeg tror og håper at den går 20-25 år til - PROBLEMFRITT :smiley: (Og siden jeg har Suzuki trenger jeg heller ikke tenke på å bytte registerreim, den har kjededrift).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...