Jump to content

Hvor mange km går en båtmotor i timen?

reisa_mann

Recommended Posts

Hei!

Litt synsing, men timetelleren min (VP MD40) virker til å være kalibrert til å telle 1 klokketime = 1 driftstime v. 2400 rpm. Har jeg mindre fart bruker den lengre tid på å telle 1 time, øker jeg til marsjfart, 3300 rpm, går driftstimen unna på 45-50 min! Hvis motoren hadde sittet i en bil tror jeg at farten hadde vært ca. 80-90 km/t ved 2400 rpm. Det stemmer vel også med anbefalt oljeskift på 200 timer, tilsvarer 16.000 km. Regner med at dette gjelder de fleste timetellere, er kalibrert etter et visst turtall, ikke fullt pådrag. Er i hvertfall slik på traktorer :wink:

Mvh: Sindre

P.S: Imorgen går turen til Florida, da blir det vel en "airboat ride", og noen :drink:

Skjønner vel heller ikke hensikten og hva som egentlig ønskes belyst med denne tråden.

2 ellers like marinemotorer som har samme timeantall, har jo svært sannsynlig vært belastet og brukt på helt forskjellige måter.

Det nærmeste man kommer en slik sammenligning er jo hvis de står i en og samme båt (dobbeltinstallasjon)

Timeantallet er jo bare et av mange parameter for en motor. Vedlikehold, bruksmønster, serviceintervaller er jo det som virkelig avgjør livslengden på en motor.

Satt på spissen behøver ikke den ene motoren å ha vært i gang i det hele tatt. Nok at tenningen/ timetelleren har vært aktivisert da det oftest er klokketimer som telles på dagens motorer!

Å konvertere dette til km/t blir jo helt håplaust!

Det samme gjelder også i stor grad for bilmotorer, ingen har hatt det samme livsløpet og oppnådd speedometerstand

avhenger av så mye. Altfor mye til at denne problemstillingen kan gi "forståsegpåbare" og fornuftige svar! :confused:

Til maskinisten_32!

Vet nå ikke hvor relevant denne sammenligningen blir med dagens båtmotorer i denne sammenheng.

Du kommer her med en motor på 1500 KW v/ 720 omdr!!!

Hva er du ønsker å illustrere her!!! :confused::confused:

Vel... Han svarte vel bare på et spørsmål som jeg stilte lenger oppe om hva han visste om... Førsøkte vel ikke å belyse noe annet enn fakta om akkurat denne motoren.... :smiley:

Edit; -Forøvrig er jeg helt enig i innlegg #27 :yesnod:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...