Jump to content

Har jeg solgt en Scand CC 24 eller Ancas Queen?


juol

Recommended Posts

Det er vel strengt tatt ikke så store forskjeller på selve båten, men tidspunktet den ble laget på og av hvilken produsent. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Advokat sak, hørtes kjedelig ut.

 

Sjekk linken som Gladiator har lagt ut, som du ser har støpeformene til Ancas Queen vært eid av ulike produsenter opp gjennom tiden og båten har blitt produsert under ulike navn. Så hva som er rett fabrikat på din avhenger av når den ble bygd. Ancas Queen ble produsert på 60 tallet og Scand sin versjon siste del av 70 tallet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg juol ! Hadde jeg møtt båten utpå ville jeg nok tenk der kommer en Ancas.... Lykke til !

 

:smiley:

Det er jo greit, da. Men det er sikkert ikke det som er advokatmaten her. Han du solgte til kan da ikke være så opphengt i navnet Scand at han går til sak hvis det viser seg at det var Selco som hadde formene da din båt ble laget? :confused: Da må det jo være alderen på båten det dreier seg om, og det er behørig gått igjennom i tidligere nevnte tråd...

Men som også nevnt tidligere...om din kjøper var fornøyd med båten til den prisen h*n ga, så skjønner jeg ikke problemet helt ......

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:Men som også nevnt tidligere...om din kjøper var fornøyd med båten til den prisen h*n ga, så skjønner jeg ikke problemet helt ......

 

 

Nå kjenner ikke jeg til hvor gammel den omtalte båten er eller om den er en Ancas eller Scand. Men gitt at den faktisk er en Ancas Queen er den sansynligvis 10-12 år eldre enn en tilsvarende Scand 24 CC. Jeg antar at kjøper la både alder og "Scand" navnet til grunn når han gjorde sin vurdering om hva den er verd og hvor mye han var villig til å betale for den.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Å ja...om det er så mye på båt og motor så stiller det seg noe anderledes....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noterte meg også det og antar at dette er de to partene i en disputt. Enn så lenge har det utartet seg greit men selv synes jeg det er litt uheldig om to parter i en konflikt kjører sin sak i samme forum.

 

Men som sagt så har vi ikke sett noe ufint så langt så greit nok.

 

Kan du/dere ikke bare kontakte Scand boats og se om de vil vedkjenne seg båten. Han burde lett vurdere dette og hans svar skulle veie så tungt at dere kan enes om at det gjøres gjeldende. Så blir resten evt en diskusjon om avkorting i pris dersom det skulle vise seg at båten er eldre ann antatt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg enig i, også burde dere gjøre dette uten advokater, da det jeg vet om advokatsalær ikke er fordelaktig for noen av dere. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette i utgangspunktet er en og samme båt produsert av forskjellige produsenter så har det vel ikke så mye å si. En Draco produsert av Draco eller av Windy er vel like mye en Draco. Eller for den saks skyld, min båt ble produsert i fra 88 og frem til 98. Min er fra 89 og er et meget flott eksemplar, har sett 95 modeller som ser ut som sarv i forhold. Jeg vil mye heller ha en gammel og godt vedlikeholdt båt enn en nyere nedsarvet. Det viktigste er vel at båten er fin. Om båten er 5 år eldre enn hva selger har opplyst har nok ikke noen betydning på pris på en så gammel båt. Selger kan jo faktisk ha eiet og solgt båten uten å vite at den er eldre enn antatt. Som kjøper skal man vel også undersøke litt på egenhånd og ikke stole fullt og helt på selgers opplysninger.

Link to post
Share on other sites

Som kjøper skal man vel også undersøke litt på egenhånd og ikke stole fullt og helt på selgers opplysninger.

 

Der er jeg ikke enig.... Hvis selger sier et årstall, må en regne med det stemmer. Dersom han sier han er usikker, blir det noe helt annet.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Aner ikke om dette stemmer, men Dykkerens tråd ble startet i august ifjor.

 

Se det ja den ene av disse er noen månder gammel. Selv så jeg ikke det og tok såledels det som en selvfølge at dette var samme sak. Når det er sagt er det fremdeles mye mulig at det er akkuratt det, samme sak altså .

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

juol burde jo kunne bekrefte, eller avkrefte dette greit. Bilder av båten i den andre tråden vil vel si nok om dette?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Noterte meg også det og antar at dette er de to partene i en disputt. Enn så lenge har det utartet seg greit men selv synes jeg det er litt uheldig om to parter i en konflikt kjører sin sak i samme forum.

 

Men som sagt så har vi ikke sett noe ufint så langt så greit nok.

Det er bedre at de kjører saken her på forumet og kutter ut advokaten, de sparer penger som kan brukes til båtutstyr osv. Her på forumet får de tross alt en rettferdig dom som ikke koster penger.

 

Betyr det så mye om den båten heter scand eller noe i den duren, båten forandrer jo ikke utseende om man setter på den et annet navn (eller tar jeg feil ?

Link to post
Share on other sites

Med stor overraskelse oppdaget jeg nå at min gamle båt er i dette forumet. Så dere har rett i deres antagelser.

Jeg har solgt denne båten som en scand 79 mod, noe som jeg selv også kjøpte, og tre eiere før meg har også hatt en Scand 79 mod (har sjekket dette med tidligere eiere)

Jeg har tapt penger på denne båten jeg gav 90 tusen for den og solgte med tap 79 tusen, etter to års eierforhold.

Link to post
Share on other sites

Hei Joul, alltid trist når noe slikt skjer i forbindelse med et salg. Ikke minst når en har handlet i god tro. Antar du alt her lest tråden til kjøper. De som kjenner båt typen godt går langt i å antyde at dette er en Selco fra slutten av 60 tallet og ikke en Scand fra 79.

 

Er det ikke mulighet å komme til en enighet med kjøper. Om båten er i bra stand så er ikke 79.000,- ufin pris selv om den er noe eldre enn antatt.

 

Uansett så kan en ha forståelse for at kjøper føler seg litt snytt som har fått en 10 år eldre båt enn antatt.

 

NB!! Forutsetter nå at det er riktig som antydet av andre her inne at det er en Selco.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Se det ja. :smiley:

 

Om båten er i like god stand som bilder i annen tråd later til å vise, og om motor er i god stand, så er vel ikke 79 000,- en så aller verst pris for en fin båt?

At den er noe eldre enn først antatt er jo greit, men det tyder jo også på at den er meget godt ivaretatt. :yesnod:

Kan dere ikke møtes på pubben en lørdagskveld hvor selger betaler hele kvelden for kjøper, så er den saken ute av verden? :cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Juol, nå som det er sansynliggjort at du har solgt "feil båt" er det kanskje på tide å snu seg til han som solgte deg båten.

Om du kan dokumentere eller sansynliggjøre at du har tapt penger fordi du ikke har fått det produktet du mente du kjøpte så kan vel du gå til den som solgte deg båten og kreve litt der?? Siden du ikke har hatt båten i mer enn to år anser jeg det som rimelig at den som solgte deg båten betaler ditt tap.

Link to post
Share on other sites

Oppfatter saken dithen at båten ble kjøpt for 90k og solgt for 79k og i begge tilfellene trodde de involverte at det var en 79 modell Scand. Og de 3 foregående eiere har også trodd at dette var en 79 Scand. Således vil jeg tro at Juol handlet i god tro da han solgte den men samtidig er det lett å skjønne at kjøper nå føler seg lurt.

Hadde jeg vært kjøper så hadde jeg nok ikke vært fornøyd med dette og ville nok prøvd å få reduksjon i pris eller hevet kjøpet. Hva Juol har krav på av den han har kjøpt båten av har jeg ikke anelse om men hadde jeg vært Juol ville jeg avlagt ham et besøk og luftet saken. Det beste er helt klart å løse konflikten uten å involvere advokat for tungt.

Hva med å få båtens verdi vurdert av en takstmann og så gå løpet videre derifra ? Er den verdt mindre enn 79k kan beløpet deles i to, og syntes takstmannen den er mere verdt så er det bare å utveksle en skål i passende fludium for anledningen . Uansett,den ikke være så mye mindre verdt enn 79k uansett,den ser jo grei ut på bilder ihvertfall.

Det skulle jo vært litt interessant å vite hva som har hendt siden dykkeren har begynt å grave i ting og tang på denne båten.

Link to post
Share on other sites

gjør som vikers sier. noen pils på byen, men la kjøper betale regningen

 

Betalte han ikke mer en 79 får den flotte båten som er vert mye mer :eek: jeg hadde gitt deg 130 :smiley:

 

Slapp av han kommer ingen vei, kjøper har en plikt til å sjekke ting og tang før han kjøper :wink: Hvordan skal man klare å dokunentere at båten er så mye eldre en anntatt og hva så. Man får ikke noe båt til under 80 som ser så bra ut.

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...