Jump to content

Har jeg solgt en Scand CC 24 eller Ancas Queen?


juol

Recommended Posts

Jeg forstår ikke at noen gidder å involvere advokat for en så liten sak, sammenliknet med hva et advokat opererer med i salær, så er jeg overbevist om at begge parter taper på dette. Hva er det egentlig den nye eieren vil? Jeg har forståelse for at han er irritert over å ha kjøpt en båt som viser seg å være ti år eldre enn opplyst om, men forstår fortsatt ikke hensikten med å involvere advokat i en slik sak. Er det bare at han angrer på kjøpet og egentlig har lyst på en annen båt, eller kanskje har han en kamerat som er advokat? Det kan da umulig være snakk om noen store beløp i økonomisk kompensasjon uansett?? Kanskje en sak som hadde vært interessant å tatt opp i forliksrådet?

Link to post

Har ikke lest denne tråden før nå.

Vil si jeg synes dette er smålig samtidig som jeg vil kalle det å skyte spurv med kanoner.

Hadde jo vært interessant å vite hva kjøper krever her da...

 

Det kunne rent hypotetisk hatt noe å si hvem som er produsent, hvis det var snakk om at f. eks en produsent slurvet mer enn andre. Nå er det så vidt jeg vet ikke slik i dette tilfellet.

Personlig kjenner jeg ikke så mye til Ancas, men de to andre har vel bygget et meget solid rennome gjennom tiden. og jeg har ikke inntrykk av at Ancas gjorde dårlig jobb heller.

 

I tillegg snakker vi her om uansett snart 30 år gammel båt og da er det bare standen det fortsatt står på. Og det er jo allerede nevnt...

 

Kanskje selger og kjøper burde bli enige om noe.

Å blande inn advokater :confused: Da har man for mye penger og kjeder seg for mye.

at selger kan gå til tidligere eier to år etterpå og kreve refusjon :nonod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
:flag: Jeg vil bare si hvis motor er ok og båten ok så er det i hvertfall ikke noe galt om prisen.Men klart att kjøper er skuffet.Det hadde jeg også hvert på grunn av ikke riktig alder.Men dere blir nok enig etter hvert bare ikke bli forbanett så ordner det seg innen rimlighetens grenser.MvhBjørn :cheers:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

En fortvilet situasjon for begge parter dette her. Leit å komme uforvarende opp i en slik suppe.

Men:

Jeg hadde i alle fall reagert om jeg var kjøper og hadde nok kontaktet selger for å komme fram til en minnelig løsning.

10 år i differanse er mye, selv om båten uansett er gammel. Synes faktisk det er så mye at jeg ikke synes heving av kjøpet er urimelig om kjøper ønsker det. Og hadde selger vært vrang hadde jeg også blitt det.

 

Hadde jeg vært selger hadde jeg reagert mot den jeg kjøpte båten av for 2 år siden og fremmet krav på det jeg eventuelt hadde tapt på at båten plutselig ble 10 år eldre.

 

Greit at vi snakker båt og ikke bil her, men det får nå være grenser for avvik.

Link to post
joda, men hvis ingen SER at båten er 10 år eldre enn antatt, og den var et ok kjøp, om den het Scand eller Selco er vel ikke interessant, båten er den samme, og hvis 3 eiere har hatt en Scand 24 CC, så kan vel også eier kalle det en scand, det er jo samme båt...

 

Mener du å si at dersom jeg hadde solgt deg en båt og oppga feil årsmodell på denne og du senere fant ut at din nyinnkjøpte DC fra 1990 egentlig var en 1980 modell så hadde du synes at det var OK. :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Kjøper forlanger 50.000 da motor havarerte 4 mnd. etter salget, dette skal visstnok være en kompensasjon på motorhavari og type/alder på båten.

Jeg har tilbudt og heve kjøpet, og ønsker båten tilbake i samme stand som han fikk den i.

Det viser seg at kjøper i senere tid har oppgradert båten noe (nytt toalett, støm). Han ønsker at denne saken skal opp i forliksrådet.

Det er hyggelig og se at dere engasjerer dere i denne saken, godt og få luftet temaet :crazy:

Håper snart på en :cheers:

Link to post
Motoren som sitter i (og skulle være originalmotoren) er en AQ 115B/100B

Motornummer 5591/128994 i følge skilt på motorblokken.

 

......

 

 

AQ100 ble levert med det viste instrumentpanelet fra 1962,

AQ115 forekommer først i lista til VP fra 1973, og da med annet instrumentpanel.

Dette var sikkert ikke mye hjelp, men her kan du gå inn og sjekke ut fra motorens serienummer:Volvo Penta

 

Ut i fra disse innleggene i den andre tråden, så virker det jo som motoren i alle fall er nærmere 79....

Hva var det som havarerte?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Her er en tilsvarende den du solgte. Ser ut som både Scand og Ancas har lufting på siden, uansett er det noe som lett kan ettermonteres.

Men alt tyder på at den du solgte tilsvarer den på linken, en 1969 modell Ancas Queen 24

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=4

 

Ikke sant... Ligner mye og koster 20 000,- mer. :wink:

79 000,- var et godt kjøp tror jeg...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Kjøper forlanger 50.000 da motor havarerte 4 mnd. etter salget, dette skal visstnok være en kompensasjon på motorhavari og type/alder på båten.

Det er klart at det er surt når en motor havarerer, men noen garanti på at en 30 år gammel motor skal svive og gå i det uendelige, kan man selvfølgelig ikke gi. Noe annet hadde det vært hvis motoren havarerte etter 2 timer. Men 4 måneder? Motoren startet og gikk når båten ble overlevert og fraktet til kjøpers hjemmehavn, det får være bra.

 

Da står vi igjen med krav om 50.000 i kompensasjon fordi båten er eldre enn antatt. Det betyr en salgssum på 29.000,- eller 69% prisavslag. Det er vel litt drøyt, uansett hvor lurt kjøper føler seg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Dykkeren får en B20 motor for en rimelig penge, han har gjort et greit kjøp på båten - og juol spanderer en runde øl på pubben. Det burde være en ok løsning på dette. Advokater, forliksråd og annet ræl er bare tråkiga gatan, og skaper ikke båtfølelse - ta heller en ankerdram. :cheers: Det er jo selvfølgelig leit når slikt skjer, men som det blir sagt så er det jo ikke unormalt at en 30 år gammel motor gir opp - da er det sikkert greit å få på plass en litt nyere uansett. Godt at det skjedde nå, og ikke midtfjords til sommeren.

Håper dere kan ta noen råd herfra og bli enige...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Er så enig med deg vikers.

 

Men de to kan jo ikke bli enige så lenge kjøper krever penger tilbake. Kjøper burde trekke kravet og heller få fatt i en brukt motor til rundt 6000 kr. slik at han kan nyte våren og sommeren i en fin "gammal" skute. Dette blir bra skal du se, kjøper kan til å me selge med fortjeneste. ps.Som kjøper av båt burde man skjønne at ting ryker og går i stykker ( det er surt, men slik er det bare ) Båt er båt, man vet aldrig !!!

Link to post

Kjøper mener tydeligvis (?) at 29.000 skulle vært riktig kjøpspris, og hvis ikke selger aksepterer det så vil han ta saken til Forliksrådet? Ja da hadde nå i hvertfall jeg stilt opp i Forliksrådet og tatt sjansen på at det gikk bra (bedre enn det) - hva kan man tape på det? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hadde en tilsvarene sak for noen år siden der motoren (vp b20) røk 2 mnd. etter jeg solgte den, ble truet med advokat og det som være var :headbang: . Jeg kontaktet Forbrukerrådet siden jeg hadde brukt deres std. kontrakt og de sa at jeg som selger sto sterkes siden kjøper hadde skrevet under på at båten var besiktet og prøvekjørt. Kontaktet kjøper og fortalte dette og pipa fikk en annen låt. En lang historie kort: jeg og kjøper ble enig, jeg dro fra Oslo til Vestfold sammen med en motorkyndig, viste seg at det bare var toppakningen, vi reparerte motoren samme dag, jeg betalte delene av egen fri vilje pga. dårlig samvittighet siden motoren røk etter så kort tid. Jeg og kjøper tok hverandre i hendene, jeg dro hjem, har aldri hørt noe siden :smiley:

Link to post

Jeg spurte litt lengre opp hva som havarerte, men det vet vi ikke? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Mener du å si at dersom jeg hadde solgt deg en båt og oppga feil årsmodell på denne og du senere fant ut at din nyinnkjøpte DC fra 1990 egentlig var en 1980 modell så hadde du synes at det var OK. :confused:

 

 

selv om du syntes det hørtes rart ut så sier jeg :JA, båten er kliss lik og i kjempegod stand, og attpåtil gjorde kjøper et godt kjøp, jeg ser ikke problemet her jeg, hadde det vært dyrt fordi det var en Ancas er saken en annen, men er båten solgt til en god pris, om den heter scand eller ancas er jo ikke så nøye så lenge båten er den samme, motoren er et annet tema, men siden prisen er SÅ god er det ikke noe å klage på der heller, ville gjort dette på en så enkel måte som å informere selger om hva som var problemet, og spørre han hva dere kunne gjøre med det, da er 99% greie og ordner opp på en fin måte uten noe mer tull, når advokaten kommer, blir det bare krangling i det uendelige, og med en slik båt, kommer salærene opp i mer enn båtens verdi til slutt...

Redigert av Selleri (see edit history)
Link to post
:discuss: Så mye bråk,ta og spleis med motor til ham da.Blir ikke mye utgifter dette bare flytte over marineseringen en så motor får du meget billig.Setter i en ny på dagen bare du har utstyr til og løfte ut motoren.Og en ting til folk som kjøper gammelt må regne med og skru hvis ikke kjøp nytt.Mvh Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...