Jump to content

Høyde på badeplattform


index

Recommended Posts

Holder på med å planlegge badeplattform til båten, og da lurer jeg litt på hva som er "normal" høyde over vannlinjen på denne? Ser for meg rundt 20 cm som relativt normalt? Jeg har en stor flaps under der plattformen skal komme, så båten setter seg ikke noe videre på marsjfart. Kanskje rundt 5cm. Så den kunne kanskje ha vært ennå lavere? Hvilken høyde har dere andre, og hva er mest praktisk i bruk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hos meg er badplattformen montert ca. 20 cm over vannlinjen, synes det er for høyt både praktisk og estetisk. Men det er vel hvor mye båten setter seg + den estetiske/praktiske som bestemer høyden.Hos meg er det at ankervinsj kassen kommer så høyt at gummibåten suber når den henger i davitene, så jeg vurdere å senke plattformen eller kjøpe mindre ankervinsj kasse :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal anker hengende i rulle bak på plattformen, så tenk også på høyden i forhold til at ankeret ikke subber i vannet slik at vannet slår opp eller inn bak.

En bekjent sliter med en skikkelig fontene bak akterspeilet, som blir spylt opp av et engbo-anker som ligger akkurat i vannskorpa ved marsjfart. Denne lager også en fin spraydusj med saltvann som suges inn i båten når kalesjen er oppe og kun er åpnet bak.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen planer om ankerwinch, så det skulle ikke være noe problem. Og sjøen er stort sett kald her vestpå, så jeg bader heller ikke i utide :blush: . Men hovedhensikten med plattformen er å få en plass å gjøre av jolla mellom turene, slik at jeg slipper å dra den hjem i garasjen hver gang! Når jolla veier over 40 kg medfører det at den blir relativt lite brukt, og tilbringer mye tid hjemme i garasjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har vel en Viksund med depl.skrog etter det jeg husker, altså ingen halvplaner. Plattformen bør ikke stå for høyt, men tilpasses litt etter skroghøyde akter. Litt vanskelig å si noe eksakt, men rundt ca. 15-20 cm. ville jeg prøvd. Lag en mal og prøv deg litt frem. Få den i alle fall ikke for høy slik at du kan skade deg hvis du faller ned i vannet :nonod::wink:

 

Cirkeline

Redigert av Cirkeline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...