Jump to content

Hvor kan man kjøpe ferdig produserte wire for bonding?


ovelaur

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i dag laget bonding mellom drev, drevplate og svinghjulshus. I dag har jeg brukt vanlig 6mm^2 fortinnet jordingskabel med vanlig fortinnede kobber-kabelsko i endene. Grunnen til denne bondingen er at jeg holder på å innstallere en zink-monitor fra Electromarine AS. Tiden vil nå vise om dette er brukende. Men jeg kunne tenkt meg å få laget bonding av rustfri wire med ferdige kabelsko på endene. De plassene jeg har kontaktet har bare svære kabelsko, men på min gamle Yamaha F40 påhengs var det slik bonding mellom påhengs og hekkplate. Disse var rustfri wire, og hadde kabelsko med 4mm hull (jeg trenger 5mm, 6mm og 10mm).

 

Et problem er kanskje ledningsevnen i den rustfri wiren. Det har jeg ikke regnet på. Kanskje noen som har noen tips om dette.

 

Er det noen som vet om hvor jeg kan bestille dette? Electromarine besvarer ikke mine forespørsler på email lenger. Og på telefon er det heller ikke lett å få svar. Jeg tolker dette egentlig som at de har vanvittig mye å gjøre, men det hjelper uansett ikke meg.

Link to post
Share on other sites

På jobb bruker vi konsekvent syrefast silkewire til slik jording. Terminert i endene med uisolerte kabelsko. Dette fungerer utmerket. Regner med du kan få kjøpt silkewire i den lokale jernvarehandelen. Så da er det jo bare å velge og vrake i lengder og dimensjoner. Slenger du en krympestrømpe rundt wirene i tillegg blir det jo skikelig "profft"...

Link to post
Share on other sites

På jobb bruker vi konsekvent syrefast silkewire til slik jording. Terminert i endene med uisolerte kabelsko. Dette fungerer utmerket. Regner med du kan få kjøpt silkewire i den lokale jernvarehandelen. Så da er det jo bare å velge og vrake i lengder og dimensjoner. Slenger du en krympestrømpe rundt wirene i tillegg blir det jo skikelig "profft"...

Tenkte også på silkewire. Det er lett å få tak i. Men hva med kabelsko i rustfritt? Kabelsko av kobber med fornikling blir jo irret noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...