Jump to content

Forslag til Sports/day cruiser


Rolf

Recommended Posts

Har en kamerat som etterhvert har skaffet seg en del erfaring fra båtliv i lånt båt men som nå vurderer å handle egen skute. Flg kriterier for valg av båt legges til grunn:

 

- Ganske nytt, ikke mer enn maks 4 år.

- Pris: Opptil 800.000

- Størrelse 26-28 fot

- God overnattingsplass for 2 voksne og 2 barn. Må være med stikklugar eller akterkabin.

- Godt utstyrt

- Halvplaner eller planer. Snekke er ikke aktuelt.

 

Jeg ser for meg at feks Scand 7800 Tropic/Nautic eller Nor Dan 780 kan passe til listen over.

Men vet at det er haugevis av spennende norske og utenlandske båter i denne klassen - kom med forslag...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Denne eller skulle jeg ha hatt plast hadde denne stått høyt i kurs. Hadde muligens tattt 34 foteren i samme serie

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Denne eller skulle jeg ha hatt plast hadde denne stått høyt i kurs.

 

Epoca'n er fin men for gammel og har vel heller ikke stikk køye? Commander'n er jo en kjempebåt men jeg skjønner ikke helt hvordan då får skviset den inn i Sports/day cruiser begrepet.... :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

"God overnattingsplass for 2 voksne og 2 barn"

 

Det er meg bekjent ingen typiske daycruisere som tilfredstiller dette kravet. En stikkabin inni under en eller annen plass er ikke å regne som "god overnattingsplass".

 

Jeg tror kanskje at en typisk norsk cabincruiser med AC fra sent åttitall eller tidlig nittitall kan være greiest. Vi har en del å velge i der. Skal det være helplaner begrenses utvalget en del. Men husk at det er ikke bare "god overnattingsplass" som er viktig. Jeg har hatt båter med knøttsmå toalettrom, lite stueplass, dårlig bysseløsning, lite kjøleskap, dårlig tilkomst for service, manglende luker til fortøyningsutsyr, elendige senger, ikke ståhøyde, umulig å bevege seg rundt på akterdekk og dollbord osv osv. Fellene er maaange! Men jeg har lært underveis. Båten jeg har er min 5. Og jeg er fornøyd med det aller meste. Vi er også 2 voksne og to barn som stadig er på tur i helger og ferie.

Link to post
Share on other sites

Hadde tilnærmet samme kriterier (noe mindre max grense, men den ble strukket....) for kjøp for ca 1,5 år siden. Kjøpte en 3 år gammel Scand 7800 Nautic. Har skrevet en del om den i erfaringsdatabasen.

 

Dersom grensen er 800' kan nok det finnes en grei båt ca 29 fot. Strekk grensen noe så får han en nyere Joda 290/Nor Star 290/ Marex/ Seaco 950. Mange alternativer, men kommer nok en del for salg utover våren. Men skal en få de fine eksemplarene nytter det ikke å stå med lua i hånda.....

Link to post
Share on other sites

- Ganske nytt, ikke mer enn maks 4 år.

- Pris: Opptil 800.000

- Størrelse 26-28 fot

- God overnattingsplass for 2 voksne og 2 barn. Må være med stikklugar eller akterkabin.

- Godt utstyrt

- Halvplaner eller planer. Snekke er ikke aktuelt.

Hva med en helt ny Skibsplast 685?

 

Denne er dog kun 24 fot, men har innvendig plass lik mange 26 fotere - f.eks. ståhøyde i kabin, stikkøye, separat toalettrom.

 

Veil. pris med Verado 225 hk = 653.000. Da gjør den 41 knop :cool: Kan også fås rimeligere med Verado 135 hk (31 knop).

Innen budsjettet får man masse utstyr, og altså en spell ny båt, hvorav 685 modellen faktisk kom så sent som i fjor...

 

Har Skibsplast selv, og kan anbefale både plassutnyttelse, praktiske detaljer og kvalitet på det aller sterkeste.

 

P.S. Tror denne båten står utstilt hos Gitmark i Lillesand (Rett ved E-18 senteret), jeg anbefaler å ta en titt.

Link to post
Share on other sites

Dersom kameraten din kan godta litt høy plysjfaktor og ikke har fobi mot bensinmotorer ligger er det et godt utvalg av amerikanske båter til meget bra priser på finn.no.

 

Har selv vært på utkikk etter noe lignende hva angår bruk og pris, men liker hverken plysj eller bensinmotor og endte opp med en Nimbus 31 Ultima 1992-modell. Min erfraring er at man enten får fire på alderen, romsligheten og komforten, eller på farten og jeg endte altså opp med en relativt "gammel" båt, men med en design som jeg selv mener er temmelig tidløs. Alder er dessuten en temmelig grov indikator på tilstanden til båten, har sett mange nydelig 80-modeller og temmelig slitte varianter som kun er et par år gamle.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg vil konvertere til seilbåt og har en Polar Explorer å selge. Den er 25fot, vet ikke om den har stikkøye. Velhold med problemfri BMW 180hk.

 

Edit: Båten ligger ikke for salg på nette (enda).

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg så selv på Scand Tropic da jeg skiftet båt i høst. Kjekk båt :yesnod: Ligger en fin en på finn. Sjekk her: Scand Tropic 2004 mod VP D4 kr 790.000,-.

 

Det eneste med denne er at det egentlig er en 25 foter + badeplattform og baugspyd. Den kan bli litt liten for lengre ferier for familie på 4. Om du går opp litt i størrelse og ned litt i fart får du mer plass for pengene.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Epoca er en flott båt - men den har ikke stikkøye under dekk. Jeg har noen bekjente som har en slik båt med KAD 43 - de er meget godt fornøyde med den.

 

800.000 og sengeplass til 4 er litt vanskelig. Det er rett og slett et hull i markedet her. Gode daycruisere str 23-25 fot koster 600-800', men de har sjelden stikkøye.

 

Aquador 23 DC har en liten stikkøye. Ta også en kikk på Aquador 26 DC - den har 4 sengeplasser - men budsjettet på 800.000 ryker desverre

Jeg vet om en Aquador 23 som ikke er til salgs - men eieren kan nok la seg overtale om prisen er rett.

 

Eldre båter som kan fungere bra - Scand Nautik var en av mine drømmebåter. Se også på eldre NorStar 290. Naboen i havna har en slik med KAD 43 - han er kjempefornøyd. Ligger ingen på Finn nå av den båten - de er nok ganske populære

 

Joda 290 er kanskje det heteste valget om jeg skal gi råd. Masse båt for pengene. En båt jeg virkelig liker - men jeg har aldri kjørt den selv. Har aldri sett de så lavt som 800.000 - men denne er meget godt utstyrt. Løp og kjøp :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig vil jeg anbefale den jeg har kjøpt Yamarin

 

Den er ny, koster fra 604.000,- er 7,56 lang, cabin og stikk køye, toalett, pantry ute med 4 takt outboard. Masse utstyr standard, slik som teak inne, på dekk, badeplattform, dekkslys, kjøleskap, vanntank, septik, kokeapp. vask, går 38-47 knop avhengig av motor. Smart kalesjeløsning, godt med stueplass.

Kan sitte 2 ved siden av hverandre på førerplass, stor u sofa, bord eller solseng, med trimflapp og ferdig stoffet.

 

Stille gående, firetakter med billigere service en diesel, cruiser i 31 knop for 1,1 liter pr.nm, med 250HK.

 

Løp å kjøp :wink:

Link to post
Share on other sites

Flere bra kandidater her.

Noen som har noen erfaringer med/kommentarer til Skarpnes 9100 og Bavaria 25?

Andre kandidater?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Skarpnes9100.

Knallfin layout, bra plass til 2 voksne og 2 barn (yngstemann er produsert i en slik :-) Lett planende, går fint i sjøen. Vi hadde fin fart i 2-2,5 meter høye bølger, dog medsjø.. Hvis du snakker fra 2003 og nyere er de fine. 1996 og eldre har enavstivningsfeil (som er lett å fikse) i innunderkabinen.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har vært borti nyere amerikanere, feks Sea Ray eller Maxum ?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv en 1997 modell Sea Ray 240 Sundancer i høst. Dette er en båt med skroglengde 24 fot men som i Norge oppgis til å være 26 fot total lengde. Kjekke båter :yesnod:

 

Jeg har ikke mye erfaringen med denne båten enda men mener selv jeg fikk mye båt for pengene. Båten min er nå snart 10 år gammel men den fikk en ny Steyr 246 diesel og Bravo3x i 2004. Den har noe forbedringspotensiale i forhold til norsk bruk men disse oppgraderer jeg nå, bla bytte av portapotti til WC med septik, åpne pulpitt forran, legge om landstrøm til 220V.

 

Ellers er det god plass i båten med romslig stikk kabin, ca 180cm takhøyde i kabin forran.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...