Jump to content

Drevolje


Tor_K

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et par spørsmål om drevolje.

 

Først noen fakta:

Drevet er OMC Cobra

Jeg skal skifte oljen, ikke etterfylle.

Jeg har fremdeles noe ny olje (OMC) igjen på en kanne, men ikke nok til å fylle drevet. Det står ingen spesifikasjoner på OMC-kanna, bare at det er drevolje. Jeg vet naturligvis at OMC ikke har eget raffineri, så det kan være hvilken som helst produsent. Leverandøren har ikke mer av denne oljen igjen på lager.

 

Giroljen som brukes på disse breddegrader har gjerne grunnspesifikasjoner  i henhold til API SAE 80-90 GL-5. Så vidt jeg forstår kan man til denne ”basissuppa” tilsette forskjellige saker (additiver) som gir oljen spesielle egenskaper utover standardegenskapene. Et av disse additivene tror jeg gjør at oljen ”tar opp” en viss prosentandel vann og derfor smører selv om det lekker noe vann inn i drevet.

 

Så spørsmålene:

Kan man blande forskjellige typer giroljer som har samme grunnspesifikasjon (API SAE80-90 GL-5)?

Kan alle giroljer ta opp vann? Dette må vel være første kriterium som må tilfredsstilles før man i det hele tatt tenker på blanding av oljer.

Hvilken olje bruker dere selv?

 

Erfaringer og fakta mottas med stor takk!

 

 

 

 

Tor

Link to post
Share on other sites

Siden ingen har svart ennå, får jeg ihverfall komme med det som jeg mener å vite om dette.

 

Det er viktig å bruke den type olje som har vært på drevet, ihvertfall på VP 280/290 drev, da en ellers vil få sluring på giren. På 280 drevene jeg har vært borti, er det benyttet vanlig motorolje, 15w40.

 

Når det gjelder Cobra drev, har jeg ingen erfaring, men jeg hadde ikke gamblet på blanding av oljer, da det er pyton og ikke ha et drev som virker slik det skal.

 

Det har jef erfaring med, da jeg kjørte en hel sesong uten revers (og heller ikke baugpropell), så jeg fikk trening i og være forsiktig når en skal legge til. (I tillegg la en seg ikke til overalt, en valgt ut plassene med omhu.)

 

Når var ikke mitt problem feil olje, men utslitt kon.

Link to post
Share on other sites

Når var ikke mitt problem feil olje, men utslitt kon.

Er du sikker på at det var årsaken? Altså at den var utslitt?

Grunnen til at jeg spør er at det virker påfallende at så mange opplever at "reversen" svikter først, man skulle jo tro at slitasjen var langt lavere her enn i forover.

 

Mitt sviktet også i revers (riktignok et MS3, men jeg regner med at innmaten er nogenlunde lik), og en nærmere inspeksjon av konen viste at rillene var fyllt med et slags hvitt, hardt stoff.

Etter å ha renset disse har gearet nå fungert uten problemer i flere år.

Muligens fylles rillene i reversdelen av konen raskere siden denne ikke er så ofte i bruk.

Antar at rillene er der for å avlede oljefilmen slik at gearet griper tak,

Mitt var iallfall slik at det hakket endel ganger før det satt, deretter glapp det ikke uansett gasspådrag.

 

Hvis dette "stoffet" kommer fra oljen, evnt at det finnes olje som løser det opp er kanskje en annen type olje løsningen på dette velkjente problemet.

(For MS-gearet anbefaler Volvo valig motorolje)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

Har også et Cobra drev (88/89 mod). Første gang jeg gjør konservering av dette (og drev overhodet). Jeg skiftet drevolje i helga. Brukte en GL5 SAE 80 - 90 olje fra HydroTexaco. ca 80 kr literen. Så lenge du tømmer drevet for nåværende olje (skrur ut dreneringspluggen og åpner peilepluggen på toppen) så unngår du jo eventuell blanding med gammel olje. Mitt drev skal ha ca 1,8 liter. På spørsmål om vannopptak etc, har jeg ikke peiling

Link to post
Share on other sites

Jeg har Cobra-drev, og har aldri tatt sjansen på noe annet enn original OMC-olje.

 

Når du sier at du betaler 80kr pr liter for uoriginal olje, synes jeg heller ikke fortjenesten står i henhold til innsatsen. Jeg har havarert et Cobra-drev en gang, og det var det året jeg kjørte med billigste type OMC-olje. Ta den varianten med gul topp på flaska, så er du best sikret. (Det var i tillegg et par andre C-momenter som bidro til havariet, så jeg skal kanskje ikke krisemaksimere...)

 

Ellers er det verdt å merke seg at Cobra ikke har ekspansjonstank for olje over vannspeilet. Dette resulterer i at det ikke er et spørsmål om det kommer inn vann, men hvor mye vann som kommer inn. Etter å tatt opp båten og senket drevet til vertikal posisjon er det greit å vente en dag eller to med å tappe av gammeloljen. På den måten siger vannet til bunns, og kommer ut først. Dermed ser man hvor mye som har kommet inn i løpet av sesongen.

 

Er det mer enn to spiseskjeer, må drevet pakkes om. Rundt en spiseskje er helt greit.

 

Og for all del, bruk pumpe når ny olje skal på. Fyller man fra toppen blir det stående luftlommer i drevet. Det er en felle som det er fort gjort å gå i.

 

EuroFritid i Bergen leverte Sierra-erstatningsolje til OMC-drev, men jeg har ikke prøvd den heller. Med frakt ville den blitt dobbelt så dyr som original-oljen.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...