Jump to content

Hvordan sjekker man heftelser på båt?


seileren2

Recommended Posts

Kontakt Løsøreregisteret i Brønnøysund, telefon 75 00 75 00 (krever at du kjenner selgers/eiers fødselsnummer – 11 siffer, eller organisasjonsnummer – 9 siffer). Så vidt jeg har forstått kan de imidlertid bare gi deg beskjed om det foreligger utleggspant i båten, ergo er det visstnok ingen vanntett :nonod: måte å få sjekket dette ut på. Det minste man må passe på er å få eksplisitt nevnt i kontrakten at båten er fri for heftelser.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke nok. På en båt kan det, i motsetning til for bil, være heftelser som ikke er registrert i Brønnøysundregistrene. Noen 100% sikker metode finnes ikke, men du kan finne ut mye ved å snakke med eiere av nabobåter i havna båten ligger. En sjekk med tidligere eiere vil vel også kunne gi noen svar. Heldigvis er de færreste båtselgere kjeltringer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På en båt kan det, i motsetning til for bil, være heftelser som ikke er registrert i Brønnøysundregistrene.

 

Hva mener du med dette, hvilke heftelser/typer heftelser er det som i tilfelle kan ha betydning for aktsomt godtroende kjøper? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mulig "heftelser" er feil ord, men for en båt kan du f.eks ikke være sikker på om du kjøper av båtens riktige eier.

Tja, er den registrert i RSSR på vedkommende du kjøper båten av så kan du kanskje påberpope deg god tro, og sjekker du selger i løsøreregisteret burde den gode troen være enda større. At selger kan vise andre dokumenter for båten er også en fordel.

 

Er båten registrert i skipsregisteret kan du være langt mer sikker. Da er eieropplysninger og pant registrert. Du kan søke fram opplysningene på nettet og be om å få tilsendt utskrift av den offisielle journalen.

 

Jeg får undertreke at overnevnte søkemetode kan misbrukes i forhold til forumreglene på baatplassen, og vil derfor be de nysgjerrigste og ivrigste deltagerene om å holde seg i skinnet. Samtidig er det jo en fordel at den enkelte av oss vet hva som er offentlig tilgjengelig informasjon knyttet til kjenningssignal (og evt unike båtnavn).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, er den registrert i RSSR på vedkommende du kjøper båten av så kan du kanskje påberpope deg god tro, og sjekker du selger i løsøreregisteret burde den gode troen være enda større. At selger kan vise andre dokumenter for båten er også en fordel.

Helt enig, for de fleste båter kan man bli rimelig (helt) sikker, men er den ikke registrert noe sted blir det verre. Jeg påstår fremdeles at det ikke er så rett fram som for en bil.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Mulig "heftelser" er feil ord, men for en båt kan du f.eks ikke være sikker på om du kjøper av båtens riktige eier. Sålenge det ikke er noe krav om registrering er det ikke sikkert det står noen steder hvem som eier båten.

 

Det er uproblematisk. Selve besittelsen av båten girbesitteren legitimasjon til å selge den og besittelsen er som regel nok til å etablere god tro hos erververen. Overtakelse av besittelsen er også den metode pr. hvilken erververen fårrettsvern for sitt erverv mot f. eks. selgers kreditorer, konkurrerende erverver i dobbeltsalgstilfeller etc.

 

Men det er jo en del ting som må/bør stemme/finnes i tillegg til besittelsen -- f. eks. VHF-konsesjon, tilstedeværelse av brukerhåndbøker/manualer, en loggbok kanskje, dokumentasjon/kvitteringer for utførte reparasjner osv.

 

Godtroende erverver er ikke beskyttet dersom båten er stjålet, men det er også det eneste unntaket.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mulig "heftelser" er feil ord, men for en båt kan du f.eks ikke være sikker på om du kjøper av båtens riktige eier. Sålenge det ikke er noe krav om registrering er det ikke sikkert det står noen steder hvem som eier båten.

 

Du er inne på noe der.

 

Før i tiden fikk du registrert båten uten noe form for kjøps-kvitering, man kunne bare si at familjen hadde eid den fra den var ny og at der ikke finnes papirer ( det måtte jeg gjøre, hvordan ellers fikk jeg registrert en båt jeg hadde kjøpt og hvor selger ikke hadde noen papirer fra den gang han kjøpte den. Husk at båter som er fra 1970 - 1985 kan det være vannskelig eller helt umulig å fremskaffe papirer på.

 

Når jeg registrerte en Scand 25 1982 mod. hos tollregisteret (tidligere båtregister ) i 1985 så fantes det ikke papirer på båten. Da holdt det med en liten kjøpskvittering.

Egentlig kunne man finne seg en båt og registrere den på seg selv, så enkellt var det.

Båter i dag har ikke rammenummer slik som i en bil.

Man kan egentlig ikke vite om selger eier båten :-( Båt er båt :flag:

Link to post
Share on other sites

Men det er jo en del ting som må/bør stemme/finnes i tillegg til besittelsen -- f. eks. VHF-konsesjon, tilstedeværelse av brukerhåndbøker/manualer, en loggbok kanskje, dokumentasjon/kvitteringer for utførte reparasjner osv.

:yesnod:

For å si det på en annen måte: Selv om båten og prisen var aldri så fristende ville jeg droppet handelen dersom selger eplekjekt forklarte at han eller hun av prisnipp ikke ville registrere båten, at konsesjon på VHF er unødvendig, og at kvitteringer, kontrakter eller andre papier som dokumenterer båtens historie har bikkja spist (eller rett og slett er papirene blitt borte). Selv om det sikkert finnes noen som er svært flinke med praktisk båthold og utrolige rotete med papirer og formelle ting så er nok dette unntak. (Det hjelper selvsagt en del om disse folkene kan vise til gode referanser i havna, slippen de har brukt de siste årene og mekanikeren som har jobba med motoren.)

 

Båter i dag har ikke rammenummer slik som i en bil.

Nyere småbåter har HIN eller CIN som skal være preget inn i skroget på to steder. Det hjelper litt, selv om det ikke løser noe problem. Større båter er målt og skal ha papirer på dette.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod:

For å si det på en annen måte: Selv om båten og prisen var aldri så fristende ville jeg droppet handelen dersom selger eplekjekt forklarte at han eller hun av prisnipp ikke ville registrere båten, at konsesjon på VHF er unødvendig, og at kvitteringer, kontrakter eller andre papier som dokumenterer båtens historie har bikkja spist (eller rett og slett er papirene blitt borte). Selv om det sikkert finnes noen som er svært flinke med praktisk båthold og utrolige rotete med papirer og formelle ting så er nok dette unntak. (Det hjelper selvsagt en del om disse folkene kan vise til gode referanser i havna, slippen de har brukt de siste årene og mekanikeren som har jobba med motoren.)

Nyere båter har HIN eller CIN som skal være preget inn i skroget på to steder. Det hjelper litt, selv om det ikke løser noe problem.

 

 

Hva med han som overtok båten etter bestefaren : Bestefaren har eid en Solstril (eller en 30 foter ) fra 1980, overfører den så i 1990 til barnebarnet, barnebarnet selger den videre til en kamerat og båten skifter eier flere ganger før du kjøper den.

Hva skal du da gjøre for å få den registrert i båt-registeret? =Gå tilbake til tidligere eiere, bestefaren ligger under jorden og hvor ble det av de tidligere eierne. ja slik er det med båt, ingen form får ramme nummer. Om du har ett ramme/båtnummer som er støpt inn i skråget fra den var ny og som ikke kan fjernes eller forandres er det bra.

Skal man registrere en bil er det rammenummeret de sjekker og ikke skiltnummeret . båt er båt.

Link to post
Share on other sites

Hva med han som overtok båten etter bestefaren : Bestefaren har eid en Solstril (eller en 30 foter ) fra 1980, overfører den så i 1990 til barnebarnet, barnebarnet selger den videre til en kamerat og båten skifter eier flere ganger før du kjøper den.

Les det jeg skriver en gang til. For hver gang båten skifter eier bør det foreligge en avtale og kvittering, og dersom eierne kaster disse etter hvert sier det litt om hvor ryddige eierne er. Har båten ligget i en havn eller eierne brukt slipp så bør det finnes litt dokumentasjon eller i alle fall noen andre mennesker som kan bekrefte i det minste dele av båtens historie. Om en eller to av disse papirene mangler er det ikke noe stort problem, men om ingen papirer er å oppdrive... :rolleyes:

 

Båter uten dokumentasjon eller en historie jeg kan få bekreftet er jeg egentlig ikke så interessert i å kjøpe. Om prisen er usannsynlig lav er det enda mindre grunn til å la seg friste av sånne spøkelsesbåter. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...