Jump to content

Hva skal man bruke under bunnstoff


skeptisk

Recommended Posts

Så er vi innpå det igjen. Hempel eller Biltema. Er forskjell eller ikkje ? Eller er det berre prisen ?

 

 

Det har blitt omtalt i flere tråder. Skal du legge på primer så er Biltema sin minst like bra som Hempel og vesentlig rimeligere. Har brukt Biltemas på flere nye båter og det fester utmerket godt selv for planende båter.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har akkurat skrapt vekk x antall mm bunnstoff fra min daycruiser, helt ned til gelcoaten. Lurer på hva man skal bruke før man legger på nytt bunnstoff. Skal man bruke epoxy, eller er primer godt nok? Er de noen som har gode forslag?

Som du ser, så får du mange forsjellige råd her. Jeg ville gjort følgende:

 

Bruk kun produkter fra samme leverandør, f.eks Hempel.

Før du starter leser du brosjyen om dette fra f.eks Hempel.

 

1. Matt gelcoaten

2. Grundig avfetting

3. Tre tynne lag med epoxy primer (f.eks Hempel light primer).

 

Etter at du har lagt på siste laget med Hempel så legger du på et tynt lag med bunnstoff før primerern har herdet helt.

Link to post
Share on other sites

Det beste er faktisk bare å rubbe opp topcoaten (gelcoaten) og så bare legge to gode strøk med bunnstoff rett på uten grunning. Grunningen har en stygg tendens til å slippe fra topcoaten og du får flassinger.

 

Ikke om mann legger siste strøk med primer og første med bunnstoff våt i våt. Da vil bunnstoffet henge fast og ikke skalle av.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

3-4 lag med 2 komponent epoxy primer....

Du er rimelig sikker på at det er tett etter 3. Selv har jeg sett at det fortsatt kan være mikroskopiske hull etter 3 så jeg legger alltid lag 4 og bruker i tillegg opp resten. Kanskje litt i overkant mener mange, men det gir en god følelse. Uansett; ikke spar på grunning/primer.

Link to post
Share on other sites

Synes å huske at det er 3 lag som anbefales av Hempel som minimum, men det skader selvfølgelig ikke å legge på flere. Da jeg gjorde dette med min forrige båt, fulgte jeg hempels anvisninger 100%, og jeg tror det lønner seg å følge leverandørens anvisninger når man først gjør en slik jobb.

Link to post
Share on other sites

Som du ser, så får du mange forsjellige råd her. Jeg ville gjort følgende:

 

Bruk kun produkter fra samme leverandør, f.eks Hempel.

Før du starter leser du brosjyen om dette fra f.eks Hempel.

 

1. Matt gelcoaten

2. Grundig avfetting

3. Tre tynne lag med epoxy primer (f.eks Hempel light primer).

 

Etter at du har lagt på siste laget med Hempel så legger du på et tynt lag med bunnstoff før primerern har herdet helt.

 

Enig. Vil også poengtere at jeg ville brukt hardt bunnstoff på førtse lag. Deretter kan man velge om man vil ha hardt eller selvpolerende. Husk og røre godt i light primer og bunnstoff før påføring.

 

Sigurd: Jeg skrapet min gamle båt (Nordic) helt ned og brukte 5 lag light primer. 3 lag er et absolutt minimum når man bruker Hempel Light primer. Det er hvertfall det jeg lærte på et Hempel kurs for mange år siden.

Det finnes mye synsing omkring antall lag og hva man skal bruke. De finnes flere eksempler på at det å gjøre noe annet enn anbefalt av produsent kan gi dårlig resultat.

 

Nabobåten brukte Seajet sine produkter og det fungerte også bra. Ser bra ut også nå etter 3-4 år.

Link to post
Share on other sites

Enig. Vil også poengtere at jeg ville brukt hardt bunnstoff på førtse lag. Deretter kan man velge om man vil ha hardt eller selvpolerende. Husk og røre godt i light primer og bunnstoff før påføring.

 

Sigurd: Jeg skrapet min gamle båt (Nordic) helt ned og brukte 5 lag light primer. 3 lag er et absolutt minimum når man bruker Hempel Light primer. Det er hvertfall det jeg lærte på et Hempel kurs for mange år siden.

Det finnes mye synsing omkring antall lag og hva man skal bruke. De finnes flere eksempler på at det å gjøre noe annet enn anbefalt av produsent kan gi dårlig resultat.

 

Nabobåten brukte Seajet sine produkter og det fungerte også bra. Ser bra ut også nå etter 3-4 år.

..

 

 

Helt enig med olpi: Du burde ikke gå under 5 lag med light primer !!!!!!!!! Tenk på alt det arbeidet og så slurve med grunnarbeidet..

Hardt bunnstoff som første laget er å anbefale, da får du et slitelag.

Egentlig holder ikke praimingen i mer en 4-5 år:-)

Link to post
Share on other sites

Under vann har primeren den funksjonen at den forhindrer vanninntrengning i laminatet og gir nødvendig vedheft for bunnstoff. Over vann gir den vedheft for lakk.

 

Hempel -Light Primer som grunning. Denne to-komponentprimeren krever en tørketid på ca 3 – 4 timer før nytt strøk kan påføres. Den øvre tidsbegrensningen er 30 døgn (ved 20 grader, ingen vind og 65 prosent relativ luftfuktighet). Generelt kan man si om herdetider at dersom det blåser eller luftfuktigheten er lavere, reduseres herdetiden. Om epoxyer kan man si som en tommelfingerregel at de ved gitte forhold som beskrevet ovenfor, har en tørketid på fire timer. Går temperaturen ned til 10 grader, forddobles tørketiden. Dersom man påfører ny primer for tidlig, vil man dra opp det foregående strøket. Påføres neste strøk senere enn maks overmalingsintervall, risikerer man avflassing. Da må man mellomslipe før nytt strøk kan påføres

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dette er det mer tro, blind tro og vantro ute og går enn på et middels vekkelsesmøte.

Luriumbransjen lurer folk til å kjøpe utrolig mye rart.

Har aldri brukt noe annet enn ett lag primer og et lag bunnstoff.

Båten har jo intakt gelcoat.

Stemmer sikkert at du har tett gelcoat på en båt av nyere dato. Men det fins faktisk di av oss som har en noe eldre årgang somikke er 100% tett. Selv har jeg stål. Ett lag primer/grunning??....du kan drømme du.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...