froesak Startet 13.Februar.2007 Del på Facebook Startet 13.Februar.2007 Skal montere kompass til autopilot. Har funnet en plass ca midt på båten i lengderetningen men det blir sittende på styrbord side foran styreposisjonen. Gjør dette noe eller må det sitte midt i båten. Tenkte da på om det registrerer kursavik når båten vrir seg når det sitter forskjøvet fra senterlinja på båten eller blir det det samme uansett??? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Foretrukket plassering er plassert lavt midt i lengderetningen i senterlinjen av båten. Men det viktigste er å komme unna magnetisk metall, elekteriske komponenter og srtrømførende ledinger. Hvis du oppfyller disse kravene vil monteringen fungere greit. Jeg har montert mitt kompass i senterlinja, men for langt fram i forhold til anbefalingene, dette fungerer i hvertfall greit. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 At det er en fordel å plassere kompasset ca midt i båten har vel mest med at der påvirkes minst av rull og stamp der. Om det er litt ut fra senterlinje i båten tor jeg ikke betyr veldig mye for å detektere kursendring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Det går fint å ha det litt på siden, har ingen problemer med det. Som andre sier, er imidlertid det beste der det er minst bevegelse i båten så ikke kompasset filleristes i grov sjø. Ellers er det også en som sier: Men det viktigste er å komme unna magnetisk metall. Jeg er ikke helt sikker på hva han mener, men det gjelder altså ikke bare metall som alt er en magnet. Monterer du kompasset for nært motorblokken, foran, bak eller på sidene, får du problemer med kalibreringen. Måtte gi opp en plassering 60-70cm fremfor motoren på et sted med minimale bevegelser. Akterkbinen ble løsningen. Men pass på at du ikke plasserer det et sted hvor du utilsiktet kan komme til å legge fra deg et eller annet av jern i nærheten. Naboen min var litt uheldig med akkurat det. Etter mye masing, hadde han fått lov av "mor" til å investere og montere autopilot. Men da han skulle demonstrere vidunderet for "mor", gikk det helt galt. Han koblet inn autopiloten, og dermed giret båten 90 grader. Han hadde forlagt et skrujern nedi stuerommet der kompasset var montert! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) så ikke kompasset filleristes i grov sjø. Ellers er det også en som sier: Men det viktigste er å komme unna magnetisk metall. Jeg er ikke helt sikker på hva han mener, men det gjelder altså ikke bare metall som alt er en magnet. Monterer du kompasset for I tillegg til å unngå "magnetisk metall", bør det heller ikke monteres for nært batterier eller strømførende ledninger, spesielt dersom det går mye strøm i ledningen. En strømførende ledning vil produsere et magnetfelt som kan påvirke kompasset. Kompasset bør også monteres langt unna høyttalere, da disse har kraftige magneter. Her kan du finne instruksjonene til Raymarine for installasjon av kompass. Jeg vil anta at den delen som omhandler plassering av kompasset er gyldige selv om du har et annet merke enn Raymarine. Redigert 14.Februar.2007 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei, Det er ikke bare skrutrekkere som påvirker fluxgatekompasset. Ja tro det eller ei, jeg lå ned 3-4 brett med øl i skottet fremfor kompasset og det ble 7-10 grader feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.