Jump to content

Tæring på bunnventiler


Tallisman

Recommended Posts

Utover alternativer i syrefast, som viser seg å ikke være syrefaste likevel ( kule i messing, håndtak i svartjern ) finnes det pr. idag ingen alternativer til messing i handelen i Norge. Marelon, bronsje etc. er for spesielt interesserte, dette er ikke å få kjøpt over disk eller på nettet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Dette med messing kontra bronse har vi jo vært gjennom mange ganger før.

 

Jeg husker at jeg i en annen tråd (finner den ikke i farten)presenterte en liste med referanser til båthavari som skyldes messing, samt referanse til en rekke innlegg her på bp fra medlemmer som har hatt ubehagelige overraskelser med messing. Denne listen kan helt sikkert utvides betraktelig etter hvert.

 

Messing er IKKE like bra som bronse i sjøvann. En får avsinking etter hvert som gjør materialet sprøtt. Det går likevel som oftest bra, men ikke alltid. Til de som stoler på sinkanodene vil jeg bemerke at det en da gjør er å "beskytte" sinken i armaturen med anode av samme materiale.

 

Det var en fra Danmark som hadde gjort en undersøkelse hvis jeg husker riktig, dro med en del erfaringer fra UK og andre steder. Dog, når man ser på antall båter så er promille feil meget liten. Det er nok mulig at feilfrekvensen vil øke en del når/hvis flere båter blir liggende ute om vinteren. Særlig de som ligger i boble- og liknende havner.

 

Ellers så er dette med avsinking og muligket for beskyttelse med anode korrekt. Anoden behøver ikke å være i samme materiale, men bør være ligge likt med eller lavere i spenningsrekka og ha samme eller høyere drivende spenning.

Link to post
Ellers så er dette med avsinking og muligket for beskyttelse med anode korrekt. Anoden behøver ikke å være i samme materiale, men bør være ligge likt med eller lavere i spenningsrekka og ha samme eller høyere drivende spenning.

Bør ikke anoden være lavere i spenningsrekka enn sinken (i messingen) den skal beskytte ? Jeg tror ikke det holder at den ligger likt, og da er vel magnesiumanoder det eneste som duger. Eller er jeg på villspor her ?

Link to post
Bør ikke anoden være lavere i spenningsrekka enn sinken (i messingen) den skal beskytte ? Jeg tror ikke det holder at den ligger likt, og da er vel magnesiumanoder det eneste som duger. Eller er jeg på villspor her ?

 

Litt på villspor, men ikke slik at du bør ta på vei. Det jeg referer til er drivende spenning. En anode av magnesium vil ha høyere drivende spenning enn sink, samme gjelder for aluminium. Dette er ikke noe å bry seg om for vanlige dødlige. Bare oss som tror vi er noe som pusler med denslags. Glem det. Ditt forhold til spenningsrekka (slike rekker er det mange av, nå ser du at jeg er på vei igjen) er helt OK.

Link to post

Siden man nå har kommet inn på anode-problematikk og bunnventiler har jeg to spørsmål jeg ikke har funnet noen entydige svar på i litteraturen min:

 

1. Bår alle metallgjennomføringene sammenkobles med felles kabel, eller bør man skille mellom eksempelvis fremre og bakre skroggjennomføringer og koble hvert system til separate sinkanoder?

 

2. Er det problemer knyttet til å installere for store/mange sinkanoder på skroget?

 

Jeg har tenkt å koble propellakselopphengene som er i messing til felles sinkanode på akterspeilet, og videre rorene som er i messing til samme anode

 

- men bør jeg være varsom med størrelsen på anoden?.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...