Jump to content

Tæring på bunnventiler


Tallisman

Recommended Posts

Utover alternativer i syrefast, som viser seg å ikke være syrefaste likevel ( kule i messing, håndtak i svartjern ) finnes det pr. idag ingen alternativer til messing i handelen i Norge. Marelon, bronsje etc. er for spesielt interesserte, dette er ikke å få kjøpt over disk eller på nettet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette med messing kontra bronse har vi jo vært gjennom mange ganger før.

 

Jeg husker at jeg i en annen tråd (finner den ikke i farten)presenterte en liste med referanser til båthavari som skyldes messing, samt referanse til en rekke innlegg her på bp fra medlemmer som har hatt ubehagelige overraskelser med messing. Denne listen kan helt sikkert utvides betraktelig etter hvert.

 

Messing er IKKE like bra som bronse i sjøvann. En får avsinking etter hvert som gjør materialet sprøtt. Det går likevel som oftest bra, men ikke alltid. Til de som stoler på sinkanodene vil jeg bemerke at det en da gjør er å "beskytte" sinken i armaturen med anode av samme materiale.

 

Det var en fra Danmark som hadde gjort en undersøkelse hvis jeg husker riktig, dro med en del erfaringer fra UK og andre steder. Dog, når man ser på antall båter så er promille feil meget liten. Det er nok mulig at feilfrekvensen vil øke en del når/hvis flere båter blir liggende ute om vinteren. Særlig de som ligger i boble- og liknende havner.

 

Ellers så er dette med avsinking og muligket for beskyttelse med anode korrekt. Anoden behøver ikke å være i samme materiale, men bør være ligge likt med eller lavere i spenningsrekka og ha samme eller høyere drivende spenning.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er dette med avsinking og muligket for beskyttelse med anode korrekt. Anoden behøver ikke å være i samme materiale, men bør være ligge likt med eller lavere i spenningsrekka og ha samme eller høyere drivende spenning.

Bør ikke anoden være lavere i spenningsrekka enn sinken (i messingen) den skal beskytte ? Jeg tror ikke det holder at den ligger likt, og da er vel magnesiumanoder det eneste som duger. Eller er jeg på villspor her ?

Link to post
Share on other sites

Bør ikke anoden være lavere i spenningsrekka enn sinken (i messingen) den skal beskytte ? Jeg tror ikke det holder at den ligger likt, og da er vel magnesiumanoder det eneste som duger. Eller er jeg på villspor her ?

 

Litt på villspor, men ikke slik at du bør ta på vei. Det jeg referer til er drivende spenning. En anode av magnesium vil ha høyere drivende spenning enn sink, samme gjelder for aluminium. Dette er ikke noe å bry seg om for vanlige dødlige. Bare oss som tror vi er noe som pusler med denslags. Glem det. Ditt forhold til spenningsrekka (slike rekker er det mange av, nå ser du at jeg er på vei igjen) er helt OK.

Link to post
Share on other sites

Siden man nå har kommet inn på anode-problematikk og bunnventiler har jeg to spørsmål jeg ikke har funnet noen entydige svar på i litteraturen min:

 

1. Bår alle metallgjennomføringene sammenkobles med felles kabel, eller bør man skille mellom eksempelvis fremre og bakre skroggjennomføringer og koble hvert system til separate sinkanoder?

 

2. Er det problemer knyttet til å installere for store/mange sinkanoder på skroget?

 

Jeg har tenkt å koble propellakselopphengene som er i messing til felles sinkanode på akterspeilet, og videre rorene som er i messing til samme anode

 

- men bør jeg være varsom med størrelsen på anoden?.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...