Jump to content

Nøttetre imitasjon


tebi

Recommended Posts

Har jo tildels valgt av å gjenbruke, så jeg har brukt et helt spesiellt rustfritt garasjeport beslag.

Overtok min lillesøsters teakport (ergelig at den ikke var av Mahogny..)med tilhørende beslag fra 1965!

Beslaget har jeg polert opp :cool: , det ser meget bra ut som en innramming rundt instrumentene, skal legge ut bilder etterhvert i tråden min :smiley:

Det er jo bare fantasien som setter grenser, men jeg ville ikke prioritert folie.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei Tebi. Hvor stort er panelet du skal friske opp? Jeg er nærmest ferdig med lignende jobb på min båt og har noe nøttetre laminat til overs.

Sitter igjen med rester som er limt på både 15 og 12mm kryssfiner. I tillegg har jeg også noe laminat av nøttetre som ikke er pålimt plate.

På finn.no har jeg en annonse under "båtutstyr" med bilde av en benkeplate hvor denne laminaten er avbildet. Gå inn og se under "Torget" og "båtutstyr" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tillater meg litt "snikmarkedsføring", siden jeg driver innen møbel og trevare... Jeg har noe gammel nøttetrefiner liggende, noe mahogny heltre plank, ca 30mm tykk,og med bredder opp mot 35-40cm, en del mahogny finer samt noe teakfiner.

Dette er noe jeg normalt ikke bruker i produksjon, så dersom det er noen av "båtfolket" som har trenger noe slikt er det bare å ta kontakt.

Jeg har også en del kontaklter som jeg kan benytte for å skaffe andre materialer,som x-finerplater med teakfiner, edeltreplank,etc.

Har ikke tenkt å bli rik av dette....

 

Holder til på østlandet, ca en times kjøring fra Oslo.

 

PS

 

Når jeg skriver finer, mener jeg såkalt "tynnfiner" i blader på ca 0,8-1,5 mm tykkelse, og med bredder på 15-25 cm. Dette kan limes på ei vanlig x-finerplate med kontaktlim, snekkerlim(utendørs/vinter) eller lignende. Vil fremstå som "ekte tre", og kreve vedlikehold som det... :wink:

Link to post
Share on other sites

Se det ja! Detter jo en lignende jobb. Tro om det holdet seg i solstek og minusgrader. Det kan sikkert svare seg å lage en plate av plexi eller et annet dødt materiale. Min er av x-finer

 

 

Hei, som du ser av ovennevte tråd valgte jeg en plast folie jeg kjøpte på nettet. Denne har en finnish som kan minne om nøttetre. Resultatet ble ganske bra, bedre enn det som fremgår på bildene. Platen som jeg monterte dette på var av et plastmaterialet orginalt. Ville nok ikke brukt denne type folie på x-finer.

 

Kvaliteten på folien virker å være bra og den er like fin nå så den dagen den ble montert. Det var nå i høst.

 

Sea_Ray_001.jpg

 

Før oppgradering:

 

instr_panel.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt en annen vei til målet med mine instrumentpaneler, jeg spraylakkerer dem med svart hammerlakk. Dette gir en slags krakkelert metallic effekt i mørk koksgrå til svart. Med kromringer på instrumentene blir resultatet skikkelig stilfullt, er selv imponert over hvor flott dette ble... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg klarer å hoste opp nå når jeg er på sjøen.

Dette er bilde av bryterpanelet mitt, her skal det inn to rustfrie koppholdere i de to store hullene. Regner med bildene blir ganske dårlig når de er så mye nedskalert, synd dette er nødvendig for å legge ut bilder. Er ikke sikker på om effekten av hammerlakken kommer så godt frem.

Windy_080.jpg

Windy_081.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...