Jump to content

mercruiser 1,7 diesel


Sjøga

Recommended Posts

Har hatt en slik i noen år, byttet turbo en gang på garanti, men tror ikke det er vanlig med problemer der nei. Til å være en liten diesel er den sterk, jeg marsjer på 3800rpm, med topp turtall på 4300 på min Nidelv 610. Skulle kunne gå til 4400, men min klarte det bare i begynnelsen. Går svært billig, men litt dyr service på merkeverksted ca 5500-6000,-

Kjørte vel ca 250 timer med den.

 

Så det kommer litt an på hvilken båt den skal stå i, er den tung?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en daycruiser med en slik motor for et par år siden.. Den var gått 320 timer da jeg overtok den, og etter andre tur "blåste" hele motoren.. Det var en veldig !uggen" følelse.... Hentet båten fra service hos merkeverksted, oljen var varm, men den ville ikke over 2000 omdreininger... Trodde først speedvajer var hoppet av, så jeg stoppet motoren, åpnet til motorrommet, og alt så bra ut. Da jeg startet motoren igjen steg turtallet til topps!!!!! Jeg prøvde å kutte dieselen, men fikk ikke stoppet motoren.. Tenkte da å hoppe da det føltes som om båten skulle "ta av", men etter en liten stund (føltes som en evighet) sa det PUFF, og turtallet sank.. Båten var røykbelagt, og motorrum var helt svart..... Det kom straks båter til som hjalp meg til land, og båten ble etter en stund tauet tilbake til verkstedet.

 

Der tok de ut motoren, og etter mye om og men fikk jeg en ny motor på garantien..

 

Da den nye motoren var satt i og prøvekjørt av forhandler (jeg var jo sjokkskadet :-), så fikk jeg båten tilbake... På nesten samme sted som sist ville motoren kun gi 2000 omdreininger, og jeg fikk en ny "uggen" følelse... Turde da ikke å slå av motoren, men fikk tuffet meg tilbake til forhandler... Der ble båten liggende i 6 uker hvor de byttet ut det meste av deler før motoren endelig fungerte igjen....

 

Hele sesongen ble ødelagt, og jeg har som du sikkert forstår veldig liten tillit til disse motorene.....

 

Men det skal også sies at min far hadde en likedan som gikk som en klokke......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...