Allan E Startet 14.Februar.2007 Del på Facebook Startet 14.Februar.2007 Til navigasjonshjelpemidler brukes com portene ganske så mye. Den har blitt en mangelvare på nyere PC`r. Det er den 9 pins jeg tenker på. Bruker f. eks en gps samme pinner som ais-signalene. Er det noen som har oversikt på dette? I båten har jeg kuttet en gammel kabel og koblet meg slik at jeg mottar gps-signalene her. Da er vel bare 3 ledninger i bruk. Er resten ledig og kan motta annen trafikk? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Bruker f. eks en gps samme pinner som ais-signalene. Er det noen som har oversikt på dette? I båten har jeg kuttet en gammel kabel og koblet meg slik at jeg mottar gps-signalene her. Da er vel bare 3 ledninger i bruk. Er resten ledig og kan motta annen trafikk? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt rett, men dersom du spør om du på et eller annet vis kan koble flere instrumenter på en port, er svaret NEI. Alt RS-232 utstyr bruker pinne 3 til å sende data, 2 til å motta mens 5 er signaljord (gjelder DB9 kontakt, DB25 er litt annerledes). Dersom du har ledige USB porter, kan du bruke denne løsningen. Koster ca 50 dollar i USA, prisen i Norge er vel ikke så alt for mye høyere. Jeg har brukt denne selv, funker godt. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Til AIS-boksen kan du bruke en overgang com-USB. Det fungerer fint. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Allan E Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Ja det var slik jeg mente spørsmålet. Så flere utstyr på samme tid går altså ikke. Jeg tenkte at en sukkerbit med 9 ledninger kunne ha hjulpet meg her. Så kunne vi bare koblet på hvis det var ledig pinner for utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hva med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315699 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hva med denne? Dersom du har en ledig 25 pins serieport på datamaskinen din vil den overgangen du viste bilde av fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Takker!! Den ble øyeblikklig flyttet fra avdelingen for digitaliseringsbord til avdelingen for båtdingzer. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Takker!!Den ble øyeblikklig flyttet fra avdelingen for digitaliseringsbord til avdelingen for båtdingzer. Jeg er redd for at jeg må skuffe deg, var nok litt for rask på avtrekkeren i mitt forrige innlegg. Ved nærmere ettersyn virker det som den avbildede dingsen er for å koble periferiutsyr med 25 pins kontakt til datamaskin med 9 pins kontakt, ikke omvendt. 25 pins serieport var vanlig på datamaskiner i gamle dager, men jeg kan ikke minnes å ha sett en slik de siste 10 år, og definitivt ikke på en laptop. Den 25 pins porten du har på maskinen din er nok en printerport, som er ubrukelig til dette formålet. Så du må nok flytte dingsen din tilbake til avdeligen for digitaliseringsbord og gå til innkjøp av en USB-COM converter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Denne. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 OK. Takk alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hvis du trenger mer enn en ekstra serieport har Moxa produkter med opp til 16 porter både for USB og Ethernettilkobling. Moxa Ethernet to RS232 Moxa USB to Serial Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Istedet for å kjøpe en hel del løse koblinger, ville jeg sjekket om det finnes docking-stasjoner til laptoppen som har de ekstra porter dere etterspør. Det finnes slike til mange av laptopper, og det er jo kjekt å bare kunne "docke" ombord i båten. Da vil jo alle duppedingser og ledninger kunne være koblet, og laptop bare "slides" inn..... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
GeirT Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Er resten ledig og kan motta annen trafikk? På enkelte utstyr finnes det eksempler på at de har koplet to serieport signaler til samme plugg. Men det finner du aldri på en PC. Og som andre har skrevet kan serieporten kun motta ha et NMEA signal om gangen. Har du to eller flere risikerer du at de "snakker-i-munnen" på hverandre. Men skal du kombinere AIS og GPS, har de fleste AIS mottakere/transpondere inngang for GPS signal. Utgangen du da får fra AIS'en inneholder både GPS og AIS signal - og da kan du benytte samme port på PC'en til begge. Ellers er alternativene som andre har nevnt seriell til USB. Dockingstasjon blir litt "vel" mye. Det finnes også PMCIA kort (innstikkskort i siden på LapTop) der du kan kople til 2 serieporter. Jeg har forresten liggende en USB til 4 serieporter converter om du skulle ha behov for det. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 På enkelte utstyr finnes det eksempler på at de har koplet to serieport signaler til samme plugg. Men det finner du aldri på en PC. Og som andre har skrevet kan serieporten kun motta ha et NMEA signal om gangen. Har du to eller flere risikerer du at de "snakker-i-munnen" på hverandre. Det finnes jo også NMEA multipleksere å få kjøpt, men disse er dyre, og for det aktuelle problemet til Gladiator er det nok overkill. Jeg vurderer selv en av disse for å koble GPS og vindinstrument til autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 (redigert) Istedet for å kjøpe en hel del løse koblinger, ville jeg sjekket om det finnes docking-stasjoner til laptoppen som har de ekstra porter dere etterspør. slik som denne?: funnet på : http://www.psdata.no/ps.asp?it=112381 Redigert 15.Februar.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Nei...jeg mener en slik en. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
GeirT Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Nei...jeg mener en slik en. Jeg har en slik DELL docking stasjon, den har kun en comport. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
vikers Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Nå linket jeg bare til en tilfeldig en...antar du kan få med flere - både com og usb etc.. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
GeirT Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Denne her har 4 serieporter. Kan monteres fast i båten med alt utstyr tilkoplet denne. Det eneste du plugger i lapTop'en er USB pluggen og strøm. Fra USA koster disse rundt 110 USD + porto. Her hjemme ca. 1500.- Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
vikers Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Den var kjekk... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
GeirT Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Den var kjekk... Du finner den her. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.