Jump to content

Bensin eller diesel Marna i snekke?


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg har 2 nyoverhalte Marna motorer til å ha i snekka mi.

Den eine er ein 1948 modell 2 sylindra bensin på 6-9hk.

Den andre er ein 1957 modell 1 sylindra diesel på 8-12 hk.

Hvilken motor mener dere eg bør velge?

Har mest lyst på dieselen pga drifsikkerhet og godlyd,men er litt redd for att det kan bli mye støy og vibrasjon i båten med den?

Har dere noen meniger om hva eg bør velge?

Link to post
Share on other sites

hmm, ikke det letteste valget. Har ikke erfaring med Marna men vi hadde FM bensinmotorer i familien i mange år.

Kommer litt an på hva båten er tenkt brukt til også.

 

For godlyd og sommerkvelder med "2 pilsnere i en snor" så ville jeg gått for bensinmotoren tror jeg.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig med flertallet så langt. Bensinmotoren ville jeg valgt også...flott godlyd i den også, og rimelig grei å rette på småfeil om ting skulle skjære seg litt underveis. Enkle motorer som går, og går, og går, og går.....helt til kaftein Sabeltann skyter store kanonkuler på den. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Rett på treverket. :yesnod:

 

mvh tuffff

 

:yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ta diesel-motoren!

 

Den ensylindre Marna-dieselen er en saktegående motor med fin lyd. På sakte fart vil den gå like stille og fint som en bensinmotor - og mye mer pålitelig. En gammel Marna, eller Sleipner diesel er noe helt annet enn de "moderne" knatrende Sabbene.

 

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om en så gammel Marna Diesel som '57.

Så vidt meg bekjent, har ikke Marna så veldig godt diesel-rykte. Jeg ville satsa på bensinen.

Da kan du ikke ha hørt godt etter :smiley: Min bestefar kjøpte Marnadiesel nr 3 en gang midt på 1930-tallet. Også båten ble kalt MARNA som et reklamefremstøt og en del av avtalen. Båten gikk som skyssbåt og det var perioder at motoren ikke var ordentlig kald på flere måneder. Den ble også pårent og sank en gang; Marnadieselen ble gjennomspylt med ferskvann og fikk ny olje og gikk i mer enn 20 år uten problemer etter det . . . .

Marna laget kjempeflotte dieselmotorer, de som vi kjenner den senere tid hadde 12 HK pr sylinder og de med 3 og 4 sylindre gikk mye i små reketrålere på 1960-tallet.

 

Uansett er det finfin snekkelyd i en tosylindret 6-9 hk.

Litt mindre vibrasjoner og kanskje enklere start?

En bensinmotor vil alltid gå roligere enn en diesel, men enklere start kan nok variere . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...