Wolwerine Startet 14.Februar.2007 Del på Facebook Startet 14.Februar.2007 Hei Eg har 2 nyoverhalte Marna motorer til å ha i snekka mi. Den eine er ein 1948 modell 2 sylindra bensin på 6-9hk. Den andre er ein 1957 modell 1 sylindra diesel på 8-12 hk. Hvilken motor mener dere eg bør velge? Har mest lyst på dieselen pga drifsikkerhet og godlyd,men er litt redd for att det kan bli mye støy og vibrasjon i båten med den? Har dere noen meniger om hva eg bør velge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Dieselmotoren. Den har sikkert en god tøff tøff lyd ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 hmm, ikke det letteste valget. Har ikke erfaring med Marna men vi hadde FM bensinmotorer i familien i mange år. Kommer litt an på hva båten er tenkt brukt til også. For godlyd og sommerkvelder med "2 pilsnere i en snor" så ville jeg gått for bensinmotoren tror jeg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune Braadland Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har aldri hørt om en så gammel Marna Diesel som '57. Så vidt meg bekjent, har ikke Marna så veldig godt diesel-rykte. Jeg ville satsa på bensinen. Uansett er det finfin snekkelyd i en tosylindret 6-9 hk. Litt mindre vibrasjoner og kanskje enklere start? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Har selv en gammel tosylindret Marna 8-11 bensin i prommen. Herlig lyd og fin motor. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Bensinmotoren hadde jeg valgt. Lite støy. Blir behagelig tur for dere om bord. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 15.Februar.2007 Del på Facebook Svart 15.Februar.2007 Enig med flertallet så langt. Bensinmotoren ville jeg valgt også...flott godlyd i den også, og rimelig grei å rette på småfeil om ting skulle skjære seg litt underveis. Enkle motorer som går, og går, og går, og går.....helt til kaftein Sabeltann skyter store kanonkuler på den. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wolwerine Svart 16.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Takk for gode svar:) Ser att bensinmotoren som står i ikkje er montert med motorfester med gummi labber. Bør eg montere nye fester slik att motoren står på gummi eller kan den bare stå rett på treverket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Rett på treverket. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 16.Februar.2007 Del på Facebook Svart 16.Februar.2007 Rett på treverket. mvh tuffff Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil Dahl Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Ta diesel-motoren! Den ensylindre Marna-dieselen er en saktegående motor med fin lyd. På sakte fart vil den gå like stille og fint som en bensinmotor - og mye mer pålitelig. En gammel Marna, eller Sleipner diesel er noe helt annet enn de "moderne" knatrende Sabbene. Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 16.Mars.2007 Del på Facebook Svart 16.Mars.2007 Har aldri hørt om en så gammel Marna Diesel som '57.Så vidt meg bekjent, har ikke Marna så veldig godt diesel-rykte. Jeg ville satsa på bensinen. Da kan du ikke ha hørt godt etter Min bestefar kjøpte Marnadiesel nr 3 en gang midt på 1930-tallet. Også båten ble kalt MARNA som et reklamefremstøt og en del av avtalen. Båten gikk som skyssbåt og det var perioder at motoren ikke var ordentlig kald på flere måneder. Den ble også pårent og sank en gang; Marnadieselen ble gjennomspylt med ferskvann og fikk ny olje og gikk i mer enn 20 år uten problemer etter det . . . . Marna laget kjempeflotte dieselmotorer, de som vi kjenner den senere tid hadde 12 HK pr sylinder og de med 3 og 4 sylindre gikk mye i små reketrålere på 1960-tallet. Uansett er det finfin snekkelyd i en tosylindret 6-9 hk.Litt mindre vibrasjoner og kanskje enklere start? En bensinmotor vil alltid gå roligere enn en diesel, men enklere start kan nok variere . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.