Jump to content

Targa 25 erfaringer noen?


Nuffen

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en Targa 25 dersom jeg kommer over en. Har noen erfaringer med denne båten? Tenkte å bruke den til korte turer og en og annen overnatting. Bor på Vestlandet.

 

Det er vel stort sett Volvo Penta KAD42/43 motorer installert i disse, er dette ok motorer? Har tidligere erfaring med Yanmar, og var godt fornøyd med den. Tar i mot alle synspunkter! :-)

 

Hadde båt med fast aksling tidligere, hvordan er det å vedlikeholde båter med drev? Blir vel fort mye dyrere etterhvert?

Link to post
Share on other sites

Er også 2 forskjellige versjoner av skroget på denne, den tidligere utgaven er mye flatere i bunnen. Kan det stemme at den nye kom på beg. av 90-tallet?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Se litt på det elektriske, tenker på åssen det er utført og koblet. Har en i familien som har en slik en og det er gjordt litt slett arbeid på denne.

Denne her er det en kad 300 motor i og jeg tror den ligger tett innpå 35 knop i toppfart.

Slår endel i litt sjø men hviken båt gjør ikke det i denne fart. For 2 stk er den grei men den blir trang hvis fler skal sove i den.

Link to post
Share on other sites

Hei Nuffen :seeya:

Velkommen om bord på Baatplassen! Jeg fikk låne en Targa 25 en sommer for noen år siden. Det er en fantastisk sjøbåt og grei nok til overnatting hvis man bare er to og veldig godt kjent. Noe av det jeg likte best med båten, bortsett fra sjøegenskapene, er at man kan bruke hele båten med sitteplasser både på fordekk og akterdekk. Styreposisjonen ute, med sitteplass for to, ble også høyt verdsatt når været tilsa det. Det å slippe kalesjestyret var også en stor fordel. Båten er lettmanøvrert og det er ikke nødvendig å være "akrobat" når man skal fortøye (herlig for gamle folk!).

Lykke til!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Prøver igjen å dra opp diskusjonen...

 

Er det noen her på BP som har Targa 25? Hadde vært interessant med erfaringer fra noen med førstehåndskjennskap til båttypen.. Ikke så mange til salgs, heller, så hvordan kan man vite om prisforlangende er passe eller helt borti natta? Ser det ligger en Targa 25 med KAD300 2002 modell på FINN til 925 000. Høres dette ut som en grei pris dersom båten er i god stand? Tror den ble først lagt ut med prisantydning 1 050 000..

Link to post
Share on other sites

Tøffe båter dette. Da jeg skulle kjøpe båt for 1. gang var targa 25 i kikkerten, valgte istedenfor minor 7100 siden den var noe billigere, og hadde propell på aksling.

 

Båten har jeg nå solgt, synes det ble for lite.

 

PS hvis skyvedørene er av samme type som minor vil du aldri få opp varmen vinterstid i kabinen under fart. Greit med plussgrader ute, men ikke med null eller mindre.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Targa kan du kjøpe med god samvittighet. Det er noe av det råeste du kan kjøre. Jeg har flyttet mange Targaer for kunder hit og dit, og været er aldrig noe problem. Tvært imot, det blir liksom ikke nok VÆR. Den siste jeg kjørte langt var en 25,1 med D4 265hk. Vi kjørte fra Porsgrunn til Bergen og gjorde turen unna på under to døgn. Har du råd til en targa, kjøper du båtglede for hver krone. Båten er over 2tommer tykk i bunn og er svært kompakt og solid sammenskrudd. Det er viktig at du finner en av nyere dato, da de første 25 foterne var vel flate i bunn. :yesnod:

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at du finner en av nyere dato, da de første 25 foterne var vel flate i bunn. :yesnod:

 

Vet du tilfeldigvis (ca) fra hvilket år bunnkonstruksjonen ble endret?

 

Min søster/svoger har en slik båt og de er i allefall kjempefornøyde med den. De har vel ikke utsatt den for de aller største utfordringer, men Targa er båter som tåler det meste!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båten jeg lurer på har MKII skroget, altså ikke det aller siste 25.1 skroget. Leste engang en test som sa at Targa 25 MKI skroget var noe flatere i bunnen og gikk litt våtere enn MKII skroget. Dessverre er det ingen utgang til badeplattform fra akterdekk slik det er på 25.1, men det skal vel la seg gjøre å krabbe over rekka.. :lol: Kanskje jeg er egoistisk når jeg ønsker meg en slik båt, det er jo ikke akkurat noen familiebåt med stor uteplass under kalesje osv., men ser for meg at båtbruken blir mer korte turer i nærområdet med noen overnattinger her og der. Da kan det vel være greit å ha en båt som går litt raskere..

 

Er bare litt usikker på hvor mye vedlikehold jeg får på drev, slik sett er det vel bedre med halvplanende skrog og fast aksling..

Link to post
Share on other sites

største ulempen med drev er at det er "en dyr ting", ellers er det mye fordeler også, ihvertfall på fart, og muligens støy. Og så er det lettere å manøvrere, jeg snakket med en fiskeoppdretter og han sverget til drev, fordelene ved "rufsete forhold" er at du kan styre båten mellom bølgene som er vanskelig med fast aksling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...