Jump to content

Eberspächer, slutt på hyling


kirkes

Recommended Posts

:flag: Hei.

I løpet av de fire årene vi har hatt båten har det vært mange kalde kvelder, for Ebern har "hylt" så den kunne vi ikke bruke. Nå har jeg demontert den, tatt ut motoren og fått skiftet lagerne. Jeg var spent da jeg skulle starte den opp igjen! Og gleden ble stor da Ebern tente og gikk meget stille. Nå hørte jeg bare at den brant. Nå ser vi fram til litt lenger båtsesong. Det hele koster ca. kr. 350,- + litt skruing. Ebern er en Dl1.

 

Hilsen

Kirkes

Link to post
Share on other sites

Eber har lyddempere som kan monteres både på innugnings og utblåsningsluft. Start med en på innsuget.

 

Kjøpte en, men valgte å ikke montere den da jeg syntes det ble for mye motstand i systemet, måtte inn med 2 90 gradersbend i tilegg til demperen. Men demperen hadde sin funksjon den.

Link to post
Share on other sites

For et par år siden kjøpte jeg ny Eber. Spurte leverandøren om det ikke ville vært lurt med lyddemper. Nei, det skulle ikke være nødvendig. Monterte og dro på overnattingstur tidlig på sommeren med kjølige kvelder. Fyrte opp utpå kvelden. Eberen bråket som et jetfly. Etter helgen dro jeg omgående og fikk tak i lyddemper for eksosen. Neste tur var Eberen så stille at jeg måtte lytte godt for å høre den. Så, min erfaring er meeeget positiv med lyddemper på eksosen.

Link to post
Share on other sites

Enig med Abbor: Er ikke dette med i pakken?

Kjøpte en slik for et par år siden og da var alt med. Laget en enkel skisse med noenlunde avstander fra tank, skott og hvor jeg ønsket dysene. Fikk den lokale pusheren til å lage en komplett liste med pris på absolutt alt som trengtes for å sette den inn i båten vi har.

Har et par meter med luftslange til overs, that's all..

 

Den bråker imdlertid ikke slik det kan sies å være et problem..... Hører litt sus i dysene inne....heller ikke allverden med støy fra eksosen...

Link to post
Share on other sites

Tikker den hardt ?lager den mye lyd? varmer ikke varmeren like godt som før ? da ville jeg skiftet diesel filteret som ligger i pumpen.

ligger et lite filter(sil) i(på)pumpen hvor slangen går inn påpumpen.trenger en 13 og en 17 fastnøkkel.

 

Tikker noe besatt! Har ikke peiling på om den varmer som den skal. Har hatt den i to år og sto ibåten når jeg kjøpte den. For å være ærlig har den ikke fått prioritet enno. Tenkte jeg skulle flytte den fra akter-rommet til motorrommet. Visste heller ikke at det var filter der, må sjekke det med det første. Kan du tenke deg at plassering i motorrom medfører noen ulemper? Årsaken til at jeg vil ha den der er at det er bedre lydiolering, nærmere diseltanken og kortere vei med strømkabel. Ser det er lagt opp fire firekvadrats kabel for å forsyne den med strøm. Viss det er nødvendig er det vel like greit å få den nærmere batteriene. Må selvsagt ha slange på innsugningsluften da.

Link to post
Share on other sites

Hadde for noen år siden en Årø 28, som jo en en veldig lik båt som Tresfjord 28.

der var det montert en eldre Webasto varmer i motorrommet. Det fungerte helt fint ombord der.

Ble litt trangt med disse luft slangene der nede. Men med en mer forseggjort montering enn hva jeg hadde så skulle det gå helt greit.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...