Jump to content

Valg av elpanel


ulysses

Recommended Posts

Jeg skal handle et elpanel som skal ha automatsikringer og som er av god kvalitet i tillegg til å se bra ut. Så langt har jeg funnet BlueSea Systems (brukes bla av C&C), Philippi (brukes bla av Bavaria) og BEP. Er det noen som har erfaringer med disse produktene de ønsker å dele, eller tips til andre merker?

 

Det fysiske kravet er at det skal være et "liggende" panel, og ha minst 10 brytere/sikringer.

Link to post
Share on other sites

Vi har et nytt elpanel fra Wurth, ingen vippebrytere, men ser ut som et touchpanel, men med motstandsbrytere

bak. Bare jeg for kalibrert det, blir det bra. Det har moderne diodelys for på/av av alt teknisk utstyr, som

winscher, thrustler, lanterner, varmer, cabinlys bb/sb side, kjøleskap og kjølerom osv. I tilegg viser det

diesel/septikkt/vann i prosent. I tilegg har du også jordfeilbryter, av/på varmtvannkolbe osv.

 

Stilig design.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hulda er ute i samme problemkomplekset. Mitt ønske er et panel lik det som ble brukt i Najad der det er et img. av en seiler hvor lanternene er markert med dioder. Dessuten lyser brytere som er på. Jeg trenger mange brytere.

 

Jeg har sjekket med Flak som forhandler BEP i Norge. Et slikt panel blir meget dyrt og er omtrent umulig å få tak i. Man kunne fikse flyfrakt, ville koste minst 1000 kroner ekstra, båtfrakt minst tre måneder. "Slikt selger vi bare til større yachter. Ett til to paneler i året".

 

I denne internetalderen sporet jeg opp Italnordic på Henån. "Jaja-men, dette fikser vi. Vi får varer inn minst en gang i månaden. Panelet er moduloppbygget, slik at hvis du ikke vil ha elektroinstrumentet, så tar vi det bare bort. Instrumentet koster forresten 3000 spenn. Panelet er mycket dyrt, men kvaliteen er utomordentelig høg. Send meg en e-mail og vi setter igang". Fremdeles SEK 7000 eks mva., men serviceviljen så absolutt tilstede. De har forresten en hel del annet stæsh som jeg kan trenge fremover.

 

Teller på knappene, Admiralen vil at jeg skal kjøpe panelet og bli ferdig med det.

Link to post
Share on other sites

Det eneste bildet jeg fant

 

http://www.bavaria-vision.de/index.php?id=586&L=1

 

 

Dette er bilder fra en Vision, men panelet er det samme. Flotte paneler på linkene også.

 

Er det dette fra BEP du så på?

http://www.italnordic.se/Products/Product....mp;ItemId=54279

 

dette likte jeg godt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bekrefte, ang. Philippi.

Dette er meget bra kvalitet, gjennom hele sortimentet.

Koster en del, men man få noe for pengene.

 

Her er linken til Philippi direkt.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ladac har sitt Ladix-system, som også er modulbasert og enkelt å sette sammen.

 

Dette er godkjent slik at du kan legge hele 220 volt-systemet fra A-Å selv inkl. alle involverte komponenter, som kontakter, ladere, mm. selv. Dersom du ønsker spesielle paneler (f.eks. etter mål), vet jeg de kan skaffe dette og setter det opp med de komponenter som du trenger.

 

Har hatt mye fra Ladac i tidligere båter (og også nåværende!) og en av de tingene som har gjort at jeg er blitt trofast kunde,

er en utrolig høy servicegrad og imøtekommenhet hvis du trenger hjelp.

Også hvis du skulle trenge hjelp i forbindelse med en garantisak, har jeg erfaring for at Ladac strekker seg meget langt.

Link to post
Share on other sites

Det skulle forundre meg stort hvis de ikke har det...

 

En av dem hos Ladac som tålmodig har hjulpet meg med mine mange håpløse spørsmål,

er en som heter Terje, tlf. 63002011. Han har greie på det meste rundt dette.

 

Prøv å ta en rask telefon til ham,

hyggelig fyr som sikkert hjelper deg hvis han kan!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nei,

har ikke bestilt ennå. Tenkte å høre med importøren av Mastervolt på messa hvis de er der. Ellers liker jeg godt det som både mastervolt og BlueSea har, nemlig en bryter hvor man kan sperre mot utilsiktet bruk. Det ville vært kjekt på f.eks lensepumpe. Men det er på tide å få ut fingern snart. Sannsynligvis blir det Philippi, BlueSea eller Mastervolt.

Link to post
Share on other sites

Nei,

har ikke bestilt ennå. Tenkte å høre med importøren av Mastervolt på messa hvis de er der. Ellers liker jeg godt det som både mastervolt og BlueSea har, nemlig en bryter hvor man kan sperre mot utilsiktet bruk. Det ville vært kjekt på f.eks lensepumpe. Men det er på tide å få ut fingern snart. Sannsynligvis blir det Philippi, BlueSea eller Mastervolt.

 

Jeg hadde ikke tenkt meg på messa, får ikke tid. Tilbakemelding mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
er det bare philippi som leverer en slik en?:

600041001-RKL10_klein.jpg

 

...til å samle plussledningene bak elpanel. Finnes det andre smarte løsninger?

 

 

Detta ser ut som en standard kopplingsplint som fästes på DIN-skena. Kan levereras av vilken elgrossist som helst.

 

För övrigt så kan man ju vända sig till en lokal gravyrfirma och få gjort panel efter mått och brytare man själv valt. Skall det vara vattentätt är ju Carling-switchar nästan standard åtminstone på motorbåtar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...