mokes Startet 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2007 Hva tror dere om bruktbåt prisene, nå når renta stiger? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Hvis alt er som det skal, så pleier ikke båt og synke i pris for og si det sånn heller mulig øke.Forskjell på bil er normalt tap men ikke båt.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
kurth Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Jeg tror det vil føre til lavere priser . Sitér dette innlegget Link to post
mokes Svart 16.Februar.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Hvis alt er som det skal, så pleier ikke båt og synke i pris for og si det sånn heller mulig øke.Forskjell på bil er normalt tap men ikke båt.Mvh Bjørn Hvis båten er lånefinansiert så er det vel noen som kommer til og selge for og minske tapet? Er vel ikke så mange kjøpere heller når renta blir høyere? Når dette skjer på hus og hytte hvorfor ikke båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Enig der tenkte ikke på milion båtene de har ett problem eller kommer til og få det hvis renta stiger.Men beregningene ca fra bank er ca 5.8 prosent som de går ut fra om ca 2 år.mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
solbris Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Eg trur prisane går ned i takt med at renta går opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Renten på 10 års norske statsobligasjoner er i dag på ca 4,6% hvilket vel tilsier et rentenivå på (ut)lån på ca 6 %. Jeg mener dette klart indikerer at faren for store renteoppganger er betydelig overdrevet! Til sammenligning er renten på USD 4,7 % og på Euro 4 % for 10 år og rentene viser en fallende tendens. Personlig tror jeg mangel på båtplasser er et større problem enn folks privatøkonomi de nærmeste årene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RITS Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Ved betydeleg stigande rente trur eg følgande vil skje: Først vil reine forbruksartiklar som td MC, A/V og sydenturar merke det, dernest vil bruktbåtprisane falle før hytteprisane får seg ein knekk samtidig med bruktbilane. Til slutt er det bustadprisane sin tur. Men før det må differansen mellom tilbod og etterspørsel i bustadmarknaden jamne seg ut frå dagens negative 15 %. Spørsmålet er om renta vil stige så mykje, ref innlegget til mouche. Er einig i at båtplassproblematikken er eit mykje større problem i dag, eg slit i marknaden sjølv Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Tallisman Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Den som har en velholdt og strøken bruktbåt av godt kjent merke og da gjerne med en yanmar motor som har hatt godt stell trenger nokk ikke frykte for att båten må selges med tap om renta stiger . Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Den som har en velholdt og strøken bruktbåt av godt kjent merke og da gjerne med en yanmar motor som har hatt godt stell trenger nokk ikke frykte for att båten må selges med tap om renta stiger . Men hva i all verden har Yanmar med saken å gjøre? Er den rentesenkende også nå. Jeg kan fort ramse opp 5-6 andre merker som holder minst llike god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Men hva i all verden har Yanmar med saken å gjøre? Er den rentesenkende også nå. Jeg kan fort ramse opp 5-6 andre merker som holder minst llike god kvalitet. Å du nevner i fleng Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Øh Øh Øh. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Hva tror dere om bruktbåt prisene, nå når renta stiger? Den gir jeg F... i . Regner med de fleste som frekventerer dette forumet allerede har båt. En skal ikke holde på særlig lenge med denne hobbyen før en skjønner at det ikke er noe god investering å sysle med båt. Hadde jeg begynt å putte alle pengene i verdipapirer istedet for båt for 30 år siden ville jeg vært millionær i dag.... GARANTERT! Men uansett; håper mange må selge om renta stiger. Vekk med de "useriøse"! Sitér dette innlegget Link to post
sild Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 (redigert) det verste for båtprisene blir nok drivstoffprisene som kan komme til og øke dramatisk de neste årene absolutt noe og tenke på ved kjøp av ny og dyr båt. Redigert 16.Februar.2007 av sild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 (redigert) Er nok noen som synes at båtlivet ikke falt helt i smak og som vil selge. Noen har kanskje lånt til over pipa og må selge, men jeg tror det ikke er så mange av dem. Jeg tror nybåtsalget i år vil bli minst like stort som i fjor. Når rente stiger og kommer opp mot 6% og mer om et par år så regner jeg med at nybåtsalget stagnerer og kanskje reduseres noe. En rente på 6% er imidlertid ikke noen krise for de fleste, tror jeg. I såfall har de planlagt særdeles dårlig. Hvis nybåtslaget stangenere og kanskje reduseres så vil prisene måtte reduseres etter hvert. Først da vil bruktbåtprisene gå ned. Det tror nå jeg. Redigert 16.Februar.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 det verste for båtprisene blir nok drivstoffprisene ....... Kan bare snakke for meg selv pluss seilere (som seiler) selvfølgelig; drivstoffprisen spiller ingen rolle!!! Den forblir selv ved dobling en forsvinnende liten del av det totale budsjetet! Økende drivstoffpris vil derimot helt sikkert dempe på hekkbølgediskusjonene. Mange av produsentene blir liggende til kai og de får avtagende familieforøkelse..... tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Lurer på om sigurd har fått med seg lotto milioneren som tapte hele gevinsten på 3milioner på verdipapirer og som gjikk til sak og fikk en milion igjen på grunn av att han hadde fått dårlige investerings råd i banken .Holder meg til det jeg kan nemlig båt og dette har vært god innvestering for meg i 20 år Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 (redigert) Holder meg til det jeg kan nemlig båt og dette har vært god innvestering for meg i 20 år Eg e enig! Helsing Kjell Inge Røkke Redigert 16.Februar.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sigurd Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Lurer på om sigurd har fått med seg ..........................Holder meg til det jeg kan nemlig båt og dette har vært god innvestering for meg i 20 år Fortell oss uvitende hvordan båt kan være ei god insvestering. Tenker da selvfølgelig på kroner og øre. Forøvrig...jeg kan ikke alt om båt enda, men jeg lære nok etterhvert, det er derfor jeg er her. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Men uansett; håper mange må selge om renta stiger. Vekk med de "useriøse"! Er vel ikke akurat useriøs vis du må selge vis renta stiger ,er vel bare en vanlig mann med kjærring hus unger og bil og en båt som kjærringa sier må selges pga renta . Håper da at vi fattig folka er like seriøse båtfolk som dere rike , vaffal så har vi det like gøy vis mer. Håper ikke rente flyr opp og over 8% på noen år , og opp til 8% skal det vel gå bra. Selv om jeg er millionær , men i gjeld (nesten da ). Tine III me ræva full av gjeld , men like blid Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
olpi Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Båter av anerkjent merke og med anerkjent motor kan være en brukbar investering hvis man holder den godt vedlike. Slik har det vært siden begynnelsen midten av 90-årene til idag. Særlig i de siste 8-10 årene har bruktbåtprisene steget en god del. Tar man derimot hensyn til driftsutgifter som båtplassavgift, opptak-uttak, vedlikoholdutgifter m.m så kan regnestykket bli ganske annerledes for noen. For min egen del har jeg rimlig havneplass inkl opp-/uttak. Vedlikholdsutgiftene er heller ikke veldig store. Så båt kan være brukbar investering, men rik av det blir man neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Så båt kan være brukbar investering, men rik av det blir man neppe. Det spørs hvordan du regner rikdom ... det er jo andre verdier enn bare penger og pengers verdi her i verden. Og det å "investere" i givende og meningsfylte fritidsaktiviteter, kan gi betydelig avkastning i form av sjelefred og hygge. Finnes det noe bedre, på en sur og ekkel vinterkveld, enn å drømme seg til sommerens båtliv, der det aldri regner og solen sjelden går ned? Ikke? Tenkte meg det, ja! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ben Sin Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 å drømme seg til sommerens båtliv, der det aldri regner og solen sjelden går ned? Ikke? Tenkte meg det, ja! Du drømmer deg til østlandet du altså...... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 Er vel ikke akurat useriøs vis du må selge vis renta stiger ..... Hvorfor kan du ikke selge hus eller bil først...eller er de mer viktig for deg. Du mener altså at du er så seriøs at båten er det som ryker først. Du er mer seriøs med tanke på hus og bil??? Kanskje båten ikke er ditt førstevalg?? Hva vet vel jeg. Livet er et eneste stort valg for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2007 (redigert) D det er jo andre verdier enn bare penger og pengers verdi her i verden. Og det å "investere" i givende og meningsfylte fritidsaktiviteter, kan gi betydelig avkastning i form av sjelefred og hygge. Du - nå prater du til oss vet du Worse - ikke til QB Ny båt i tankene eller? Redigert 16.Februar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.