Jump to content

Hva med bruktbåt prisene når renta stiger?


mokes

Recommended Posts

Du er nok inne på noe der. Det sies at bruktbåtprisene nå er lave fordi det er mange som bytter til ny båt. Men når rentene stiger videre tror jeg nok at en må vente stagnasjon i omsetningen av bruktbåter også. Men båtprodusentene vil nok først få problemer med salget av nye båter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan du ikke selge hus eller bil først...eller er de mer viktig for deg.

Hehe da kjenner du ikke meg ,er vel flere timer ombord i båten i døgnet enn jeg er hjemme. Hadde jeg bestemt vis det hadde vært snakk om å selge ting pga dårlig råd, så hadde båten vært freda helt til det hadde stått mellom hus å båt . Så lenge jeg ikke er aleine så hadde blitt sånn , eller som vi har snakka om før . Og selge hele husdritten , bare arbeid det og jeg er ikke gartner og ikke særlig inntresert i grøntarbeid heller. Snakka mye om å selge hus og få seg en blokkleilighet , lei av å holde det iorden rundt veggane osv.

Nei renta skal bli høy vis båten skal gå, men nå tenkte jeg ikke bare på meg og renta . Tenkte at fattig folk med ræva full av gjeld , som klarer hus,bil og båtgjeld idag . og koser seg som f med det . Vis dem må selge båten slik at kjærring å unger fremdeles har et sted å bo så er dem ikke useriøse båtfolk av den grunn . Men klart du kan jo mene det ,er jo et fritt land...

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

........ Vis dem må selge båten slik at kjærring å unger fremdeles har et sted å bo så er dem ikke useriøse båtfolk av den grunn ......... Tine III

Det er vel akkurat det jeg sier og mener: Man prioriterer det man selv mener er mest viktig. Er hus, hjem og familie viktigere enn båten ryker den først. Er man tilstrekkelig glad i sjølivet ryker båten sist. Enkelt og greit. Så fra vårt ståsted; får vi økonomiske problemer selger vi huset og flytter i båten. Hva andre prioriterer er opp til dem!

Link to post
Share on other sites

Dessuten tror jeg ikke at problemet i første omgang blir at folk MÅ selge båten (Gud forby), men at det melder seg færre pengesterke kjøpere til de som legges ut for salg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Min teori om hva som kan skje er at veksten i nybåtsalget må være det første som rammes. Det blir en naturlig avskalling av de som "vil inn i" båtlivet ("folk i båt" eller "wannabees" eller hva de skal kalles) og som ombestemmer seg eller ikke våger å ta skrittet.

 

Deretter vil nybåtsalget få føle nedgangen. Folk er realistiske, selv de som kjøper båt. Og de vil fort se at en bruktbåt kan gi like mye eller mer for pengene enn en ny. Dermed vil spesielt nyere bruktbåter holde seg kunstig høyt i pris og en del "klassiske" bestselgere (Scand 29 Baltic er selvskreven her) vil beholde sin popularitet på bekostning av mer "moderne" farkoster preget av trenden "Keiserens Nye Design" med svulstige kurver og mye mikk-makk og fiksfakseri. Det typisk trygge trauste norske vil fremstå som om ikke vinnreen så i alle fall som det urokkelige grunnfjellet. Det samme gjelder kvaliteten for denne gir også den trygghet man trenger for å vite at man har brukt sine midler med fornuft. Her snakker vi f. eks. Saga, NB, Viknes, Windy for å holde oss innenlands.

 

Blir det alvorlig nedgang vil nok nybåtsalget falle mer som en sten. Folk er som regel fornuftige og vet å prioritere -- det så vi da Bondevik måtte på lykkepillen, bl.a. bilsalget gikk jo rett i dass for å si det mildt. Men når nybåtsalget går ned, blir bruktbåtene straks mer attraktive både for førstegangskjøpere og gjenkjøpere. Nybåtselgerne kan ikke matche bruktmarkedet på pris og heller ikke på plass pr krone osv. Og båt bare man ha, de som er bitt av basillen lar seg ikke stoppe av nedgangstider. Giveetvis vil farten i omsetningen gå ned, folk vil klare seg lengre med det de har, men menneskets utrettelige søken etter det som er bare litt bedre enn det man har nå, vil alltid være sterkest. Derfor vil det alltid være bevegelse.

 

I den store sammenhengen og sett over tid er disse mulige konsekvensene av renteøkning lite mer enn en konsolidering i markedet. Det er naturlig med svingninger og det som går opp må rimeligvis alltid komme ned. De som tror det motsatte, pleier å falle lengst når det går på ned. Det som får være trøsten, er at det norske folk alltid vil ønske å ferdes på sjøen og alltid vil ønske å bruke båt og sjø til rekreasjon og fritid. Dette ønsket eller behovet er mer langsiktig enn markedets mer ukontrollerbare svingninger og vil alltid re-etabkere balansen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nybåtsalget ER konjunkturfølsomt, ingen tvil om det. Imidlertid er arbeidsledighetstallene en mye viktigere konjunkturindikator enn renta. Renta har vel steget i snart halvannet år nå, og boligprisene har ennå ikke latt seg stagge, selv om det nok kommer. Snakker vi i realøkonomiske termer vil høyere rente delvis kompenseres av større lønnstillegg - si meg, var dere ikke på middagen til Gjerdrem på onsdag?

Link to post
Share on other sites

Svaret er vel enkelt på dette? Ta hus først. Prisene har økt ca. 18-20% de siste fire fem årene. Båtprisene ca. 10-12% (husker ikke eksagt). Hytteprisene, minst like mye som husprisene. Lønnsøkningen 3,5-7%. På toppen kommer renteøkning ca. 1,5 prosentpoeng per år.

 

Skal ikke være store matematikeren for å se at pris og lønnsøkning ikke går i takt. Hva stagnerer først? Tror folk flest nedprioriterer det mest kapitalkrevende først, så ser man på hva man strengt tatt trenger mest.

 

Om ikke folk ikke klarer å priortere selv, vil bankene gjøre dette etter hvert.

 

Jeg er sikker på at pristigningen vil dempes på alle kapitalvarer. Båter og hytter ligger dessverre tidlig i stagnasjonsrekken.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er vel allerede tendenser til at nybåtsalget stagnerer samt at hytteprisene, spesielt i fjellet, faller. Når det gjelder båter så synes jeg SW har summert dette godt opp. Familiebåter ala Scand 29 og som folk har råd til, vil alltid holde seg bedre i pris en f.eks dyrere båter. Det står forresten en god artikkel om bruktbåtpriser i det siste båtliv bla annet en sunseeker som hadde falt 46% i verdi og Viknes som hadde steget 200.000 i verdi.

Link to post
Share on other sites

Så lenge vi ikke har arbeidsledighet av betydning, og en prisstiging som er for lav (drøye prosenten) i følge ekspertene, så er det vel ingenting som tilsier at vi kommer til å få den varslede renteoppgangen de nærmeste årene med mindre vi får dreis på prisstigningen igjen.. eller et totalt "krakk" i markedet med tilhørende arbeidsløshet.

 

Men ingenting vokser inn i himmelen, så langt så selger jo nybåtene som hakka møkk, og enkelte små produsenter melder om at 2008 modellene også er solgt. Om nybåtsalget vokser like raskt, så vil vel dette kunne merkes på bruktbåtene også vil en tro... Det vil jo bli en del bruktbåter i markedet og ikke minst det er kjøpers marked

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svaret er vel enkelt på dette? Ta hus først. Prisene har økt ca. 18-20% de siste fire fem årene. Båtprisene ca. 10-12% (husker ikke eksagt). Hytteprisene, minst like mye som husprisene. Lønnsøkningen 3,5-7%. På toppen kommer renteøkning ca. 1,5 prosentpoeng per år.

 

Skal ikke være store matematikeren for å se at pris og lønnsøkning ikke går i takt. Hva stagnerer først? Tror folk flest nedprioriterer det mest kapitalkrevende først, så ser man på hva man strengt tatt trenger mest.

 

Om ikke folk ikke klarer å priortere selv, vil bankene gjøre dette etter hvert.

 

Jeg er sikker på at pristigningen vil dempes på alle kapitalvarer. Båter og hytter ligger dessverre tidlig i stagnasjonsrekken.

 

Skal vel heller være mye til leser for å se at det er lånerente og lønnsutvikling (og ikke prisutvikling) jeg referer til. Eksemplet med prisutvikligen på boliger var for å illustrere at prisene kan stige selv om renta stiger.

Link to post
Share on other sites

....Hva stagnerer først? Tror folk flest nedprioriterer det mest kapitalkrevende først, så ser man på hva man strengt tatt trenger mest.

 

.......Båter og hytter ligger dessverre tidlig i stagnasjonsrekken.

 

 

Dette er nok realitetene ja. Det er en tendens i denne tråden til å mene at båter generelt og akkurat min båt spesielt ikke kommer til å synke....

 

Vi solgte huset i desember, bor i båten i påvente av å gjøre et kjempekupp når prisene på akkurat den leilighetstypen vi er ute etter skal synke først og mest..... :crazy:

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste kan ta det knusende med ro. Det er bare å se hvordan båtmarkedet har utviklet seg de siste 20 årene. Er det noen som har tapt betydelig på sine båter i denne perioden? Tapt overhodet? Det er selvfølgelig noen. Men det var på slutten av 80 tallet da de som egentlig ikke burde ha kjøpt fordi de egentlig ikke hadde råd til det måtte selge. Disse hadde opp mot 100% lånefinansiert båten. Slik tror jeg det er for noen i dag også, pga at vi har hatt en veldig god økonomi med lav rente etter 2001. De som nå roper høyest er de som ikke kommer inn og får kjøpt seg den båten de ønsker fordi egen økonomi ikke klare å holde følge med prisutviklingen både på nye og brukte båter.

 

Når det gjelder renteutviklingen ser det ut for at Gjerdrem ikke helt har styringen, da han ikke kan la vær og se hva som skjer i utlandet. Tar han ikke hensyn til det, vil han sette norske arbeidsplasser i fare ved at resultatet blir for høy kronekurs. Ergo må han verbalt skremme folk til å ta det rolig med pengebruken, da han er i ferd med å miste virkemidlene sine.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Der det virkelig har tatt av er jammen på hyttemarkedet. Ved sjøen er mulighetene begrenset, men i fjellet bygges det ut hyttefelt etter hyttefelt. Dette er hytter av meget høy standard og med kostnad på flere millioner pr stk. Jeg tror disse investeringene virkelig vil svi på lommeboka dersom renten øker vesentlig.

 

Har lekt litt med tanken. Hva hvis mange må selge sine hytter med tap? Hva skal alle disse menneskene i så fall anskaffe seg for rekreasjon som erstattning for sin tapte hytte? Ny hytte ved sjøen blir neppe noe alternativt. Men hva med en rimeligere hytte på fjellet, eller kanskje en båt? Muligens kan et pristap på hyttemarkedet medføre økt press på båtmarkedet?

 

Artig med slike spekulasjoner :crazy:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det spørs hvordan du regner rikdom ... det er jo andre verdier enn bare penger og pengers verdi her i verden. Og det å "investere" i givende og meningsfylte fritidsaktiviteter, kan gi betydelig avkastning i form av sjelefred og hygge. Finnes det noe bedre, på en sur og ekkel vinterkveld, enn å drømme seg til sommerens båtliv, der det aldri regner og solen sjelden går ned? Ikke? Tenkte meg det, ja! :wink:

 

:smiley: Det er jeg selvsagt helt enig i. Min bedre halvdel er faktisk mer opptatt av nettopp det enn meg. Jeg har nok lett for å glemme dette litt, særlig vinterstid og tenke utelukkende økonomi. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det spørs hvordan du regner rikdom ... det er jo andre verdier enn bare penger og pengers verdi her i verden. Og det å "investere" i givende og meningsfylte fritidsaktiviteter, kan gi betydelig avkastning i form av sjelefred og hygge. Finnes det noe bedre, på en sur og ekkel vinterkveld, enn å drømme seg til sommerens båtliv, der det aldri regner og solen sjelden går ned? Ikke? Tenkte meg det, ja! :wink:

 

Amen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å se for seg utviklingen av bruktbåtprisene. At de vil gå nedover i ett eller annet tempo, er det vel liten vil om. Har et par kamerater som uten og være samboere har samme postnummer, samme høyskolegrad i økonomi (?!?), og samme identiske investeringsmønster. Når vi har tatt noen øl pleier vi alt for ofte å pense inn på båtkjøp, hvor de finner stor underholdningsverdi over at jeg, som ubestridt er mest båtvant og har størst interesse for dette av oss, (skal ikke så mye til for å være ærlig) har en båt med samlet verdi på en brøkdel av hva utstyrspakkene på deres båter beløp seg på.

Har ikke peiling på hvor representativt det er, men de nevnte kameratene mine lever svært godt på bankens midler, og som ser salg som en uproblematisk måte å dekke eventuelle betalingsproblemer på.

En ting er at renta kanskje ikke stiger til himmels. En annen ting er hvor mange som har lånt til ny båt og ikke har beregnet særlig marginer på lånene. Når det kniper er det for de fleste med båt hus, bil og hytte som disponeres på bankens nåde, båten som ryker først (snakker selvsagt ikke om oss på båtplassen....). Noen vil selge uten planer om å kjøpe ny båt, andre vil skalere ned for å skaffe seg mere handlingsrom. Nå kan jeg selvsagt kansje med rette ønske å hovere, og komme med dommedagsprofetier for å bedre trives med min 40 år gamle, lurvete, men forlengst nedbetalte Vega, men om mine kameraters holdning og mangel på marginer skulle ha noen utbredelse, er jeg ikke i tvil om hva som skjer med markedet for brukte båter over millionen den dagen rentenivået når smertegrensen deres ( 8- 10 % eller noe slikt?). Markedet vil overflømmes av dem, og prisene vil synke drastisk. Dette vil selvsagt også trekke med seg resten av bruktmarkedet.

 

En av motargumentene jeg har møtt er at markedet for nyere, dyrere fritidsmåter er internasjonalt. Mulig dette er riktig, men markedet skal vel synke en god del allikevel før det blir interessant for utlendinger?

Link to post
Share on other sites

Så spørs det hvor mange år du har prediket dette til din venn. Du har i hvertfal tatt feil til nå. At markedet en gang vil snu vet alle. Hvor dyp bølgedalen blir vet derimot ingen. At markedet deretter vil gå opp igjen er også rimelig sikkert. Når det skjer, vet ingen. Slik kan man fortsette. Skulle alle tenkt som deg så hadde ikke verden utviklet seg videre :nonod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror som sagt ikke at prisene på kurrante nyere båter synker. 6% rente er ingen høy rente og folk har fremdeles god råd. Det spås også økte lønninger. F.eks 2 mill i lån på 6% på er en reel utgift på 7200 i måneden i renter. Problemene kommer når renten blir 8-10%.

 

I tillegg så vil det komme mange nye båtplasser rundt omkring, noe som har vært til hinder for mange og kjøpe båt.

 

Men om jeg vill betalt 6-700.000 for en Scand Baltic 85 modell er en helt annen sak. Noen bruktbåter har hatt alt for høy prisstigning. Slik ser man f.ks ikke i utlandet.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...