Jump to content

Hva med bruktbåt prisene når renta stiger?

mokes

Recommended Posts

:flag: Hvis alt er som det skal, så pleier ikke båt og synke i pris for og si det sånn :wink: heller mulig øke.Forskjell på bil er normalt tap men ikke båt.Mvh Bjørn

Hvis båten er lånefinansiert så er det vel noen som kommer til og selge for og minske tapet?

Er vel ikke så mange kjøpere heller når renta blir høyere?

Når dette skjer på hus og hytte hvorfor ikke båt?

Renten på 10 års norske statsobligasjoner er i dag på ca 4,6% hvilket vel tilsier et rentenivå på (ut)lån på ca 6 %. Jeg mener dette klart indikerer at faren for store renteoppganger er betydelig overdrevet!

Til sammenligning er renten på USD 4,7 % og på Euro 4 % for 10 år og rentene viser en fallende tendens.

Personlig tror jeg mangel på båtplasser er et større problem enn folks privatøkonomi de nærmeste årene!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ved betydeleg stigande rente trur eg følgande vil skje: Først vil reine forbruksartiklar som td MC, A/V og sydenturar merke det, dernest vil bruktbåtprisane falle før hytteprisane får seg ein knekk samtidig med bruktbilane. Til slutt er det bustadprisane sin tur. Men før det må differansen mellom tilbod og etterspørsel i bustadmarknaden jamne seg ut frå dagens negative 15 %.

Spørsmålet er om renta vil stige så mykje, ref innlegget til mouche.

Er einig i at båtplassproblematikken er eit mykje større problem i dag, eg slit i marknaden sjølv :cryin:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Den som har en velholdt og strøken bruktbåt av godt kjent merke og da gjerne med en yanmar motor som har hatt godt stell trenger nokk ikke frykte for att båten må selges med tap om renta stiger .

Men hva i all verden har Yanmar med saken å gjøre? Er den rentesenkende også nå. Jeg kan fort ramse opp 5-6 andre merker som holder minst llike god kvalitet.

Hva tror dere om bruktbåt prisene, nå når renta stiger? :sailing:

Den gir jeg F... i . Regner med de fleste som frekventerer dette forumet allerede har båt. En skal ikke holde på særlig lenge med denne hobbyen før en skjønner at det ikke er noe god investering å sysle med båt. Hadde jeg begynt å putte alle pengene i verdipapirer istedet for båt for 30 år siden ville jeg vært millionær i dag.... GARANTERT!

Men uansett; håper mange må selge om renta stiger. Vekk med de "useriøse"!

Er nok noen som synes at båtlivet ikke falt helt i smak og som vil selge. Noen har kanskje lånt til over pipa og må selge, men jeg tror det ikke er så mange av dem.

Jeg tror nybåtsalget i år vil bli minst like stort som i fjor. Når rente stiger og kommer opp mot 6% og mer om et par år så regner jeg med at nybåtsalget stagnerer og kanskje reduseres noe. En rente på 6% er imidlertid ikke noen krise for de fleste, tror jeg. I såfall har de planlagt særdeles dårlig.

Hvis nybåtslaget stangenere og kanskje reduseres så vil prisene måtte reduseres etter hvert. Først da vil bruktbåtprisene gå ned. Det tror nå jeg.

Redigert av OLPI (see edit history)
det verste for båtprisene blir nok drivstoffprisene .......

Kan bare snakke for meg selv pluss seilere (som seiler) selvfølgelig; drivstoffprisen spiller ingen rolle!!! Den forblir selv ved dobling en forsvinnende liten del av det totale budsjetet!

Økende drivstoffpris vil derimot helt sikkert dempe på hekkbølgediskusjonene. Mange av produsentene blir liggende til kai og de får avtagende familieforøkelse..... tror jeg.

Lurer på om sigurd har fått med seg lotto milioneren som tapte hele gevinsten på 3milioner på verdipapirer og som gjikk til sak og fikk en milion igjen på grunn av att han hadde fått dårlige investerings råd i banken .Holder meg til det jeg kan nemlig båt og dette har vært god innvestering for meg i 20 år

Lurer på om sigurd har fått med seg ..........................Holder meg til det jeg kan nemlig båt og dette har vært god innvestering for meg i 20 år

Fortell oss uvitende hvordan båt kan være ei god insvestering. Tenker da selvfølgelig på kroner og øre. Forøvrig...jeg kan ikke alt om båt enda, men jeg lære nok etterhvert, det er derfor jeg er her.

Men uansett; håper mange må selge om renta stiger. Vekk med de "useriøse"!

Er vel ikke akurat useriøs vis du må selge vis renta stiger ,er vel bare en vanlig mann med kjærring hus unger og bil og en båt som kjærringa sier må selges pga renta . Håper da at vi fattig folka er like seriøse båtfolk som dere rike , vaffal så har vi det like gøy vis mer. Håper ikke rente flyr opp og over 8% på noen år , og opp til 8% skal det vel gå bra. Selv om jeg er millionær , men i gjeld (nesten da ).

Tine III me ræva full av gjeld , men like blid :wink:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Båter av anerkjent merke og med anerkjent motor kan være en brukbar investering hvis man holder den godt vedlike. Slik har det vært siden begynnelsen midten av 90-årene til idag. Særlig i de siste 8-10 årene har bruktbåtprisene steget en god del.

Tar man derimot hensyn til driftsutgifter som båtplassavgift, opptak-uttak, vedlikoholdutgifter m.m så kan regnestykket bli ganske annerledes for noen. For min egen del har jeg rimlig havneplass inkl opp-/uttak. Vedlikholdsutgiftene er heller ikke veldig store.

Så båt kan være brukbar investering, men rik av det blir man neppe.

Så båt kan være brukbar investering, men rik av det blir man neppe.

Det spørs hvordan du regner rikdom ... det er jo andre verdier enn bare penger og pengers verdi her i verden. Og det å "investere" i givende og meningsfylte fritidsaktiviteter, kan gi betydelig avkastning i form av sjelefred og hygge. Finnes det noe bedre, på en sur og ekkel vinterkveld, enn å drømme seg til sommerens båtliv, der det aldri regner og solen sjelden går ned? Ikke? Tenkte meg det, ja! :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er vel ikke akurat useriøs vis du må selge vis renta stiger .....

Hvorfor kan du ikke selge hus eller bil først...eller er de mer viktig for deg. Du mener altså at du er så seriøs at båten er det som ryker først. Du er mer seriøs med tanke på hus og bil??? Kanskje båten ikke er ditt førstevalg?? Hva vet vel jeg. Livet er et eneste stort valg for alle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...